Semaforová džungle v Jablonci nad Nisou. Kdo to projede, je borec, hodnotí ji expert

Lidé v Jablonci nad Nisou si stěžují na vysokou koncentraci semaforů podél zrekonstruované tramvajové trati.

Les semaforů v Jablonci

Lidé v Jablonci nad Nisou si stěžují na vysokou koncentraci semaforů podél zrekonstruované tramvajové trati. Podle některých odborníků je o jasnou ukázku, jak by to nemělo vypadat. Na relativně krátkém úseku jsou snad všechny semafory, které existují. Kdo to zvládne projet bez ztráty kytičky, je borec, ohodnotil značení dopravní expert Roman Budský.

Modernizovaná tramvajová trať se v Jablonci zhruba kilometr vine podél silnice první třídy až do centra města. Řidiči tu netypicky mají tramvaj po pravé ruce. „Předpisy ale hovoří jen o tramvaji, která jede po vaší levé ruce. Pokud je na opačné straně, musí na to upozorňovat speciální značka. Ta tady ale není, takže vlastně všichni porušují pravidla, ale nikomu to nevadí,“ upozornil majitel jablonecké autoškoly Jan Hlavatý.

ČTĚTE TAKÉ: Palubní kamera na čelním skle se vám může prodražit. Policie ji hodnotí jako přestupek

Zatímco značka nikomu kromě expertů nechybí, hojný počet semaforů je terčem kritiky. „Namontovali tady úplně všechno. A to včetně dvou střídavě rozsvěcujících se červených světel, která řidičům nařizují zastavit před příčnou čarou souvislou. Jenže k nim je doplněna zelená šipka a ta říká: jeďte. A teď se v tom řidiči vyznej,“ řekl Hlavatý.

V blikajících červených polích jsou sice šipky ukazující, že zákaz platí pro odbočení, řidiči je ale z autoškoly neznají. „Pro ty, kteří zde jedou poprvé, to musí být matoucí. Tyto semafory se používají především u hasičských stanic, aby cisterny měly volný výjezd k zásahu. Řidič, který tu nejezdí denně, zastaví na blikající červenou a další za ním si ťuká na čelo, proč stojí, když může jet, protože je tam přece zelená šipka. Přesně takto to nemá vypadat, značení musí být srozumitelné, aby ho pochopil každý,“ připojil se kritikům dopravní expert Roman Budský a dodal, že kdo to zvládne projet „bez ztráty kytičky“, je „borec“.

Na tramvajové trati ve městě hned na několika křižovatkách musejí řidiči přejíždět přes koleje. Provoz na nich řídí světelná signalizace podle počtu aut, do toho ale červenou spouštějí tramvaje, takže vznikají zmatky. Někdy naskočí zelená, auta se rozjedou a znovu se rozsvítí červená, takže přes koleje přejíždějí v okamžiku, kdy se už blíží tramvaj. Jindy červená svítí třeba dvanáct minut. Vystresovaní řidiči v dlouhé frontě se otáčejí, někteří nevydrží a i přes zákaz pokračují v jízdě.

Hlavatý upozorňuje i na křižovatku, na které pro změnu o víkendu a večer bliká pouze oranžová. Jenže koleje jsou na horizontu a do stran není výhled. „Řidiči musí najet až na koleje, aby se rozhlédli, protože musí dát přednost v jízdě na hlavní silnici z obou stran. Jenže v tu chvíli se z boku zleva nebo zprava objeví tramvaj, protože trať je obousměrná. To samozřejmě vyvolává paniku,“ zdůraznil majitel autoškoly, podle kterého je jen otázkou času, kdy se na tomto křížení tramvajové trati stane nějaká nehoda.

A co na to Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, který má provoz semaforů kolem trati na starost? Jeho provozně technický ředitel se na dotaz reportéra CNN Prima NEWS odmítl k věci vyjádřit. Řekl pouze, že na všechny připomínky dopravní podnik postupně reaguje.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Řidiči si na úplné otevření Barrandovského mostu počkají. Hřib se pouze zmínil o letošním roce

Tagy:
tramvaj nehody Liberecký kraj Liberec semafory Roman Budský předpisy městská hromadná doprava doprava provoz Jablonec nad Nisou dopravní komplikace