Nebezpečný nákup přes internet
Scénář je vždy stejný. Ozve se nadšený kupující, zda je zboží k dispozici, poprosí o přepravu přes speciálního kurýra a skrze falešný odkaz poprosí o vyplnění platebních údajů. S takovým podvodem se setkal téměř každý třetí Čech, který prodává své věci na populárních internetových bazarech. Podvodníci využívají důvěry a neopatrnosti lidí, přitom stačí dodržovat několik bezpečnostních pravidel. Jak nenaletět podvodníkům a na co si dát pozor?
Internetoví podvodníci na inzercích jsou v posledních letech čím dál mazanější a kreativnější. Nejčastěji se zaměřují na lidi, kteří prodávají zboží na webech jako Bazoš, Sbazar, Facebook Marketplace či Vinted. Odhaduje se, že až třetina inzerujících v České republice se setkala s pokusem o podvod na internetových bazarech.
Při prodeji je proto na místě se mít neustále na pozoru. Valná většina internetových podvodníků se nicméně drží zaběhnutého scénáře. Podle čeho je poznáte a jak byste se měli zachovat, abyste se místo obchodu nedočkali vyluxovaného bankovního účtu?
Internetoví šmejdi vám vyluxují celý účet. Zaměřili se na on-line bazary, varuje policie
O desítky milionů korun už Čechy připravili podvodníci ze zahraničí, kteří se zaměřují na lidi prodávající staré věci na internetových bazarech. Předstírají zájem o koupi, ve skutečnosti ale chtějí získat přístup k bankovním účtům prodávajících. Ti pak nezřídka přijdou o celé úspory. Jejich trik spočívá v tom, že nabídnou platbu a odvoz věci přes kurýrní službu.
Jak poznat podvodníka?
Mají velký zájem o zboží a chybují
Falešní kupující se zpravidla spojí s prodejcem, zjišťují stav zboží a zajímají se o případné vady. Nejčastěji se ozvou z českého čísla na aplikace jako WhatsApp či Messenger, občas napíšou také z e-mailu. Z hlediska češtiny se mnohdy dopouštějí několika chyb, ať už špatných velkých písmen, mezer před otazníkem nebo absencí čárek ve větách. Ačkoliv ve psaném projevu nezřídka chybují i sami Češi, není od věci si už v této fázi prodeje dát velký pozor.
Postarají se o dopravu i platbu
Pokud první část komunikace neodhalí podvodníka, druhá už ano. Falešní kupující neskrývají zájem o nabízené zboží, následně ale napíšou, že si jej nemohou vyzvednout osobně – například uvedou, že jsou zrovna v zahraničí, případně kupují prodávanou věc svým příbuzným, kteří žijí mimo ČR. Jako řešení proto navrhnou, že objednají kurýra, který si zboží vyzvedne, a platbu provedou přes dopravce.
Odkazují na falešné stránky
Posléze přijde od falešných kupujících žádost o kontaktní údaje a odkaz na věrohodně vypadající stránky, které se většinou vydávají za známou bankovní či přepravní společnost – nejčastěji Zásilkovnu, Českou poštu, DPD, PPL či DHL. Na falešném webu či aplikaci jsou pak volné kolonky pro vyplnění údajů o platební kartě. V této fázi je prakticky jisté, že se vás někdo pokouší podvést. Pokud jste na pochybách, není nic jednoduššího než zavolat na infolinku daného dopravce či banky a ověřit si, zda takovou webovou platební aplikaci vůbec nabízí.
Podvodníci se nevyznačují velkou trpělivostí. Po odeslání odkazu na falešné stránky opakovaně apelují na prodejce zboží, aby co nejrychleji vyplnil své kontaktní a platební údaje ke kartě. Ilustrační snímek. Zdroj: Getty Images
Podvodníci se nevyznačují velkou trpělivostí. Po odeslání odkazu na falešné stránky opakovaně apelují na prodejce zboží, aby co nejrychleji vyplnil své kontaktní a platební údaje ke kartě. Ilustrační snímek. Zdroj: Getty Images
Tlačí na prodejce, aby vyplnil údaje
Podvodníci se nevyznačují velkou trpělivostí. Po odeslání odkazu na falešné stránky opakovaně apelují na prodejce zboží, aby co nejrychleji vyplnil své kontaktní a platební údaje ke kartě. Mnohdy argumentují tím, že se bez vyplnění všech kolonek nepřipíše platba na jejich bankovní účet a že jde o běžný a bezpečný proces.
Nejvíce budou tlačit na tzv. CVC nebo CVV, tedy krátký kód na zadní straně platební karty, s nímž se potvrzují transakce. Občas poprosí také o „potvrzení bankovního spojení“ přes bankovní aplikaci či SMS. Ve skutečnosti je to ale signál, že už se s vaší kartou snaží nakupovat. Nesmíte jim vyjít vstříc.
Čtyři rady, jak se nestát obětí podvodu
Používejte ověřené aplikace a stránky
Platby za inzerované zboží provádějte s kupujícím vždy běžným způsobem – osobně, klasickým převodem z účtu na účet či dobírkou. K převodu peněž vždy stačí pouze číslo vašeho účtu (v případně zahraniční platby pak IBAN či SWIFT). Nic jiného kupující k platbě nepotřebuje.
Falešný bankéř i policista. Gang podvodníků má dokonalý systém, lidi obral o desítky milionů
Kriminalisté čelí gangu kyberpodvodníků, kteří jsou zatím úspěšní s velmi propracovaným podvodem. Postupně vám zavolá falešný bankéř s tím, že vám napadli účet. Poté třeba i falešný policista. Navíc na mobilu se vám pokaždé opravdu zobrazí číslo banky nebo policie.
Žádná autorizace na vyžádání
Nikdy nedávejte zájemcům o zboží kód na zadní straně platební karty ani jim nevyhovte, pokud požádají o potvrzení skrze bankovní aplikaci či SMS. Nic z toho k uskutečnění obchodu nepotřebují. Tyto údaje jsou nutné pouze pro vás, pokud chcete na internetu platit svou kartou, třeba na e-shopech. Jak CVV, tak autorizační SMS kódy si proto nechte pro sebe.
Přes odkaz se neplatí
Veškeré úkony provádějte výhradně ve známém prostředí. Nikdy nepřecházejte do internetového bankovnictví přes odkaz, který vám někdo pošle. Zajdete na oficiální web své banky a přihlašte se do svého účtu tam. Případně použijte ověřenou mobilní aplikaci dané bankovní instituce. Za žádných okolností si neinstalujte na svá zařízení programy, které vám kupující doporučí k dokončení obchodu.
Pokud si nejste jistí, zeptejte se přímo dopravce
Pokud nabudete podezření, že se vás někdo snaží podvést a zneužívá jméno známé firmy nebo banky, neexistuje nic jednoduššího než zavolat na infolinku daných společností. Ty mohou velmi rychle ověřit pravost služeb či webových stránek, na které se odkazuje kupující osoba.