Říkat, že za sérii vlakových nehod může lidská chyba, není fér. V Českých drahách je systémová chyba, říká v rozhovoru pro CNN Prima NEWS někdejší ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok. Mluví také o tom, proč se nestane velvyslancem v Indonésii a proč mu nechybí politika.
V kolik hodin jste vstával, když jste byl ministrem?
Nemyslím si, že měřítkem úspěchu ministra je, v kolik hodin vstává a kolik času stráví v úřadě. Důležité je, kolik udělá práce a jestli ta práce má smysl pro občany. Ale ať se nevyhýbám odpovědi, jsem ranní ptáče, takže jsem vstával kolem šesté.
Je to už víc než rok, co jste odešel z politiky. Jaké byly ty uplynulé měsíce?
Odpočinul jsem si. A ještě stále odpočívám. Musím říct, že jsem byl překvapen, kolik sil a zdraví mně těch téměř pět let v politice sebralo. Ten odpočinek byl a je po takové době nutný.
Spekulovalo se, že pojedete na ambasádu do Indonésie. Proč to neklaplo?
Byla to jedna z alternativ toho, kde bych mohl být užitečný. Někteří představitelé státu se mě při odchodu z politiky ptali, co bych rád dělal. Říkal jsem, že bych mohl pomoct České republice v diplomacii. Pak si pravděpodobně někdo usmyslel, že to není dobrý nápad.
Kdo si to usmyslel?
To bych nerad komentoval a ani to přesně nevím.
S ambasádou v Indonésii už nepočítám. Ale politická trafika to nebyla
Když říkáte, že se vás ptali někteří představitelé, myslíte tím premiéra Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana?
Ano, byli to oni dva.
Dal vašemu angažmá v diplomacii stopku Andrej Babiš? Zaznívala kritika, že rozdává politické trafiky.
To, že někteří novináři označují takovou pozici za trafiku, je směšné a ubohé. Když si uvědomíte, že jsem byl téměř dvacet let ve špičkových manažerských pozicích, kde jsem měl několikanásobně větší plat než ministr nebo velvyslanec, tak o jakou trafiku probůh jde? Místo velvyslance by pro mě znamenalo výzvu poznat nové věci a využít svůj potenciál. Jsem přesvědčen, že v ministerské pozici jsem svoje diplomatické vlohy využil třeba i na evropské úrovni, kdy jsem hrál klíčovou úlohu v prosazení kompromisu při jednání o balíčku mobility. V dopravní diplomacii mezi Českem a Německem jsem toho udělal hodně. Nemyslím si, že by to byla politická trafika. Každopádně už s tím nepočítám a budu se orientovat jinam.
Půjdete do byznysu? Před několika týdny se vaše jméno objevilo v souvislosti s firmou Aerith Hold.
Není to žádný zásadní byznys. S pár přáteli jsme se dohodli, že zkusíme investovat do nějakých akcií a přes akciovou společnost je to nejjednodušší. Tak jsem se stal členem dozorčí rady. Je to čestná nehonorovaná funkce.
Ta léta v politice mně stačila
V jakém oboru byste tedy chtěl do budoucna působit?
Rozhlížím se, co bych dělal. Nevylučuji žádnou možnost. Rozmýšlím se, jestli byznys nebo akademická sféra.
O návratu do politiky nepřemýšlíte?
To určitě není v hledáčku mého zájmu. Není to nic, po čem bych toužil. Ta léta v politice mně stačila, nechybí mi to. Byla to velká zkušenost.
Co vás na politice zklamalo?
Na české politice mě mrzí, že se méně myslí na zájmy České republiky a víc na partikulární zájmy, ať už stranické nebo osobní. Podle mých zkušeností v zahraničí víc politici myslí na svoji zemi a na svoje občany.
Myslíte tím i premiéra a šéfa ANO Babiše?
To není kritika žádného konkrétního politika a už vůbec ne pana premiéra. To je spíš obecný pocit z těch nekonečných diskusí v Parlamentu. Přál bych si, aby to zaměření na zemi a národ bylo vyšší.
Jste v kontaktu s premiérem?
Ne, nejsme.
Řídit dva resorty bych si netroufl
Sledoval jste politiku, když jste z ní odešel?
Moc jsem ji nesledoval, ale ona si mě našla. Mám takový pocit, že zpráva, kterou se má člověk dozvědět, se k němu dostane bez ohledu na to, jak moc sleduje média. Příliš jsem ale nečetl noviny ani nekoukal na televizi a neposlouchal rozhlas.
Na postu ministra vás vloni vystřídal Vladimír Kremlík. Co jste říkal jeho působení v resortu?
Přiznám se, že jsem ho moc nesledoval. Byl jsem v kontaktu s bývalými kolegy, se kterými jsme zůstali přáteli. Po zkušenostech s mým předchůdcem panem Prachařem, který komentoval každý můj krok, jsem se zařekl, že své nástupce komentovat nebudu. Snažím se to dodržet. Pozice ministra není jednoduchá pro nikoho.
A jak vnímáte, že ministerstvo dopravy má nyní „půlministra“ Karla Havlíčka? Dokážete si představit, že jako ministr dopravy byste řídil ještě jiné ministerstvo?
Ani práci pana ministra Havlíčka nechci komentovat. Smekám, že si troufl na to řídit dvě ministerstva. Já sám bych si na ty dva resorty s vědomím toho, jak široké a rozsáhlé agendy musí plnit, netroufl. Ne, že bych si nemyslel, že některá ministerstva nelze spojit. To určitě lze. Ale ne tak, že se někdo rozhodne a udělá to přes noc. Pokud chcete spojit ministerstvo dopravy s ministerstvem průmyslu, tak je potřeba se podívat, jaké agendy na těch ministerstvech jsou a co se dnes ze zákonných důvodů musí řešit. Za dobu mého působení na ministerstvu přibylo 120 nových agend. Buď přišly z Bruselu, nebo je vymysleli poslanci při svých pozměňovacích návrzích, kdy řekli, co má ministerstvo ještě dělat. Myslím, že dvě třetiny administrativních věcí se dělají zbytečně. Kdyby se odstranily, tak to ministerstvo můžete zeštíhlit a snadněji spojovat. Ministerstva dopravy a průmyslu mají tolik agend, že dělat dvě věci dohromady, je extrémně složité.
Není prostě fér říct, že za všechno mohou strojvedoucí
Co si myslíte o sérii nehod na železnici? Souhlasíte s ministrem Havlíčkem, že se jednalo o lidská selhání, nikoliv o systémový problém?
Opravdu nechci hodnotit pana Havlíčka jako ministra. Nemyslím si, že má stoprocentní vliv na to, co se stalo. Na druhou stranu jsem alergický, když někdo mluví o lidských chybách. I za mého působení se takové věci stávaly. Série opakovaných chyb jsou většinou obrazem toho, že v Českých drahách je systémová chyba. Nepozornost člověka je něčím způsobena. Strojvedoucí jsou přetěžováni. Takový strojvedoucí, který jezdí malou lokálkou, je ve vlaku velmi často sám, na některých nádražích není obsluha ani výpravčí. Takže musí vlak řídit jako strojvůdce, musí vykonávat pozici vlakvedoucího a občas i prodává jízdenky a má funkci výpravčího, takže je zodpovědný za všechno. Má za sebou osm hodin práce nebo nekvalitní odpočinek, tak se nemůžete divit, že je přetížený. Často jsem říkal, že obdivuji všechny strojvedoucí, kteří tu práci za takových podmínek a plat vykonávají. Není prostě fér říct, že za všechno mohou strojvedoucí a jejich lidské selhání a všechno v Českých drahách je v pořádku.
Čí je to chyba?
Je to chyba toho, jakým způsobem České dráhy fungují vůči svým zaměstnancům. Strojvedoucí má osm až dvanáct hodin směnu, potom má osm hodin odpočinek a potom má zase jet, tak je to náročné.
Za svého působení jste i vy čelil kritice za špatný stav železnic. Věnoval jste Českým drahám dostatečnou pozornost?
Věnoval jsem tomu velkou pozornost. Jmenovali jsme nové vedení Českých drah a věci se začaly měnit k lepšímu. Za mě České dráhy zlepšily hospodaření, snížily dluh a začaly fungovat nejlíp za dlouhou dobu. Neměl bych za to být kritizován. Problém přetěžovaných strojvedoucích jsme řešili, stejně tak investice do modernizace a bezpečnosti tratí. Ty se ale už dávno mohly udělat a bohužel mají velké zpoždění.
Nemohl jste ty investice udělat vy, když jste řídil ministerstvo dopravy pět let?
My jsme je dělali. Za nás se zainvestovalo právě do toho zabezpečení. Ale nejde to udělat ani za pět let.
Jak zpětně hodnotíte svoje působení na ministerstvu? Mnozí říkali, že se za vás staví málo dálnic nebo vás kritizovali za mýto.
Ta kritika byla naprosto účelová. Opoziční politici ji vedli, protože si skrz mě kopali do Andreje Babiše. Je potřeba si uvědomit situaci, ve které jsem ministerstvo dopravy zdědil. Nebylo nic nachystáno, nebylo co stavět. Takže my jsme zejména chystali stavby a projekční přípravu. Za mě se rozestavěla spousta staveb, teď se budou dokončovat a někdo jiný bude stříhat pásky při jejich zprovoznění. Já jsem byl ten, kdo poklepával základní kameny. Kritika byla tak absurdní, že mě jeden týden tepali, že se málo staví, druhý týden mi nadávali, že jsme rozkopali celou republiku. V politice se nikdy nikomu nezavděčíte.
A co kauza mýto?
Kritika za mýto mě rozesměje nejvíc. Mýto jsem musel vysoutěžit a konečně něco udělat s nevypověditelným kontraktem Kapsche. My jsme vypsali transparentní soutěž, kterou vyhrál ten, kdo podal nejnižší nabídku. Navíc jsme se bránili proti cíleným útokům ze strany Kapsche, který se snažil zbourat jakoukoliv soutěž. Usiloval o to, aby jeho zastaralé zařízení mohlo být i dále provozováno. Dnes se soudí s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, protože chce, aby stát a daňoví poplatníci zaplatili ušlý zisk za to, že nemohl dalších tři až pět let provozovat zařízení. Stačí si přečíst žalobu a každému musí být zcela zřejmé, jaké plány Kapsch měl a jaká byla jeho motivace.
Každý se vyvíjíme. I hnutí ANO se vyvinulo
Když jsme spolu dělali rozhovor o vašem konci v politice, říkal jste, že hnutí ANO se změnilo. Moc jste ale o tom nechtěl mluvit. Mohl byste být teď konkrétnější?
Když jsem začal spolupracovat s hnutím ANO, vnímal jsem ho jako středopravicovou liberální sílu, která podporovala byznys a která chce snížit dluh České republiky. To tam teď postrádám. Možná má pan premiér jinou představu, každý se vyvíjíme. I ANO se vyvinulo.
Je ANO personálně vyprázdněné?
To nechci a neumím komentovat.
Jak si podle vás počínala vláda v době koronakrize? Nemrzí vás, že jste u toho nebyl?
Byl jsem naopak velmi rád, že u toho být nemusím a vůbec nic svým bývalým kolegům nezávidím. Nebylo to jednoduché. Ty první tři týdny, kdy nikdo nevěděl, jak koronavirus může ohrozit nás všechny, byly určitě složité. Myslím, že tam vláda zafungovala velmi dobře. Otázkou je, jestli bylo potřeba šlápnout na brzdu ekonomiky tak, jak jsme šlápli. Ale to se týká celého světa.
Dan Ťok (61)
Narodil se v Uherském Hradišti. Byl nejdéle sloužícím ministrem dopravy, za hnutí ANO seděl ve vládě Bohuslava Sobotky a v první i druhé vládě Andreje Babiše. Resort řídil v letech 2014 až 2019, v letech 2017 až 2019 byl poslancem. Z politiky odešel v dubnu 2019. Konec svého angažmá zdůvodnil tím, že je unavený z útoků. Před tím, než vstoupil do politiky, působil ve vrcholovém managementu několika firem. V letech 2008 až 2014 pracoval jako generální ředitel společnosti Skanska.