Největší rekonstrukce v historii dopravy v Praze odstartovala
Oprava pražského Barrandovského mostu teprve začala, všichni řidiči už ale čekají, až skončí. Proč se na rekonstrukci takto důležité tepny nepracuje nepřetržitě 24 hodin denně? Mohou za to nařízení hygieniků a specifická poloha mostu.
Pokud by oprava Barrandovského mostu měla běžet i v noci, tedy po desáté hodině večerní, nelíbilo by se to hygienikům. Podle jejich norem by totiž hluk narušoval noční klid.
Opravy Barrandovského mostu Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) v letech 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) v letech 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) v letech 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) v letech 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) v letech 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) v letech 1978-88 Zdroj: ČTK
Na snímku z roku 1978 pořízeném z Branické skály chybí jak Barrandovský most, tak i návazná kapacitní komunikace stoupající směrem k Barrandovskému sídlišti, které začalo vznikat až v roce 1981. Zdroj: ČTK
V plné kapacitě začal Barrandovský most (tehdy Most Antonína Zápotockého) sloužit v roce 1988. Pásky stříhali soudruzi Jakeš a Štěpán (vpravo). Zdroj: ČTK
Opravy Barrandovského mostu Zdroj: ČTK
Rekonstrukce Barrandovského mostu Zdroj: ČTK
Objízdné trasy Barrandovského mostu Zdroj: Praha
Tramvajová trať Sídliště Barrandov-Holyně Zdroj: ČTK
Výřez z mapy z roku 1980. Pokud si v pravé dolní části najdete Kunratický potok, octnete se zhruba v místech, kudy dnes proudí tisíce aut po Jižní spojce včetně napojení na Barrandovský most. Zdroj: Michal Borský
Barrandovský most Zdroj: ČTK
Barrandovský most Zdroj: ČTK
Opravy na sjezdu z Barrandovského mostu Zdroj: Profimedia.cz
Prohlídka Barrandovského mostu v únoru 2022 Zdroj: Profimedia.cz
Prohlídka Barrandovského mostu v únoru 2022 Zdroj: Profimedia.cz
Na snímku z roku 1978 pořízeném z Branické skály chybí jak Barrandovský most, tak i návazná kapacitní komunikace stoupající směrem k Barrandovskému sídlišti, které začalo vznikat až v roce 1981. Zdroj: ČTK
V plné kapacitě začal Barrandovský most (tehdy Most Antonína Zápotockého) sloužit v roce 1988. Pásky stříhali soudruzi Jakeš a Štěpán (vpravo). Zdroj: ČTK
„Nacházíme v údolí u řeky, kde se akustika chová úplně jinak. Máme jasně dané normy. V nočních hodinách budeme zejména navážet materiál nebo stroje,“ vysvětluje mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.
Ani Němci nepracují přes noc
Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (za Prahu Sobě) dodává, že stavba podléhá stavebnímu povolení, jehož součástí je i stanovisko hygieny. To ukládá, že mezi 22. hodinou večerní 6. hodinou ranní se nesmějí dělat těžké stavební práce.
Mluvčí TSK Lišková podotýká, že prací v noci by se stavba nijak zásadně neurychlila. „Jsme limitováni přisvětlováním, práce nejsou tak přesné a ani dělníci nejsou tak výkonní,“ zdůrazňuje.
Mnozí řidiči si ale všimli, že pokud vyjedou za hranice, třeba do Německa nebo Rakouska, opravy na silnicích tam probíhají i v noci. Jenže často jde o rekonstrukce dálnic nebo míst v neobydlených oblastech, kde je možné pracovat i přes noc. „V obydlených oblastech nepracují ani Němci,“ říká dopravní inženýr Zdeněk Lokaj.
Podle něj si ale příklad z našich sousedních států vzít můžeme, konkrétně v rychlosti schvalování dopravních staveb. V Česku někdy trvá 15 let a více, jak můžeme vidět u nedostavěného Pražského okruhu, který by současné dopravě v hlavním městě velmi ulevil.
V první ze čtyř etap rekonstrukce Barrandovského mostu se počítá hlavně s přestavbou nájezdu z ulice Strakonická. Ten stavbaři plánují do konce týdne strhnout a začít stavět nanovo. Začnou také práce na dvou jižních pruzích. K normálu by se provoz měl vrátit na konci srpna, kdy první fáze skončí. Pokračovat se bude zase v létě 2023.