Stres u dětí z návratu do školy
Škola dětem stres nezpůsobuje, to dělají rodiče či učitelé svými přehnanými nároky. Ve vysílání CNN Prima NEWS to uvedla ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny Praha Galina Jarolímková. Před začátkem školního roku by rodiče neměli podporovat pouze nejmenší, kteří míří do 1. třídy, ale i studenty, kteří nastupují do nového prostředí na střední školu.
„Rodiče jsou jediní, kteří mohou děti na začátku školního roku povzbudit. Mohou se s nimi jít třeba podívat na školu, do které budou chodit, a pozitivně je motivovat: říkat jim, že jsou velcí školáci a začnou se učit psát, počítat,“ radí Jarolímková s tím, že je s tím třeba vydržet i po začátku výuky. prázdnin. „Škola nezpůsobuje stres, ten vytvářejí rodiče a možná i někteří učitelé přehnanými nároky na děti hned na začátku školního roku,“ podotkla.
Podporu si podle ní hodně zasluhují také nově nastupující středoškoláci. „Míří do nového prostředí s novými kamarády, do jiného vzdělávacího systému. Na rodičích je, aby jim řekli, se nic neděje, když například v prvním pololetí zkazí známky – že jim pomohou. Rodiče by vždy vždy měli být nápomocní, ať jde o první třídu nebo první ročník na střední škole. Vždy jde o začátek něčeho nového,“ doplnila Jarolímková.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Školní obědy podraží, ne naposledy. Měníme okurky za mrkev a mrkev za okurky, líčí ředitelka
Podle pedagožky a poslankyně za ODS Renaty Zajíčková s sebou každý životní předěl – kterým je i návrat či nástup do školy – nese určitou nervozitu, pochybnosti a nejistotu. „Je primárně na rodičích vytvořit pro děti klidné prostředí. Říci jim, že přijde mnoho nových věcí, vrátí se mezi kamarády. Neměli by vyvolávat nervozitu,“ apelovala poslankyně.
To samé podle ní platí i pro učitele. „Děti jsou ve škole mezi jinou skupinou lidí. Není to rodina, ale kamarádi a učitelé. I dnes se mluví o tom, že škola musí a měla by vytvářet pohodové prostředí tak, aby se tam dítě po všech stránkách cítilo příjemně. Jsem přesvědčena, že se o to většina učitelů snaží,“ sdělila Zajíčková.
Případy, kdy dítě ve škole udělá chybu, by podle ní neměly být brány jako něco negativního. „Naopak, chyby k životu patří. Myslím, že dnes je téměř běžný standard, že chyba do výuky patří a patřičně se s ní pracuje,“ dodala.