Důvod pádu lanovky na Ještědu
Pád kabiny lanovky na Ještěd v Liberci zavinila skutečnost, že byla provozována bez prvků zajišťujících automatickou aktivaci brzdy. Tyto prvky totiž byly v minulosti v rozporu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací dráhy neoprávněně odstraněny. Drážní inspekce zveřejnila příčinu tragické nehody v pátek ráno. Při havárii v říjnu 2021 zemřel mladý průvodčí, proces se táhne již tři roky. Z obecného ohrožení z nedbalosti jsou nadále obviněni tři lidé, a to včetně přednosty lanové dráhy Vladimíra Štěpána. Původně byly stíhány i České dráhy jakožto vlastník lanovky.
Inspekce rovněž oznámila, že došlo i k nedostatečné kontrole ze strany drážního úřadu, vyplývá ze závěrečné zprávy.
ČTĚTE TAKÉ: Pádu lanovky na Ještědu se dalo zabránit, tvrdí historik. Za socialismu odmontovali brzdu
Za bezprostřední příčinu pádu kabiny, při níž zemřel průvodčí, označili inspektoři také uznávání lanové dráhy k provozu. „Přes zjevné rozpory skutečného stavu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací, které způsobilost k provozu vylučovaly,“ uvedla inspekce.
„Zjistili jsme, že revizní technici, což jsou státem pověřené osoby k provádění kontrol, revizí a zkoušek, uznávali lanovou dráhu jako způsobilou k provozu, a to i přesto, že její skutečný stav odporoval schválené technické dokumentaci,“ objasnil pro CNN Prima NEWS k chybějícímu brzdovému systému generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Koroze tažného lana způsobila, že se přetrhlo v místě, kde bylo napojené na těleso kabiny. „Bylo zkorodované v místě, kde byla uchycená kabina číslo dvě. Kabina byla dlouho v dolní stanici během covidu, kdy lanovka nebyla v provozu. Pokud pršelo, po laně ke kabině číslo dvě stékala voda, což způsobilo proreznutí,“ vysvětlil generální inspektor.
Podle Kučery se inspektoři rozcházejí se znalci v pohledu na to, zda bylo možné postupující korozi v tomto místě odhalit při pravidelných kontrolách. „Na rozdíl od nich se domníváme, že bylo možné na to přijít, i když velmi obtížně. Této části by se musel někdo cíleně věnovat. Z protokolů ale vyplývá, že toto konkrétní místo nebylo pět let defektoskopováno, což znamená, že na něm nebyla prováděna prohlídka, která by mohla odhalit problém,“ popsal.
Podle generálního inspektora bylo velmi obtížné umístit speciální přístroj těsně k uchycení lana k tělesu kabiny.
Brzda byla součástí systému, někdo ji však odmontoval
Státní zástupce v únoru vyhověl dvěma z pěti stížností proti zahájení trestního stíhání. Z obecného ohrožení z nedbalosti jsou nadále obviněni tři lidé, stíhání bylo zastaveno u jedné osoby a firmy, což byly České dráhy jako vlastník lanovky. Mezi třemi obviněnými, jejichž žádost státní zástupce zamítl, je i přednosta lanové dráhy Vladimír Štěpán, který lanovku převzal v roce 2010.
Zprávou drážní inspekce se také potvrdila informace, že obvinění stojí mimo jiné na absenci automatické brzdy, jak již dříve informovala redakce CNN Prima NEWS. Po rekonstrukci v sedmdesátých letech minulého století však prokazatelně byla součástí systému, ovšem někdo ji v průběhu času nejspíše odmontoval. V roce 1984 zmizela z dokumentů o revizi položka kontroly automatické brzdy.
Policie ještě před zveřejněním zprávy uvedla, že lanová dráha byla provozována v rozporu s technickými předpisy. Podle Štěpána vyšetřovatelé argumentují právě absencí automatické brzdy. „S tím já ale nemám nic společného. Nebyla odmontována za mého působení, já k tomu pokyn nedal. Já jsem poslední, kdo to provozoval, přede mnou bylo přednostů několik. Fungovalo to tak desítky let, lanovka za tu dobu převezla miliony lidí,“ zdůraznil obviněný přednosta lanovky.
Při havárii v říjnu 2021 spadla po přetržení tažného lana jedna ze dvou kabin visuté lanovky a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím v druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčí Radek Kysela aktivoval záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavil. Z kabiny pak museli cestující vyprostit hasiči.
Dvoukabinová visutá lanovka začala jezdit na Ještěd v roce 1933. Ročně přepravila v posledních letech před nehodou dvěma svými kabinami kolem čtvrt milionu cestujících.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Odstřelené prase za milion. Nasazení elitních snajprů je plýtvání, zuří myslivci na Jablonecku