Rozhovor s ministrem školství Robertem Plagou (zdroj: CNN Prima NEWS)
„Za maturitou si stojím,“ uvedl v pořadu Nový den televize CNN Prima NEWS ministr školství Robert Plaga (za ANO). Zdůraznil, že chce, aby studenti odcházeli kompetentně vybaveni v odborné části a aby splnili státní minimum, což je didaktický test. Argumenty studentů na sociálních sítích prý čte, ale převládá čistý hejt. Tento týden představí, jak budou maturity upraveny.
Spoustu lidí překvapil jeden z teoretických plánů na letošní úřednickou maturitu, který zazněl z úst premiéra Babiše. Včera jste se proti tomuto plánu vymezil, což tvrdíte od začátku krize. Proč to podle vás není možné?
Když pominu legislativní důvody, které nehrají hlavní roli, tak je potřeba si uvědomit, že maturita se všemi výhradami, které můžete mít v obsahu testů Cermatu, je certifikační zkouškou, kterou je didaktická část. A ve školní části je to hodně o odborných kompetencích například na průmyslových nebo odborných školách. Pokud to má mít nějakou vypovídající hodnotu, tak by maturitní zkouška měla být zachována, byť s úlevami nebo úpravami.
V čem je vlastně maturita podstatná kromě prokázání nastudování látky a jak důležitým momentem je v životě každého studenta?
Když si vzpomenu, a už je to hodně dávno, tak jsem před maturitou měl respekt. V tu chvíli vám to přijde jako nejvyšší kopec, který před vámi stojí a že vyšší už v životě nebude. Následně v životě zjistíte, že to byl poměrně malý kopec. Klasická fráze je, že je to zkouška dospělosti. Pojďme se ale bavit o obsahu. Jak se epidemie vyvíjí, snažíme se vytvořit prostor, aby žáci odcházeli vybaveni odbornými kompetencemi. Tím je například prodloužení možnosti po návratu, kdy si mohou dodělat praktickou část. Chceme jít po dohodě s asociacemi směrem, aby studenti skutečně odcházeli kompetentně vybaveni v odborné části a aby splnili státní minimum, kterým je didaktický test.
Jednáte i se zástupci maturitních ročníků? Mají možnost do diskuze ministerstva školství vstupovat alespoň tak, že třeba čtete jejich názory?
Budu úplně upřímný. Několikrát jsem měl debatu studenty, ať už na Instagramu nebo kdekoliv jinde, a samozřejmě vnímám i jednotlivé iniciativy, které se objevily. Ale chtěl bych to rozdělit na dvě věci. Skutečně čtu a s kolegy vyhodnocujeme věcné argumenty, ale musím říct, že na sítích převládá čistý hejt a nadávání, a s těmito lidmi jednat nebudu. Ale argumenty od studentů beru a snažíme se je zohlednit.
Přesný termín návratu do škol nedokáže nikdo říct
Jaký je váš vzkaz pro pedagogy, o kterých se tolik nemluví? I pro ně je přeci distanční výuka velmi obtížná.
Především bych jim rád poděkoval. Snažím se na to upozorňovat v každém vystoupení. Tvrdá data, která zjišťuje Daniel Prokop, ukazují, že se posunulo vnímání rodičů distanční výuky pozitivním směrem. Ta před rokem všechny překvapila. Ale učitelé udělali obrovský krok dopředu s využíváním technologií vzdáleného učení a daří se jim se zlepšovat i v tom období. Na druhou stranu jsou samozřejmě školy a učitelé, kde progres není takový, ale snažíme se jim poskytnout podporu. Pomáhá v tom i neziskový sektor a mílové kroky, které školství nebo učitelé udělali, nás budou doprovázet v dalších letech. Je to vklad do budoucna.
Existuje už nějaký postup pro navrácení žáků a studentů do škol?
Všichni ministři školství v Evropě se musí řídit vývojem epidemické situace. Scénář byl mnohokrát během tohoto školního roku přerušován. Držíme priority návratu, kterými jsou maturanti, žáci devátých tříd a vyšší akcent musí dostávat i ti nejmenší. Varianty návratu zpracováváme a aktualizujeme je podle toho, jak se vyvíjí epidemie, ale přesný termín nedokáže nikdo říct. Byl obrovský tlak na návrat do škol v březnu, ale nikdo netušil, že v Česku bude tak rychle dominovat britská mutace, kromě matematiků, kteří na to upozorňovali. Takže přesný termín neřeknu, ale snažíme se namodelovat scénáře třeba rotační výuky tak, aby epidemická zátěž při návratu do škol nebyla taková.
V jaké fázi je zajištění testů, které jsou asi jedinou logickou podmínkou pro návrat dětí do škol?
V tuto chvíli byl dán pokyn státním rezervám k dokoupení počtu testů až na 7,5 milionu, které by umožnily bezpečný start školství, jakmile to bude možné. Jsem přesvědčený, že cesta třeba pro vysoké školy nebo maturitní ročníky je i plošnější nasazení neinvazivních samo odběrových PCR testů. Minimálně dva, tři české patenty tu už jsou. Pak bychom se mohli bezpečněji vracet k normálu.
Studenti ve zdravotnictví nebo sociálních službách by mohli mít úlevy z didaktických testů
Jakou úpravu vzdělávacího režimu mají studenti zdravotnických škol, kteří pomáhají v těch nejkritičtějších situacích v nemocnicích?
Já jako ministr školství nejsem rozhodně nadšen z toho, že zdravotnictví musí využít pomoci studentů, kteří by měli dostudovávat. Ale jsem velmi rád, že se nám podařilo v jednom bloku s vysokými i středními školami dosáhnout kompromisního řešení při pracovní povinnosti. Je na místě zohlednit to, že studenti jsou znovu nasazeni na výkon práce ve zdravotnictví nebo sociálních službách, a tam si myslím, že úlevy z didaktických testů jsou naprosto na místě. V tomto týdnu představíme, jak budou upraveny maturity nejenom pro tyto studenty, ale i pro zbytek maturantů.
Co vám přes složitou a nevyzpytatelnou situaci v resortu letos udělalo radost?
Radost mi skutečně udělalo nasazení většiny učitelů, protože situace je strašná. Většina z nich netušila, že budou muset dělat distančně povolání, které je založeno na potkávání se s dětmi, předávání jim znalostí a zkušeností. Takže patří velký respekt učitelům a nepedagogickým pracovníkům. Chtěl bych poděkovat i svým kolegům z ministerstva školství. Už rok se kontinuálně snaží dostávat informace, které se na vládě někdy rozhodují na poslední chvíli, co nejrychleji ředitelům, a doprovodit je metodikou.