Letošní zásadní nedostatek kapacit středních škol by se mohl vyřešit rozšířením tříd na 34 studentů, řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS nový ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Příští rok však školy čeká ještě větší nápor zájemců. Stát a kraje proto podle něj musí do té doby vyřešit elektronizaci přijímacích řízení, aby byla dostupná data, kde konkrétně je potřeba problémy řešit. Celý rozhovor s již třetím ministrem školství vlády Petra Fialy (ODS) si budete moct přečíst v příštích dnech.
„Teď nás dohnaly některé staré hříchy a už to nemůžeme zamést pod stůl. Nezbývá tudíž než se pustit do řešení problémů,“ uvedl Bek k tomu, v jakém stavu resort přebral.
ČTĚTE TAKÉ: Fronta před gymnáziem? Děti prožívají tragédii, za kterou mohou dospělí, říká ředitelka
Akutně řešit musí především nedostatečné kapacity středních škol. „Musíme to udělat co nejrychleji. Současné dění samozřejmě nemá úplně jednoduché řešení, abychom to otočili během čtrnácti dnů do ideálního stavu. Myslím ale, že existuje shoda kolem navýšení kapacit třid na maximum dané legislativou tam, kde to bude nezbytné. Ve třídě na gymnáziu sice 34 dětí není ideální, ale pamatuji si doby, kdy jich běžně bylo 38,“ uvedl Bek pro CNN Prima NEWS.
Tento krok je podle něj možné udělat okamžitě. „Zřizovatelé a školy na to ze strany ministerstva nic nepotřebují, pouze vůli a podporu, že je to správný krok, protože tím ředitelé škol na sebe samozřejmě berou zodpovědnost za kvalitu výuky. Je potřeba, aby kraje společně s námi řekli, že v tuto chvíli jde o správnou cestu, protože je lepší mít 34 dětí ve třídě, než nechat čtyři děti, které by si zasloužily přijetí, za branami školy,“ vysvětlil.
Příští rok hrozí ještě horší situace
Situace se podle něj nezlepší ani v příštích letech. „Zásadní je populační vývoj. V příštím roce budeme čelit ještě většímu tlaku na střední školy,“ varuje novopečený ministr školství. „Proto musíme udělat větší změny. Je potřeba, abychom se v součinnosti s kraji snažili navýšit kapacity tam, kde se objeví extrémní převisy poptávky,“ nastínil dlouhodobější řešení.
Smutek, frustrace a desítky tisíc korun v pytli. Studenti líčí své pocity z přijímaček
Počkám na odvolání. Mám přes pět přihlášek. Pomalu to vzdávám. Nejen tato slova volili oslovení uchazeči o poslední volná místa na pražských gymnáziích. Někteří investovali nejen svůj čas, ale i peníze k přípravám na přijímací zkoušky. Letošní kolo ale bylo mimořádně nelítostné – kombinace nedostatku míst na středních školách a rekordně silného populačního ročník způsobila, že ani šikovní studenti se skvělým prospěchem nemají židli ve třídě jistou. Zeptali jsme se mladých uchazečů o studium, co se jim po přijímacím pohovoru prohánělo hlavou. Jejich odpovědi si můžete přečíst v anketě redakce CNN Prima NEWS níže.
Zásadní je podle něj velmi rychle elektronizovat přijímací řízení, protože bez toho nebudou mít zřizovatelé ani stát přehled, jak a kde situaci řešit. Aktuálně jim totiž informace chybí. „V tuto chvíli nikdo v České republice nemá spolehlivá data, kde došlo k výraznému převisu, a kde je situace naopak v pořádku. Zřizovatelé komunikují se školami, které v odvolacím řízení postupně zaplňují kapacity, ale ještě stále nevíme, jak to ve skutečnosti dopadlo,“ vysvětlil Bek.
O konkrétních případech informovala také CNN Prima NEWS. „Z médií známe jednotlivé případy, které jsou samozřejmě alarmující, ale teď nevíme, jestli se to v Praze týká třeba stovek nebo dokonce tisíců uchazečů, a bohužel to budeme vědět až v řádu dnů či týdnů,“ popsal ministr nepřehlednou situaci.
Řešením je také otevření dalších tříd. „Tam, kde na to budou školy a jejich zřizovatelé připravené, je možné dodatečně otevřít ještě další třídy. Pokud škola může zajistit výuku v dalších prostorách, budeme na straně ministerstva určitě připraveni takový krok umožnit,“ dodal Bek.
V rozhovoru se v příštích dnech ještě dočtete:
- Jak by se mohla prodloužit povinná školní docházka.
- Kterého ročníku by se prodloužení docházky mohlo týkat.
- Jakou čeká budoucnost střední školy či učiliště.
- Jaký má ministr postoj k osmiletým či šestiletým gymnáziím.
- Zda podporuje případné školné na vysokých školách.
- Kolik peněz si učitelé nakonec vydělají.