Plní plány podnikatelů a investorům přináší zisk. To je crowdfunding

Investice mají různé podoby. Crowfunding v Česku nabývá na popularitě.

Interview PLUS 12.6.2023

Pomáhá firmám i jednotlivcům - investiční crowdfunding. I v Česku čím dál více oblíbený způsob financování projektů, při němž se na realizaci skládá více lidí nebo skupin. Jaké přináší výhody a pro koho je určený? To se dozvěděli diváci pořadu Interview PLUS, jehož hostem byl výkonný ředitel společnosti Fingood, Jan Horák.

Příležitost pro malé a střední podniky s dobrou vizí ale nedostatkem financí. Tak crowdfunding charakterizuje Jan Horák. „Na jejich podnikatelské záměry se skládají drobní investoři. Na jedné straně máme klienta, je to středně velká česká, většinou už rozběhnutá firma s nějakým podnikatelským záměrem - žádný startup, má nějakou potřebu financování. A na druhé straně jsou drobní investoři, kteří si střádají na jejich investici nebo na firemní úvěr. Každopádně benefity jsou tu pro obě strany. Úvěroví klienti získávají relativně dostupné financování ve velmi krátkém čase, investoři získávají vysoký výnos, který jsou úvěroví klienti ochotní platit. Takže je to taková symbióza, možná partnerství, které crowdfundingová platforma přináší a tyto dvě strany spojuje.“

Předchozí slova výkonného ředitele Fingood napovídají, že crowdfunding by mohl zajímat všechny, kteří přemýšlí o svých penězích, o tom, jak je zhodnotit, ale nenacházejí alternativy spořících účtů nebo stavebního spoření.

Je to možnost pro každého, kdo pracuje v čase se svými penězi a má pro ně nějaký investiční cíl. Ať už jsou to peníze pro dítě, na důchod nebo na cestu kolem světa.“ říká Jan Horák

Investovat tímto způsobem může každý. Stačí i tisíc korun měsíčně. „Co vám zbude z výplaty, prostě následně investujete. Máme i velké institucionální investory, kteří už jedou v milionech a hledají stabilnější nástroje a dlouhodobější výnos. Variabilita jednotlivých našich dotací a investičních příležitostí je rozmanitá. U nás si vybere skutečně každý,“ vykládá dále s tím, že lze investovat krátkodobě na půl roku, ale i s dlouhodobým několikaletým horizontem a v různých odvětvích.

Investice pro každého?

V praxi to vypadá tak, že firma hledá finanční podporu pro svůj záměr. V minulosti to byla například společnost Remoska. „Přišla, že potřebuje pomoc s nějakým překlenutím na výstavbu své nové výrobní haly, konkrétně její výbavy. A naši investoři zainvestovali 26 000 000. Tenkrát to bylo, myslím, během pár minut, aby tu platformu naplnili penězi,“ vypráví zástupce společnosti Fingood.

A proč to obě strany baví?

„Je tam vysoký výnos, ten se pohybuje mezi 10-12 %, což je dneska normální, ale současně je to nějaké podílnictví na tom příběhu. A pro firmu je to velmi rychlé a dostupné financování, které si ještě mohou dovolit a je to alternativa k bance,“ vysvětluje Jan Horák v pořadu Interview PLUS.

K investicím patří vzdělání

Nicméně jak už to v investicích bývá, pojí se s nimi i rizika. Na ně musí být každý dobře připravený a měl by je znát. „Každý investor je sám za sebe, rozhodnutí je ve finále na vás jako na investorovi. Ale co Fingood jako platforma dělá, je, že usnadňuje to rozhodnutí. Dává vám velmi důkladnou analýzu toho, co to je za klienta, úvěrový případ a podnikatelský záměr, jak je to zajištěno. A máte plnou schopnost se rozhodnout na základě těch informací, jestli do toho vstoupíte a do jaké míry, jestli to vložíte do svého portfolia, jestli se vám to tam hodí, jestli jedete jenom na výnos nebo tam berete i rizikovější věci, jestli chcete jenom development, nebo jestli do toho pustíte i výrobu nebo financování zásob. Čili to, co my děláme, je, že dáváme investorům dostatečné množství informací, aby se rozhodli, zda do investice vstoupit nebo ne,“ vysvětluje Jan Horák.

Kromě toho crowdfunding přináší investorům mnohem vyšší zisk. „Stavební spoření je málo likvidní nástroj, spořicí účet už je sice víc likvidní, ovšem jejich výkonnost je v porovnání s crowdfundingem možná poloviční.“

V loňském roce investoři na platformě Fingood proinvestovali 650 000 000 Kč. A v uplynulém týdnu dokonce překročili hranici 1,5 miliardy korun. „V minulém kvartálu jsme měsíčně byli schopni přes naši platformu zainvestovat zhruba 30 000 000 Kč. Milion korun denně, dneska to je 150 000 000 Kč. Popularita je pětinásobná a stále roste. Ale nechci to tahat do nebes. Myslím, že investice jsou pořád jenom nějaká rezerva na budoucí výdaje. Asi by investor neměl mít všechny peníze v crowdfundingu, možná nějaký svůj podíl, jestli je to 15 nebo 20 % jeho majetku, to je na něm,“ doporučuje výkonný ředitel společnosti Fingood, Jan Horák.

Oslovilo vás crowdfundigové investování?

Tagy: