Tvrdší tresty pro agresivní řidiče: Experti chtějí úpravu zákona. Má to ale háček

Agresivní řidič - ilustrační foto

Agresivita na silnicích

Dopravní experti požadují tvrdší postihy za projevy agresivity na silnicích. Rozjeli kampaň, v níž chtějí oslovit poslance i ministerstvo dopravy, aby po vzoru několika dalších evropských zemí v zákoně jasně popsali agresivitu v silničním provozu a stanovili přísné postihy. Podle dopravní police bude ale těžké najít definici použitelnou v praxi.

Předjíždění v místech, kde to je zakázáno, jízda na červenou, nepřiměřeně vysoká rychlost nebo vybržďování. To všechno mohou být podle expertů projevy agresivity. „Dopravní policie ale v tuhle chvíli neklasifikuje agresivitu jako příčinu dopravní nehody, což je chyba. Podle našeho názoru potřebujeme jasnou definici agresivity na silnicích v zákoně a s ní tvrdé postihy,“ říká Milan Medek, ředitel Platformy Vize 0, v níž jsou vedle dopravních expertů mimo jiné i zástupci pojišťoven.

Řidič kličkoval po silnici jako šílenec. Porušil vše, co mohl, říká dopravní expert

Policisté na Liberecku vyšetřují případ agresivního předjíždění, které zachytila palubní kamera. Řidič stříbrného vozu podle dopravního experta Romana Budského porušil vše, co mohl. V centru Vratislavic nad Nisou v dopravní špičce opakovaně předjížděl tak, že protijedoucí i předjíždění řidiči museli buď úplně zastavit, nebo výrazně přibrzdit, aby zabránili srážce. Reportér CNN Prima NEWS hovořil s autorem videa i s řidičem ohroženým v protisměru.

Právě pojišťovny ve statistikách vidí, jak to dopadá, když někomu za volantem „rupnou nervy“ nebo si jednoduše silou nárokuje přednost před ostatními. „Dá se říct, že z těch pojistných událostí, které řešíme u automobilů, je třeba dvacet až třicet procent kvůli agresivní jízdě,“ upozorňuje Milan Kaňa, mluvčí jedné z českých pojišťoven.

Jiří Zlý, který stojí v čele dopravní policie, nechce komentovat, zda je, či není třeba měnit zákon, podotýká ale, že bude obtížné najít popis agresivity tak, aby byl vymahatelný. „Agresivitu jako takovou vydefinovat bude velice složité,“ uvádí stručně.

Platforma vize 0 prozkoumala zákony evropských zemí a tvrdí, že minimálně dvanáct z nich agresivitu na silnicích nějak v legislativě řeší. „Mně se třeba líbí nizozemská definice, podle které je agresivita úmyslné chování, které má za cíl fyzicky nebo emocionálně poškodit jiného účastníka silničního provozu a za takové projevy může řidič-agresor jít až na tři roky do vězení, samozřejmě je vysloven zákaz řízení a hrozí i konfiskace vozidla,“ popisuje dopravní expert Roman Budský.

Povede úprava zákona ke změně na silnicích?

Podle majitele autoškoly, který připravuje budoucí motorkáře, by taková úprava zákona agresivní řidiče ke změně stylu jízdy nepřiměla, přesto má ale smysl. „Člověka, který to má takhle mentálně nastavené, nic neodradí od toho, aby se takhle agresivně choval, ale může ho to po nějaké době z toho provozu eliminovat zákazem řízení,“ upozorňuje Lukáš Kobera.

S projevy agresivity řidičů se při výcviku motorkářů setkává prakticky denně. „Předjíždění v zatáčkách, lidi řežou zatáčky, jezdí protisměrem, předjíždějí na dvojité čáře, doslova si vynucují přednost na křižovatkách, i když ji nemají, je toho opravdu hodně a jsou to velmi nebezpečné situace,“ dodává.

Ministerstvo dopravy už avizovalo, že si návrhy expertů vyslechne. „Za každý podnět k tomu, jak ještě dále zvýšit bezpečnost na našich silnicích, jsme rádi a budeme se jím zabývat. Téma agresivních řidičů a jízdy řešíme i v nyní probíhající přípravě novely bodového systému,“ ujišťuje na dotaz CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva František Jemelka.

Tagy: