K VĚCI, Prokop Remeš - 7.7. v 09:30
„Už si uvědomujeme, že koronavirus není epidemií typu morových ran ve středověku. A místo toho se začínáme bát, zda nás nyní kvůli ekonomice nečeká větší katastrofa, než jaké jsme dosud byli svědky,“ řekl psychoterapeut Prokop Remeš v pořadu CNN Prima NEWS K věci.
Remeš se domnívá, že příliš nezáleží na tom, z čeho mají lidé strach, jako spíše na míře jejich obav. „Člověk, který by řekl, že nemá žádný strach, by skončil v první křižovatce, protože by vstoupil na červenou a srazilo by ho auto,“ uvedl příklad Remeš a dodal, že každý člověk se bojí.
Náboženská víra může být výhodou, ale i patologií
Strach, který lidi provázel během největší krize s koronavirem, je podle Remeše opouští. „Uvědomují si, že už situace není tak strašná jako na začátku, kdy se koronavirus považoval za epidemii typu morových ran ze středověku. Mám pocit, že se to nyní překlápí ve strach o to, co bude následkem, především v ekonomice. Zda nás nečeká větší katastrofa než to, čeho jsme doteď byli svědky,“ pokračoval Remeš.
Obavy a strach regulují naše chování. Remeš jako příklad uvedl fakt, že si lidé kvůli strachu z koronaviru ochotně nasadili roušky. Nelze ale hodnotit, zda jednání pod vlivem strachu je pozitivní, nebo negativní. „Vše záleží na tom, co vše jsme kvůli strachu ochotni udělat,“ poznamenal psychoterapeut.
Například náboženská víra je při pocitu strachu výhodou. „Dává člověku možnost se povznést nad běžnou rovinu svého života a podívat se z většího nadhledu na to, co se děje,“ vysvětlil Remeš. V patologické formě se ovšem silná víra může projevit u teroristických útoků: „Teroristům dává jejich náboženská víra neskutečnou sílu potlačit strach.“
Terapie čtením z bible
Remeš se dříve živil ryze jako gynekolog. Nyní tuto profesi střídá s terapiemi vedenými metodou hagioterapie. „Jedná se o to, že používáme biblické příběhy jako zrcadlo života dnešního člověka. Bible je přeci jen kniha, na které stojí západní civilizace,“ vysvětloval Remeš.
V Psychiatrické léčebně Bohnice se této terapeutické metody zúčastňují lidé dobrovolně. „Pracuji především se závislými a už jen to, že se lidé sami přihlásí, je jejich osobní motivací k léčbě. To je důležitý faktor celé léčby,“ dodal psychoterapeut.
Při hagioterapii se vybírá ze šedesáti biblických příběhů, přičemž je jedno, o který konkrétně jde: „Problém klienta vždy vypluje na povrch. Je stimulující, když člověk mluví o lidech z příběhu a vlastně si ani neuvědomí, že popisuje svůj život a problém.“