Mrzačení dopravy v Praze, či nutnost? Politici se přou o zpoplatnění vjezdu do některých ulic

Bohuslav Svoboda a Zdeněk Hřib

Experti o mýtném v Praze

Nesmyslné opatření, nebo změna k lepšímu? Politici v Praze se neshodnou na plánovaném zpoplatnění za vjezd do některých ulic na Malé Straně a ve Starém Městě. Většina tamních starostů i primátor Bohuslav Svoboda (ODS) jsou proti. O poplatcích by se podle nich mělo mluvit až v době, kdy bude hotový Pražský okruh nebo více parkovacích zón. Jiní s návrhem naopak souhlasí a vítají ho.

Pražský okruh, modré zóny a teprve pak až poplatky ve vybraných ulicích. Tak reaguje většina starostů v čele s primátorem Bohuslavem Svobodou na plánované zpoplatnění pěti ulic v Praze. Konkrétně má jít o ulice Divadelní, Křižovnická, Smetanovo nábřeží, Újezd a Karmelitská.

„Téma nikdy nebylo v takové podobě projednáváno. Vždycky říkám, že podmínkou pro úvahy o zpoplatnění vybraných ulic je fungování okruhu nebo zajištění dopravy okruhovým systémem,“ řekl Svoboda pro CNN Prima NEWS.

Podobně věc vnímají i další pražští politici z ODS. „Mám obavu, aby se z Prahy 6 nestalo záchytné parkoviště Prahy 1,“ sdělil radní pro dopravu v Praze 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Evropská města přepínají na třicítku. Prahu nižší rychlost neláká, smysl by dávala jen někde

Někteří představitelé Prahy ale zpoplatnění vítají. Podle nich by diskutovaná změna zlepšila dopravu v centru města. „Vítám snahu omezit tranzitní provoz centrem města, protože způsobuje velká zpoždění na tramvajových linkách,“ prohlásil například místostarosta Prahy 7 Pavel Zelenka (Praha sobě).

Dusno v metropoli. Pospíšil musí pryč, ať rezignuje na všechny funkce, vyzývá Praha sobě

Pod náměstkem primátora Jiřím Pospíšilem (TOP 09) se možná kýve židle. Opozice na pražském magistrátu chce kvůli novým skutečnostem v kauze Dozimetr mimořádné jednání zastupitelstva. Hnutí Praha sobě rovnou požadovalo Pospíšilovu rezignaci na všechny politické funkce a dalo mu na to 48 hodin, jinak podnikne další kroky. Detaily chce odhalit ve čtvrtek v pravé poledne. „Člověk s takovými styky neměl působit ve vedení Prahy ani jako europoslanec reprezentovat Českou republiku. Nejenže lhal o schůzkách s lidmi z Dozimetru, údajně je sám organizoval,“ řekl redakci Jan Čižinský, předseda Prahy sobě.

I podle prvního náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) by opatření mělo zamezit zpožďování tramvají v konkrétních místech. Zároveň ale na sociálních sítích dodal, že žádná hotová věc není na stole. „Finální návrh zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra ještě dolaďujeme. Rezidenti i podnikatelé v místě by měli samozřejmě vjezd gratis, což vyplývá ze zákona,“ sdělil někdejší primátor.

Macinka: Nepovedená Hřibova sólo akce?

Reportérům CNN Prima NEWS několik pražských starostů řeklo, že pokud by řidiči objížděli centrum Prahy přes jejich části, mohli by takové zpoplatnění natruc zavést i oni. „Myslím, že takový způsob řešení není vůbec šťastný. Představte si, že to chce Praha 1 a následovat bude Praha 2, Praha 3, Praha 4 až Praha 57. Pak aby se v tom Pražan vyznal,“ upozornil starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS).

Podle kritiků skutečně hrozí dominový efekt, tedy že se problémy postupně přesunou do dalších pražských čtvrtí. „Toto není řešení, ale antiřešení. Je to zrůdnost a mrzačení dopravy v Praze. Stále doufám, že se jedná o nepovedenou sólo akci náměstka Hřiba a jednoho splašeného radního na Praze 1 a všichni ostatní si řeknou, že to je pitomost,“ nebral si servítky ve vysílání CNN Prima NEWS předseda uskupení Motoristé sobě Petr Macinka.

„K problému, který existuje v jedné městské části, nemůžeme přistupovat takto izolovaně. Ve chvíli, kdy omezíme vjezd na území Prahy 1, můžeme paradoxně způsobit mnohem větší problémy v jiných městských částech,“ dodal dopravní expert Zdeněk Lokaj.

Zavedení poplatku v pěti pražských ulicích se podle informací CNN Prima NEWS plánuje na začátek příštího roku. Denně řidiči zaplatí za průjezd 200 korun. Výjimku nebudou mít pravděpodobně ani elektroauta nebo motorky.

Tagy: