Navyšování záloh za energie děsí řadu domácností. Ty jsou nyní v očekávání příchodu nových a upravených částek, které budou narážet na vládou připravený strop. V případě prodlení či neplacení vysokých poplatků však hrozí, že rodiny mohou být od elektřiny odpojeny. Energetičtí dodavatelé své zákazníky upozorňují, aby v případě prodlení platby svou situaci okamžitě řešili. Velmi často totiž mohou lidé využívat splátkové kalendáře. Na druhou stranu však dodávají, že i když bude v příštím roce situace horší a zálohy budou růst, nelze být vůči nikomu benevolentní.
Spolu s blížícím se koncem roku přicházejí obavy, zda lidé dokážou poplatit zvyšující se poplatky. Mezi ně patří vyšší nájmy, účty za teplo nebo jiné energie. Vláda Petra Fialy (ODS) schválila zastropování cen energií, takže účty za elektřinu a plyn nepřerostou určitou hranici. I tak se pro domácnosti bude jednat o vyšší výdaje.
Pokud se některé rodiny ocitnou pod finančním tlakem a zpozdí se s platbou, tak se energetické společnosti připomenou. „Pokud má zákazník neuhrazené zálohy, upozorníme ho například SMS zprávou. Ve většině případů zákazník dlužnou částku vzápětí uhradí,“ řekl pro CNN Prima NEWS mluvčí společnosti PRE Karel Hanzelka.
V případě problémů s placením radí společnost ČEZ, že si klienti mají najít ve své aplikaci MŮJ ČEZ nastavení záloh. Pokud někteří míří k nedoplatku, tak si mohou do určité míry zálohy snížit. „Zároveň získá přehled své dosavadní spotřeby, což může být prvním krokem k úsporným opatřením,“ řekla pro CNN Prima NEWS mluvčí společnosti ČEZ Alice Horáková.
Jak velký nárůst cen lze předpokládat?
Obě společnosti shodně uvádějí, že zastropování cen energií velmi pomůže všem domácnostem. „PRE je dodavatelem elektřiny v hlavním městě. Náš typický odběratel elektřinou neohřívá vodu a netopí. Průměrná spotřeba elektřiny u pražské domácnosti je proto relativně nízká. Měsíční zálohy na elektřinu – u nás většinou kolem 1 300 korun – jak se zdá, nejsou zásadním zásahem do rodinného rozpočtu,“ řekl Hanzelka.
Podobně hovoří i Alice Horáková ze společnosti ČEZ. Podle ní se zálohy mění jen zhruba třetině zákazníků, kterým jdou zálohy na zastropované ceny. „Z toho většině se zálohy zvedají jen v řádu stokorun. Celkově se od ledna zálohy nyní mění pouze přibližně 10 procentům zákazníků ČEZ, další mají fixace nebo začali spořit a zálohy jim zůstávají stejné,“ dodává.
Jak postupovat v případě nezaplacení?
Společnost ČEZ upozorňuje, že hlavním úkolem pro klienta je v případě nezaplacení komunikace. Podle Horákové je totiž důležité, aby zákazník i dodavatel našli společné řešení. „Poskytujeme například bezúročné splátkové kalendáře či možnost rozložení nedoplatku do záloh. Zároveň zákazníkovi poradíme i s tím, kam se obrátit s žádostí o finanční pomoc od státu, jako například příspěvky na bydlení,“ řekla dále Horáková.
Dodává, že klientům společnost také radí, jak efektivně ušetřit a jak snížit své výdaje za energie.
Podobný přístup volí i společnost PRE. „Pokud vznikne nedoplatek při ročním vyúčtování, je možné se dohodnout s dodavatelem na splátkovém kalendáři,“ řekl pro CNN Prima NEWS Hanzelka.
Ve výjimečných případech se lze také dohodnout i na placení nižších záloh. Hanzelka však upozorňuje, že společnost má nastaveny zálohy tak, aby pokryly předpokládanou spotřebu odběrného místa. Nižší zálohy tak povedou nakonec k dluhu.
Kdy dojde k odpojení od energií?
Velmi záleží na každé společnosti. Zpravidla to bývá při nezaplacení dluhu za dva měsíce. Společnost PRE ale v současné době nezaznamenává velký nárůst pohledávek. „Většinou se spíše stává, že si zákazník zapomene přenastavit trvalý příkaz k úhradě, ale nejde o platební neschopnost. Nicméně samozřejmě i dlužníci existují,“ řekl Hanzelka. „Pokud už dojde k odpojení odběrného místa, většinou jde o zákazníka s větším nakumulovaným dluhem a leckdy i nekontaktního,“ dodal.
Společnost ČEZ se odvolává na platnou legislativu, která odpojení od energií řeší. „Vždy se ale snažíme jít nad rámec našich zákonných povinností. Odpojení je pro nás vždy až tou nejzazší možností,“ řekla Horáková.
Společnosti tak dodávají, aby zákazníci ve finanční tísni vše řešili předem a snažili se dohodnout. Jedná se tak o nejsnazší cestu, jak o dodávku energií nepřijít.