Starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha sobě) se netají ambicí stát se pražským primátorem. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS uvedl, jak chce během příštích čtyř volebních období vyřešit bytovou situaci v Praze. Hovořil také o tom, jak by se vypořádal se svou kumulací funkcí a jaké má jeho politický subjekt ambice v oblasti pražské dopravy.
Pokud uspějete jak na Praze 7, tak na magistrátu, vykonával byste skutečně funkci primátora a zároveň starosty, jak jste již zmiňoval v jiných rozhovorech?
Vždy na to odpovídám, že z Prahy 7 rozhodně neuteču. Na sedmičce je skvělý tým a vydrží jakékoliv uspořádání. Ale jinak souhlasím s tím, že jsem předseda jednoho ze tří koaličních klubů a vím, co práce primátora obnáší a jak je potřeba držet pohromadě tým. V dalším volebním období je potřeba, aby byl přátelštější a držel více pohromadě. Primátor by měl tým stmelovat a práci radních prezentoval až poté, co si ji odprezentují sami, aby byli všichni radní motivováni a mohli se pochlubit výsledky své práce a primátor jim nebral zásluhy.
Takže podle vás je naprosto zvládnutelné dělat obě funkce na plný úvazek?
S těmi týmy, co máme, když si vezmete odborný tým jak na sedmičce tak na magistrátu, kdy ti lidé studovali to, co tam dělají...
V minulosti jste byl zároveň poslanec a měl řadu funkcí na radnici i ve sněmovních výborech. Kritici vám proto vyčítali kumulaci funkcí. Lze plnohodnotně vykonávat několik důležitých funkcí na jednou?
Ta situace je dnes úplně jiná. Poslancem již nejsem, už jsem nekandidoval. Poslanec skutečně musí hlasovat v určitou dobu a Sněmovna se neřídí podle žádného z poslanců. Sněmovna se řídí podle momentálních návrhů, takže kombinovat práci poslance a primátora skutečně nejde, to je něco, co není myslitelné.
A být poslancem a starostou kombinovat šlo?
Primátorem jsem ještě nebyl, doufám, že budu, ale jenom říkám, že z Prahy 7 neutíkám, že součástí toho týmu tady budu, protože by to bylo nefér vůči lidem na sedmičce, ale primátorem budu na plný úvazek.
V rozhovoru na DVTV jste zmiňoval, že byste v tom případě zůstal neplaceným starostou na Praze 7, je to tak?
Zopakuji, co jsem říkal, že z Prahy 7 neuteču. Bylo by to nefér vůči Praze 7, ale budu primátorem na plný úvazek.
Když jste byl starostou a poslancem zároveň, jak to fungovalo finančně? Pobíral jste oba platy?
Dostával jsem 40 procent platu starosty. V té době byl schválen zákon, který to takto určoval.
Kombinovat práci poslance a primátora skutečně nejde, to je něco, co není myslitelné.
Když se vrátíme k volbám, tak vylučujete koalici s ANO a zároveň nelze přehlédnout vzájemné pošťuchování s koalicí Spolu. Je cesta pro koalici se Spolu tudíž také uzavřená?
Náš slib je, že s hnutím ANO jednat nebudeme, proto také Praha sobě vznikla. Také před minulými volbami jsme slíbili, že s ANO do koalice nepůjdeme a pokládám za fér, aby to voliči věděli. Jsme jediní, kteří to takhle na rovinu říkají. Co se týče Spolu, tak vychází najevo, že se neštítí ani spolupracovat s dezinformátory, aby nás očernili. To také značí obrovskou nervozitu. Podle průzkumů totiž Spolu klesá a Praha sobě stoupá, takže z toho pramení dezinformační útoky na mou osobu a Prahu sobě. Se slušnými lidmi na kandidátce Spolu nemám problém spolupracovat, ale bohužel moc jich tam není a bude záležet na tom, koho lidé křížky pošlou do zastupitelstva.
Máte nějaká konkrétní jména, kdo je vám z koalice Spolu sympatický?
Dobře se mi spolupracovalo třeba se starostou Jiřím Ptáčkem, což je reprezentant TOP 09.
Hovořil jste o tom, jak jste jako jediní deklarovali, že nepůjdete do koalice s ANO. V koalici s ANO jste přitom jako zastupitel KDU-ČSL již seděl. Co se od té doby změnilo?
Proto právě jsme vytvořili Prahu sobě, proto jsme před čtyřmi lety nasbírali podpisy, abychom právě vymanili Prahu z područí ANO a ODS. Před čtyřmi lety jsme slíbili, že s ANO do koalice nepůjdeme, splnili jsme to. Letos se o to pokusíme také.
Pro Spolu je velmi nebezpečné, když jsou ve vedení města politici, kteří jsou ochotní jít na policii.
Deklarujete nespolupracovat s hnutím ANO také kvůli probíhajícímu soudu s Andrejem Babišem?
Spíš mi přijde nepochopitelné, že ostatní politické strany to takhle nevylučují a jsou připravené po tom soudu Andreje Babiše rehabilitovat před prezidentskou volbou. To mi přijde velmi nezodpovědné, protože volič poté bude zmatený. Jak je možné, že Andreje Babiše nemá volit na prezidenta, když ti, kteří se profilovali jako alternativa, se chovají stejně, protože mají obviněné, obžalované a dokonce i odsouzené lidi na kandidátce, čímž myslím Spolu. Takže se chovají úplně stejně a navíc jsou připraveni jít s ANO do koalice. Myslím, že toto zmatení nemáme dopustit.
Ale s hnutím STAN v Praze problém není? Máte pocit, že dokázali vyčistit svojí kandidátku po kauze Dozimetr?
Je to tak. Hnutí STAN se například zbavilo pana kandidáta Petra Hejmy, tam je pro mě trošku záhadou, proč je pan Hejma dobrý pro Prahu 1, ale není dobrý pro magistrát. Ale jinak jsem u STAN zaznamenal skutečně velkou změnu kandidátky.
Naopak koalice Spolu vás zařazuje do takzvané kauzy Dozimetr II, že jste svými hlasy pomohli Petru Hlubučkovi pod cenou prodat pozemky v Lysolajích. Nemáte tedy také máslo na hlavě?Je to umělý problém. Je to nesmysl, kterým oni útočí, aby zakryli, že mají na kandidátce pana Pospíšila. Paní Marvanová také zakrývá to, že ona vytáhla Petra Hlubučka a byla s ním na kandidátce. Paradoxní je, že visela na billboardech, které byly skutečně placené firmou, která potom ty pozemky koupila. Mají snahu to na někoho hodit, ale naopak Praha sobě, tedy Adam Scheinherr šel na policii a týden poté začalo vyšetřování této větve Dozimetru, což skončilo tím, že konkrétní lidé šli do vazby a pravděpodobně stanou před soudem. Rozumím tomu, že subjekt jako Spolu bude takto útočit, protože je pro ně velmi nebezpečné, když jsou ve vedení města politici, kteří jsou ochotní jít na policii.
Pojďme přejít k programu. Jak se jako Praha sobě vypořádáte s tématem nedostupného bydlení? Skutečně lze problém vyřešit až za čtyři volební období, jak jste řekl v některých rozhovorech?
Chceme být fér. Vždy mi vadí, když někdo vystupuje způsobem, jako kdyby za čtyři roky něco vyřešil. Takhle se dlouhodobě vystupovalo třeba s okruhem, že se označí za prioritu a volič si myslel, že za čtyři roky bude hotový. Přitom bude nejdříve v roce 2035 a to pouze pokud se pojede rychlostí Adama Scheinherra. Dnes jsme zahájili stavbu Dvoreckého mostu a Adam tam říkal, že v případě posledního mostu, tedy Trojského, tak mezi dokončením projektové dokumentace a začátkem stavby uběhly čtyři roky, v případě Dvoreckého mostu čtyři měsíce. Rychlost Adama Scheinherra je úplně jiná než jeho předchůdců.
K dopravě se ještě dostaneme. Vraťme se prosím zpět k bydlení.
Město hlavně musí přestat byty prodávat. Hlavní město Praha již za nás a této koalice byty prodávat přestalo, přesto v tomto volebním období prodalo tři a půl tisíce bytů, což je zločin. Řešení nájemního bydlení potom nemůže fungovat, protože pokud bude Praha prodávat byty, tak starostové nebudou motivovaní byty stavět nebo je získávat. Jaká je vaše motivace, když to vaši následovníci prodají? Pražská developerská společnost, kterou jsme založili, připravuje šest až osm tisíc bytů na brownfieldech, které jí byly svěřeny do správy. Na městské části Prahy 7 právě včera zasedala architektonická porota na nájemní dům, který vyroste na Praze 7, takže městské části by měly samy stavět a využívat na to dotační tituly jak z Evropy tak z našeho státu. My říkáme, že za čtyři volební období bude Praha mít deset procent bytového fondu, teď má pouhá čtyři procenta. Stane se tudíž hráčem, který bude schopen řešit nejenom nejvážnější sociální problémy jako dnes, ale bude schopen řešit skutečně bytovou politiku.
Sám jste již nakousnul téma dopravy. Představili jste vizi okružního metra O. Co musíte učinit za kroky, abyste mohli tento smělý plán realizovat?
Metro O je vize v řádu desítek let, ale pokud se nezačne připravovat, tak se nestane skutečností. Adam Scheinherr už ji ale začal připravovat. Zajímavé je, že v určitých úsecích by jej využívalo několik stovek tisíc lidí denně, což by z něj dělalo jedno z nejvíc vytížených úseků pražského metra. Pokud jej nepostavíme, tak vždy ztratíme možnost, aby síť komunikovala s termínálem vysokorychlostních tratí a s metrem S, což bude průjezd vlaků pod Prahou, a ucpe se nám zbytek metra. Síť metra funguje tak, že mnoho lidí je zbytečně nuceno jet do centra, tam přestoupit a jet zase zpět z centra. Všechny metropole okružní metro mají, protože bez něj nejsou schopny fungovat. Některé mají dokonce dva okruhy. Metro O je vize, která až bude uskutečněna, tak v Praze nebude trasa, kterou by nešlo projet MHD rychleji nebo stejně rychle než automobilem.
Metro O podle návrhu náměstka Adama Scheinherra Zdroj: CNN Prima NEWS
To je však zatím jenom vize. Co říkáte na kritiku, že se toho v Praze příliš neděje, co se týče dopravních investic?
Lidé mají pocit, že se v Praze něco děje, jen když je to naprostá katastrofa. Teď jsem byl na debatě hospodářské komory, kde se mluvilo o stavbě Blanky a říkalo se, že od té doby se v Praze nic pořádného nestavělo. V tuto chvíli přitom probíhá stavba metra D, není to žádné peklo, protože se staví v podzemí. Na rozdíl od Blanky, která skutečně znamenala dopravní apokalypsu. Opravuje se Barrandovský most, staví se Dvorecký most, Štvanická lávka bude dokončena během několika týdnů. V Praze se děje mnohem víc než za našich předchůdců, ale protože to není vidět na povrchu, tak lidé mají falešný pocit, že se toho dříve dělo víc. Staví se toho přitom víc, Adam Scheinherr to stíhá procesovat, Pavel Vyhnánek zvládá shánět peníze. Probíhají investice za 20 miliard korun a 30 miliard se právě teď soutěží. Investice jsou kolem 50 miliard korun, což je neporovnatelné s předchozími volebními obdobími.
V Praze se děje mnohem víc než za našich předchůdců, ale protože to není vidět na povrchu, tak je falešný pocit, že se toho dříve dělo víc.
V předchozích odpovědích jste již hovořil o okruzích, zároveň jste zmínil rok 2035. Když jsem se však na stejné téma bavil s ministrem dopravy Martinem Kupkou, mluvil o termínu 2030 v souvislosti se státem stavěným Pražským okruhem. Je tedy podle vás nerealistický? Z čeho vycházíte vy?
Máme rok 2022. Myslím si, že pokud pan ministr Kupka říká rok 2030, tak já bych proti nebyl, ale je to mimořádně optimistické. Nereflektuje to například, že také úsek 511 je pod palbou odvolání a bude se muset vyrovnat s tím, že některé městské části tu ne až tak problematickou jihovýchodní část napadly.
Takže na severní části předpokládáte ještě větší problémy?
Je mnoho lidí, kteří hájí svůj zájem, hájí ho schopně a s tím je potřeba se vyrovat. Proto když jsme mluvil s Adamem Scheinherrem, který je velmi rychlý, tak hovořil o roku 2035.
To samé i vnitřní okruh?
Teď půjde Adam Scheinherr na stavební úřad se stavební dokumentací, takže tam se to velmi rychle sune dál. Dávno to už ale mělo být projednáno a dávno mělo být stavební povolení k dispozici. My jsme změnili pohled, protože když máte stavební povolení, tak na to finance získáte. Pokud přijdete žádat ministra financí, že v roce 2025 asi budete potřebovat nějaké peníze, tak je úplně jedno, co vám řekne, protože tam možná ani nebude. Naopak když za ním přijdete a řeknete, že máte stavební povolení a za čtyři měsíce se může začít stavět, tak je to úplně jinak. Praha před lety úplně rezignovala na přípravu projektů, protože rezignovala na projekty, na které nemá peníze a to bylo úplně chybné rozhodnutí. My chceme, aby se všechny projekty připravovaly naráz a garantuji, že peníze se na to vždy najdou.
Mnozí vám vyčítají přílišnou orientaci na cyklistiku. Vzniklo také například hnutí Motoristé sobě, které proti vašim krokům takhle bojuje. Jak vy tento spor mezi motoristy a cyklisty vnímáte?
Je to úplně umělý spor, který neexistuje a nechceme se toho účastnit. Máme jednu preferovanou variantu dopravy a to je chůze. Jinak ostatní musí být na stejné úrovni – MHD, automobilisté i cyklisté. Samozřejmě MHD se nesmí zpožďovat, musí fungovat, z toho důvodu je potřeba zbytný tranzit přes centrum poslat tunely, ale já nikdy nebudu stavět jednu skupinu lidí proti druhé. Z toho nikdy nevzešlo nic dobrého. Všichni žijeme v tomhle městě a musíme spolu harmonicky vycházet. To že jsme měli odvahu udělat přechody, tam kde 40 let před tím nebyly, to že je potřeba z dalších stanic metra udělat bezbariérové, o tom není žádného sporu.