Hostem pořadu 360° Pavlíny Wolfové byl Jiří Hlavenka
Tisíce opuštěných letadel v hangárech a prázdné ranveje. Takový byl ještě nedávno obraz leteckého provozu po celém světě. Silným akcelerátorem, který může v létě znovu nastartovat letecký byznys, budou zřejmě levné letenky. O jejich ceně i o budoucnosti létání hovořil v pořadu 360° Pavlíny Wolfové Jiří Hlavenka, spoluzakladatel vyhledávače letenek Kiwi.
Z pandemické krize vyjdou podle Hlavenky nejlépe nízkonákladové společnosti, které budou v budoucnu udávat cenový trend. „Nízkonákladovou společností se bude z Prahy do Londýna nebo Paříže létat za tisícovku,“ věštil Hlavenka v pořadu 360° Pavlíny Wolfové. „Letecký průmysl se bude dva, tři roky vzpamatovávat. Levné letenky budou nový standard,“ dodal spoluzakladatel portálu Kiwi.
Nízkonákladové společnosti typu irské Ryanair podle něj vyhrály konkurenční souboj s klasickými aerolinkami, které se jim naopak budou cenově přizpůsobovat. „Nízkonákladoví dopravci jsou pořád ve vzduchu. Okamžitě po přistání ta letadla letí znovu, využívají levnější letiště. Pasažérům nic nedávají zadarmo, naopak chtějí poplatky například za zrychlený postup ve frontě na letišti,“ vysvětlil Hlavenka.
Vlastník Smartwings sídlí v daňovém ráji, varuje pirátský poslanec
Strategický význam skupiny Smartwings spočívá v zajištění téměř třetiny služeb na Letišti Václava Havla, speciálních letů pro OSN a NATO a v návaznosti na další sektory české ekonomiky. Těmito slovy Andrej Babiš nepřímo zdůvodnil opodstatněnost státní pomoci dotyčným aerolinkám. Stopa jednoho z vlastníků Smartwings ale vede na Britské panenské ostrovy. Ke kauze se ve čtvrtek večer vyjádřil na Twitteru i Jaroslav Tvrdík.
Důležitým činitelem, který bude určovat cenu letenek, bude podle Hlavenky také vývoj ceny ropy. „Je to významný faktor hlavně na dlouhých trasách, kde se 70 až 80 procent odvíjí od ceny ropy. Kapacity těžby jsou ale velké, bude nadprodukce a několik let bude ropa levná. Výrazně levnější už ale nebude,“ poznamenal host pořadu 360° Pavlíny Wolfové.
Osm tisíc letadel na zemi
Na restart leteckého byznysu netrpělivě čekají také leasingové společnosti a banky. „Dneska je na zemi po celém světě zhruba osm tisíc dopravních letadel. Leasingové společnosti, které si půjčily peníze od bank, na tom krvácejí. Všichni musí splácet. Budou rádi, když tady bude alespoň někdo za nějaké ceny létat,“ zhodnotil Hlavenka.
Číňané na naši záchranu nedali ani korunu, hlásí Smartwings
Zatímco české akcionáře stálo udržení aerolinek Smartwings nad vodou již 600 milionů korun, jejich čínský spolumajitel zatím situaci jen přihlíží. Čínská CITIC Group, která v tuzemské letecké společnosti drží prostřednictvím Rainbow Wisdom Investments bezmála polovinu akcií, dosud Smartwings žádnou potřebnou likviditu nedodala.
Ve stínu koronavirové pandemie bude situace na letištích a na palubách nová také pro pasažéry. V minulosti se uvažovalo o tom, že by se v letadlech s cílem zabránit šíření koronaviru nechala prázdná prostřední sedadla. „To ale padne, to není řešení,“ myslí si spoluzakladatel vyhledávače letenek Kiwi. „Základem bude důsledná hygiena a roušky na palubě. Budoucnost je ale v rychlotestech, v USA už to běží rutinně. To jsou testy na sliny, pracuje se na tom, aby byly vyhodnocené do čtvrt hodiny. Na palubu pak už nastoupí stoprocentně zdraví lidé a budou si moci tím pádem sundat roušku,“ dodal.
Hlavenka do budoucna nepředpokládá, že by pandemie výrazně poškodila cestovní kanceláře. „Dovolenkové lety jsou dobrý byznys, zřizujete tím linku, kterou skoro určitě naplníte. Nemusíte se předhánět o ceny, ta cestovní kancelář už to zabalí do jednoho balíčku, takže je to lukrativní,“ míní Hlavenka. „Kdyby tady zmizela Smartwings, tak ten byznys zaplní velmi rychle někdo jiný,“ uzavřel spoluzakladatel Kiwi s odkazem na leteckou společnost Smartwings, u níž se česká vláda v současnosti rozhoduje, zda nechá dopravce zkrachovat, nebo ho finančně podpoří.