Úřad práce již šest týdnů dočasně vede vrchní ředitel sekce informačních technologií ministerstva Karel Trpkoš. Během svého působení se zaměřuje zejména na problematické a dlouho trvající vyplácení dávek. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS prozradil, že zavedl například výkonnostní odměňování, kterým chce pracovníky úřadu motivovat k práci. Lidem s existenčními problémy pak poradil, že lze čerpat i mimořádné dávky. Zmínil také to, že digitalizace úřadu je jednoznačně dobrým krokem.
Jako pověřený ředitel Úřadu práce působíte již šest týdnů. V jaké kondici jste agendu přebíral?
Úřad práce byl hodně propírán médii. To se upřímně moc nezlepšilo. Mým úkolem bylo Úřad práce stabilizovat a zajistit, abychom včas vypláceli dávky. Takové zadání jsem dostal od ministra Mariana Jurečky. Řekl bych, že se nám podařilo to výrazně posunout.
Jaké konkrétní kroky jste učinil?
Situace zejména na čtyřech pobočkách v Praze byla poměrně dramatická. Průměrná doba odbavení žádosti příspěvku na bydlení byla dokonce 106 dnů. Věděli jsme, že s Prahou potřebujeme pohnout, a spustili jsme akci „čistý stůl“. Požádali jsme o pomoc celou republiku, žádosti jsme rozdistribuovali a v rámci celé republiky je zpracujeme. Musíme se dostat do zákonných lhůt a potřebujeme dát pražským pracovníkům možnost se znovu nadechnout. Když máte takhle dlouho nahromaděné žádosti a nejste schopni s tím pohnout, tak vás to frustruje. Chceme, aby se pobočky vyčistily a začaly odznovu. Obrovský dík patří republice, že s tím Praze takhle pomohla.
K TÉMATU: Dlouhé čekání na příspěvky od Úřadu práce? S problémy mají pomoct pracovníci ze „sociálky“
Zastropujte ceny potravin, vyzývá Nekulu opozice. Musíme šetřit, upozorňují koaliční partneři
Tlak na ministra zemědělství roste. Zatímco se Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) snaží hledat viníky drahoty, zástupci zemědělců, potravinářů, obchodů i opozice ho vyzývají ke snížení DPH u potravin. Ta je u nás jedna z nejvyšších v Evropě. Nekula má ovšem toto opatření zatím jen „v šuplíku“.
Není důvod prodlužování i to, že žádosti z Prahy putují do různých krajů a pak se znovu vrací do hlavního města?
Proces je poměrně sofistikovaný. Když žádosti rozdistribuujete, potřebujete mít dobrý systém na to, abyste je efektivně odbavili a potom dokázali dostat zpátky. Kdybychom potom nezvládli ten krok zpátky, přišli bychom o tu úsporu času. V rámci akce „čistý stůl“ jsem chtěl ověřit, jestli dokážeme takový systém nastavit. Každý týden sledujeme, jestli plníme cíle a jestli dojde k tomu, co chceme, a to, aby na konci března nebyla v Praze žádná žádost, která by byla starší než s datem 1. března. To znamená, že se dostaneme pod 30 dní. Moje ambice je, aby tam nebyla žádost pod patnáct dní. Víme, že nás čeká velký čtvrtletní nápor a potřebujeme na to být připraveni.
Říkáte, že už vidíte zlepšení. Máte už nějaké výsledky, o kolik dní se jedná?
Počet dní je trošku zavádějící. Pro nás je nejdůležitější ukazatel, kolik žádostí, které nám přijdou do Prahy, dokážeme odbavit v té třicetidenní lhůtě. Tam vidíme výrazné zlepšení. Za rok 2022 byla průměrná hodnota tohoto ukazatele 26 procent. To znamená, že pouze tyto žádosti jsme v Praze dokázali odbavit do třicetidenní lhůty. Teď je ten ukazatel 38 procent, takže jsme se za těch šest týdnů dokázali posunout zhruba o 50 procent. Myslím, že na začátku dubna se posuneme někde k 50 procentům, a to budu považovat za obrovský úspěch.
Někteří lidé podávají žádosti o dávky fyzicky. Mnohdy se ale nedostanou na řadu ani za několik hodin. Jde například o pobočku na Praze 4.
Síť na Praze 4 funguje tak, že si vezmete lísteček a když přijdete trošku později, už je tam velká řada, takže si lísteček nevezmete, protože ten automat je zastavený. Kolegové pak počkají, až se počet lístečků v čekárně sníží, a pak ho zase obnoví. Přiznávám, že to není úplně transparentní způsob. Do budoucna budeme chtít, aby lidé dostali odhadovaný čas, kdy zhruba přijdou na řadu, a mohli se rozhodnout, jestli jim to stojí za čekání.
Systém stavebního spoření je neefektivní. Bartoš připustil zrušení příspěvku, má podmínku
Stávající systém stavebního spoření je v současnosti neefektivní a neplní svou původní funkci. V pořadu ČT Otázky Václava Moravce to řekl ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Podobně se vyjádřil v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS i poslanec Josef Bernard (za STAN). Stát by podle Bartoše měl peníze, které nyní vynakládá jako příspěvek ke spoření, využít na jinou formu podpory bydlení.
Jsou nějaké další pobočky, kde se vyplácení dávek nestíhá v zákonných lhůtách?
Jsou pobočky, které jsou z toho pohledu problematičtější. Standardně to jsou pobočky ve velkých metropolích. Brno je na tom složitě, ale zatím tu situaci zvládá. Už to není něco, co bychom mohli nechat bez dozoru. Musíme včas vyhodnotit, kdyby Brno potřebovalo pomoc, abychom to nenechali dojít daleko. Jsou i některé menší pobočky. Třeba Beroun je taky pobočka, kterou budeme velmi intenzivně sledovat.
Nejde ale jen o problém při podávání žádostí. Docházelo také ke zpožďování výplat sociálních dávek, a to i o několik měsíců. Děje se to stále?
Je pravda, že na některých pražských pobočkách byla doba rozhodnutí žádosti velmi dlouhá, někde přesahovala i sto dní. To je naprosto nepřijatelné. Všechna naše opatření směřují k tomu, aby se ta doba dramaticky zkrátila. Je ale důležité říct, že to není na všech pražských pobočkách. Máme pobočky, které jsou velmi dobré, kde průměrná doba je 30 dní.
Kolik žádostí je aktuálně v prodlení?
Ke 31. 3. bychom měli mít zpracovány všechny žádosti, které jsou v prodlení. Všechny žádosti budou buď rozhodnuty, nebo ve výzvě. Nebude žádost, na kterou bychom nesáhli.
Nekula: Řetězce musíme kontrolovat a postihovat. Zmínil, kdy očekává zlevnění potravin
Obchodní řetězce budeme kontrolovat a postihovat, řekl v pořadu K věci na CNN Prima NEWS ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL). Podle něj k tomu kontrolní orgány mají pravomoci, ale nevyužívají je. Nekula je proto chce přimět, aby dělaly svou práci. Potraviny podle něj zlevní v horizontu dvou až tří měsíců.
To znamená, že lidem by v dubnu až v květnu měly dojít všechny peníze?
V květnu určitě. Co tam viselo, to v dubnu nebo v květnu rozhodně přijde.
Nejde u problému se zpracováváním žádostí také o personální nedostatek?
Máme dlouhodobě poměrně vysoký počet neobsazených míst, a to zejména v Praze. Ale to nesmí být naše výmluva. Management každé organizace musí zajistit, že práci rozdistribuuje tak, aby organizace plnila to, co plnit má. Nastavili jsme efektivní systém distribuce práce. Pokud bude potřeba Praze pomoct, tak tenhle systém by měl do budoucna zajistit, že se Praha do problémů již nedostane. Není to raketová věda. Nesmíme reagovat s dlouhým zpožděním. Než se management Prahy dozvěděl, že má problém a že má pobočku, na které mu leží obrovské množství žádostí, které nejsou zpracovány, bylo to třeba 50 až 60 dní.
Žádosti zpracovávají kraje nebo krajské pobočky. Musely se tam navýšit počty, nebo to dělají stávající pracovníci?
Dělají to stávající pracovníci. Velmi dobře jsme je motivovali k tomu, aby to dělat chtěli. Obecně jedna z hlavních myšlenek, kterou mám, je, že chci, aby lidi byli dobře motivováni odpovídajícím finančním ohodnocením.
Pracovník, který přijde na Úřad práce má nástupní plat kolem 21 tisíc hrubého. Není tabulkový plat důvodem, že se nedaří obsadit pražská místa?
Samozřejmě připravujeme změnu platových tříd. Druhá věc je, že vláda schválila navýšení příplatků za psychickou zátěž. Navíc jsme připravili takzvané výkonnostní odměňování. Systém jsme nastavili tak, abychom dobrým pracovníkům dokázali dát velmi slušnou odměnu.
Co byste poradil lidem, kteří mají problémy s výplatou dávek, řeší to několik měsíců a mají i existenční problémy?
Pokud se někdo skutečně dostane do situace existenčního ohrožení, tak může přijít a požádat o mimořádnou okamžitou pomoc. My žádost samozřejmě posoudíme standardními metodami. A pokud na ni má nárok, vyplatíme mu ji. Není to tak, že když nepošleme příspěvek na bydlení, tak nemáte žádnou alternativu. Umíme pomoct i jinak.
Předkrizové ceny elektřiny se už nikdy nevrátí. Stávající smlouvy ale nefixujte, radí Křeček
Situace na trhu s elektřinou se výrazně zlepšila. Nižší ceny se brzy promítnou i do tarifů pro občany, řekl v pořadu Co na to vaše peněženka hlavní ekonom BH Securities a poradce premiéra Štěpán Křeček. Na ceny před energetickou krizí se pravděpodobně nikdy nevrátíme, dodal. Právě kvůli extrémním cenám energií polostátní firma ČEZ za minulý rok vykázala rekordní zisk. Nedá se to vysvětlit, když energii vyrábíme, měli bychom mít i vstřícnější cenu, rozzlobil se ve vysílání předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula.
Jinými slovy říkáte: „Nepřišly mi příspěvky na bydlení, mám si zažádat o jinou dávku.“ Je to tak?
Chápu, že to zní trošku absurdně, ale dá se to tak říct. Na Úřadu práce jsou různé agendy a agenda hmotné nouze je jinak zatížená. Ta byla zatížená loni v souvislosti s uprchlíky, ale teď už tak zatížená není. V případech, kdy to je odůvodněné, umíme pomoct i mimořádnou dávkou. Není to ale tak, že každý, komu nepřijdou příspěvky, má automaticky nárok na mimořádnou pomoc. Samozřejmě je diametrálně odlišné, když příspěvky nepřijdou mamince samoživitelce, která je na mateřské a pobírá rodičovský příspěvek, než když nepřijdou někomu, kdo má poměrně slušný příjem a příspěvek na bydlení mu dělá 10 procent příjmů.
Ministerstvo tlačí na to, aby lidé nechodili na úřady fyzicky. Je digitalizace dobrý krok?
Je to jednoznačně dobrý krok. Musí se ale rozdělit dvě agendy. Například u ukrajinských dávek odbavujeme digitálně nějakých 95 procent žádostí. Na druhou stranu trvalo nám šest měsíců velmi intenzivní práce, než jsme se do tohoto stavu dostali. Velmi dobrý dobrý příklad digitalizace byl jednorázový příspěvek na dítě. Odbavili jsme zhruba 820 tisíc žádostí, přičemž automatem jich prošlo zhruba 90 procent. To znamená, že 90 procent žádostí nezatížilo Úřad práce. Moje ambice je to udělat i u rodičovského příspěvku. Maminky jsou digitálně zdatné, takže bych byl rád, kdybychom se letos dostali třeba na nějakých 30 procent digitálně odbavených žádostí. Do dvou let si myslím, že bychom měli být na 80 až 90 procentech. Nejtěžší dávka z tohoto toho pohledu je příspěvek na bydlení. Vzhledem k množství dokladů, které musíte doložit, může být odbavení těžší. Ale pro toho, kdo je digitálně zdatný, to bude znamenat, že nebudete muset na Úřad práce. Kdybychom se u příspěvku na bydlení dostali k nějakým 40 procentům, bylo by to super. Vždycky ale budeme mít fyzické pobočky, abychom nediskriminovali lidi, kteří nejsou připraveni na digitál.
Člověk často dokládá různé dokumenty bez ověřených kopií. Není tedy digitální podávání žádostí náchylnější na zneužívání?
Co se týká ověřených kopií, přestali jsme je používat loni v létě. Týká se to všech forem dokládání na Úřadu práce. Nezaznamenali jsme, že by došlo k nárůstu podvodů nebo něčeho takového. Všechny možnosti podvodů, které nás napadnou, pokryjeme. Jsou tam tvrdé kontroly, abychom podvodům předešli. Potom se používají takzvané indikátory potencionálně podezřelého chování, a ty nám řeknou, že jde o žádost, na kterou bychom se měli podívat. Tyhle sady kritérií nám pomáhají přijít na to, na co přišel náš klient a my jsme na to ještě nepřišli.
Například u solidárního příspěvku na bydlení došlo k pozastavení. Docházelo tam k nesrovnalostem?
Od začátku jsme implementovali sérii kontrol na potenciálně nevhodné chování, které jsme identifikovali při návrhu dávky. Pak jsme tam implementovali sadu „pastí“, do kterých nám mohlo spadnout nevhodné chování. Je pravda, že došlo k některým podvodům. Zafungovaly nám pasti, ale ty to vždycky odchytí až ex post. Proto jsem dal pokyn k okamžitému zastavení výplat. V průběhu posledních čtyř týdnů jsme velmi intenzivně pracovali na tom, abychom doplnili všechny kontroly, které by pokryly veškeré chování, které jsme vyhodnotili jako podvodné nebo negativní a příspěvek jsme znovu spustili.
Vy jste jen pověřeným ředitelem, je na pozici vypsané výběrové řízení?
Výběrové řízení zatím vypsáno není. Vypíšeme ho, jakmile se dořeší situace potencionálního odvolání, které podal bývalý ředitel Viktor Najmon. Kdybychom řízení vypsali teď, asi by se nám do něj nikdo nepřihlásil. Zároveň je korektní s tím počkat.