Nejsme žádné podlé mrchy, brání se Cermat. Úloha v přijímačkách se prý dá logicky vyřešit

Cermat čelí kritice kvůli některým úlohám v přijímačkách na střední školy. Zdroj: Profimedia.cz/ČTK
Odbornou diskuzi o úlohách v přijímacích zkouškách vítáme, ale měla by být vedena slušným způsobem. Tak reagoval Cermat na kritiku, která se na něj snesla kvůli jedné z otázek v didaktickém textu u přijímacích zkoušek, které začátkem týdne skládali zájemci o šestileté gymnázium. Znepokojení vyjádřili zejména nad výrazy jako „podlé mrchy“, kterým pracovníky Cermatu tituloval novinář a manažer Vít Kolář.
V médiích i na sociálních sítích se v posledních dnech hodně probírá třetí úloha didaktického testu pro zájemce o šestileté gymnázium, která je založena na slovesu zřít. Kolář na svém Twitteru využití „knižních a archaických výrazů“ tvrdě kritizoval, v souvislosti s testem uvedl, že „v Cermatu jsou podlé mrchy“.
V Cermatu jsou podlé mrchy! Testovat porozumění textu u dětí na přijímačkách na knižních a archaických výrazech u sotva srozumitelné básně se jinak nazvat nedá. Zkuste si cvičení 3. Logika? Zvrácená. pic.twitter.com/F4hp4mtId8
— Vit Kolar (@VitKolar1) April 17, 2023
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání se v reakci pro CNN Prima NEWS vůči podobným výrazům vymezilo. „Vzhledem ke stylovým aspektům slovní zásoby, které jsou jádrem debaty o této úloze, si dovolujeme vyjádřit znepokojení nad užíváním výrazů jako ‚podlé mrchy‘ v komunikační situaci, v níž jsou evidentně nepřiměřené. Vítáme odbornou diskusi o úlohách, která může pomoci zkvalitnit naši práci, nicméně tato diskuse by měla být vedena slušným způsobem,“ uvedla za Cermat Jana Patáková.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Hádka o zkoušky na SŠ: Co berete v Cermatu za drogy, zlobí se rodiče. Nebrečte, reagují jiní
Stejně tak nesouhlasí s kritikou, která se týká samotné podstaty otázky. Ve zmiňovaném třetím cvičení testu měli žáci hlásící se na šestileté gymnázium uvést, která z vět je pravdivá. Všechny se týkaly slovesa zřít čili vidět. Smyslem úlohy mělo být porozumění textu.
„Úloha č. 3, vztahující se k bajce Stařec a osel od J. de La Fontaina, ověřuje jednak porozumění textu – konkrétně aplikaci poznatků z předloženého textu při analýze textu jiného – jednak rozlišování významů slov na základě kontextu,“ vysvětlovala Patáková. Obecně lze podle ní říci, že jsou La Fontainovy bajky pevnou součástí literárního kánonu.
Čtěte také

„Jejich příběhy jsou zpravidla jednoduché a snadno pochopitelné. Argument, že v uvedeném případě jde o text sotva srozumitelný, je tedy zcela irelevantní. Český překlad bajky, použitý v didaktickém testu, pochází od G. Francla a vznikl v roce 1959. Obsahuje vybrané jazykové prostředky, které mají evokovat styl klasicistního díla – jedním z nich je užití knižních výrazů včetně slova zřít,“ pokračovala.
Cermat tak reagoval zejména na kritiku Koláře, k němuž se připojil například komentátor Tomáš Richtr nebo novinář a režisér Dan Přibáň. Ten testy, které děti skládají při přijímacích zkouškách na střední školy, označil za parodii: „Zřejmě je přivezli z 19. století,“ sdělil.
Cermat našel i zastánce
Podle Cermatu by ale žák měl být schopen porozumět i textu, ve kterém se nacházejí jemu méně známá slova – a to na základě kontextu. Patáková zdůraznila, že probíraná a kritizovaná úloha s významem slova zřít ani nepracuje. „Naopak nabízí jeho potenciální synonyma, která porozumění slovu zřít usnadňují. Jediným pojmem, jehož znalost úloha vyžaduje, je synonymum,“ podotkla s tím, že tento termín je standardní součástí výuky na základních školách.
Cermat dodává, že budoucí žák víceletého gymnázia by měl být schopen myšlenkové operace, kdy posuzuje v daném kontextu význam slova zřít, a rozlišit, které synonymum se užívá častěji. „Vyplývá z toho, že úlohu lze vyřešit na základě pozorného čtení a logického uvažování,“ zdůraznila Patáková.
Cermat má na sociálních sítích i své zastánce. Za pracovníky se postavil například novinář Václav Hnátek, který podle svých slov nechápe, že někdo sloveso zřít nezná. Podobně reagoval také lékař Martin Beránek. „Nemusím ani číst text. Jde o pochopení textu, není to vůbec o slovesu zřít,“ podotkl.

Jsme šampioni a já jsem hrdý, hlásal Jakob. Tak maximálně šamponi, kontroval Nacher

Boj o inkluzi: SPD a Motoristé volají po zrušení. Systém příliš „nabobtnal“, zní od lidovců

Volte rozumem, ne srdcem. Jen Spolu může Babiše porazit, burcoval Fiala voliče

Hra o osm miliard: Karlově univerzitě hrozí, že přijde o obří dotaci. Může za to pomalá výstavba

Fiala k bitcoinům: Pochybil Blažkův resort. Stanjura Babiše porazí

Reforma školního stravování: Kritici si stěžují na zdražování, resort se hájí kvalitou potravin
Ministerstvo školství vydalo několik dní před začátkem nového školního roku dlouho očekávanou vyhlášku, podle níž by se měli žáci a studenti stravovat. Zástupci Asociace společného stravování (ASPOS) ale reformu kritizují. Rodiče si podle nich za obědy připlatí, zatímco děti budou obměněné pokrmy vyhazovat. Resort však pro CNN Prima NEWS uvedl, že horní finanční limit navýšil už během loňského února a že šlo o nutnou reakci na vyšší ceny potravin a inflační hladinu. Součástí změn je více zeleniny a ryb, omezit by se mělo ostatní maso.

Fiala: V Evropě nám závidí stav ekonomiky. Bez zvýšení daní bychom lidem nepomohli

PŘEHLEDNĚ: Drahé dětské kroužky? Rodiny mohou využít podporu, o možnostech přitom často neví
Nový začátek školního roku si rodiče tradičně spojují s nákupem řady pomůcek. Od září však mnohým rodinám rostou měsíční náklady také kvůli zájmovým kroužkům. Ať už se jedná o nejrůznější sporty, výuku jazyků či umělecké záliby, jejich cena se po letních prázdninách často zvyšuje. Málokdo přitom ví, že existují různé formy příspěvků, které mohou rodičům s úhradou koníčků pro jejich děti alespoň částečně pomoci.

Zemřel spisovatel detektivek Bauer. Rekordman v počtu vydaných knih