Pumpaři si během prázdnin zvýší marže, varuje expert řidiče. Kam až mohou ceny klesat?

Čerpací stanice si mohou v létě navýšit marže.

Bude stát litr pohonných hmot 75 korun?

Čeští řidiči si budou muset se začátkem léta připlatit za pohonné hmoty. Čerpací stanice během léta upravují marže, čímž reagují na zvýšenou poptávku. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to řekl analytik XTB Jiří Tyleček. Podle něj sice můžeme vidět zlevňování benzinu a nafty, přesto se podobný vývoj v dalších týdnech nedá očekávat.

Průměrné ceny se podle posledních dat pohybují okolo 37,85 Kč za litr u Naturalu 95 a u nafty to je 35,98 Kč. Můžeme očekávat další zlevňování?
Tento trend je podle mého názoru u svého konce. Za poklesem stál propad cen ropy na začátku června po zasedání kartelu OPEC. Následně zlevnila také paliva a dařilo se i české koruně. Ke snížení může dojít, přesto se nedomnívám, že půjde o podstatné skoky.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Liberty Ostrava nevyplatí mzdy, nyní hledá kupce. Potopili nás, zlobí se zaměstnanci

Zlevňování ze začátku června bylo totiž korigováno. Nyní máme ropu Brent na 83 dolarech za barel. Po evropských volbách také oslabila koruna. To jsou faktory, které nebudou tlačit na další zlevňování. Spíše můžeme hovořit o stagnaci.

Blíží se léto a pohonné hmoty jsou vždy velkým tématem kvůli prázdninám. Budeme cestovat levněji než v minulém roce?
Ceny budou letos o malinko vyšší. Zejména na začátku prázdnin, kdy dochází i k určitému navýšení marží. Nebude to ale markantní, protože vždy záleží na situaci na trhu. Řekl bych, že u nafty budeme platit výrazně více a u benzinu asi o korunu více.

Nákupy benzinek či podpora pro umělce bez práce. ODS si zahrává, varují politologové

Ačkoliv ODS sní o malém státu, privatizaci nebo rušení ministerstev, reálně se naopak obrací k levicové politice. Místo svých plánů totiž nakupuje benzinové stanice nebo nově zřizuje státní podporu pro umělce. Politologové oslovení redakcí CNN Prima NEWS se shodují, že ODS si velmi zahrává se zbytkem svých skalních voličů. Zároveň strana často podléhá lobbistickým zájmům.

Jak jsou na tom ceny v Evropě? Pokud čeští řidiči vyjedou za hranice, mohou vidět podobné ceny jako u nás?
Pokud si vezmeme Německo, tak je cena paliv tradičně vyšší a obecně patří k dražším zemím. Podobná je situace v Rakousku a dražší pohonné hmoty natankujeme i na Slovensku. Ze sousedních zemí je levnější benzin pouze v Polsku. V podstatě jde v přepočtu o pár eurocentů. Ceny jsou tedy s polskými čerpacími stanicemi podobné, ostatní země jsou dražší.

Levněji lze natankovat v zemích jako Rumunsko, Bulharsko, Malta nebo Litva. To jsou tradičně země s lacinějšími pohonnými hmotami. Aktuálně vychází lépe i Slovinsko. Málo se však mluví o tom, že pokud pojedeme po slovinské dálnici, natankujeme dráž než v České republice. Je třeba si čerpací stanice s levnějšími cenami najít. Je to podobné jako u páteřní dálnice D1. Tam také najdete ceny benzinu a nafty o několik korun nad průměrem.

Dříve se hovořilo o tom, že čerpadláři si nepřiměřeně navyšují marže, a podobné obvinění poté padlo i na rafinerie. Zmínil jste, že na začátku prázdnin dochází k jejich úpravě. Mají se tedy lidé připravit na to, že marže budou vyšší a více si i připlatí?
Navýšení marží dává smysl. Během léta totiž dochází k vyšší poptávce a jedná se o sezónní navýšení. Marže naopak bývají nejnižší během prvních měsíců na začátku roku. Letos to platilo a ke kompenzaci došlo okolo dubna. Nyní odpovídají normálnímu vývoji. Rozhodně bychom neměli obviňovat čerpadláře, že nás okrádají.

Jedná se o tržní prostředí, a pokud se poptávka zvýší, lze toho využít. Tento jev bude trvat dva až tři měsíce, a poté se zase marže sníží.

Na benzin pod 30 korun za litr můžeme zapomenout

Jaké jsou vlivy, které hýbají s cenou paliv? Kdy by měli být řidiči ostražití?
Ceny pohonných hmot vycházejí z hodnoty ropy. A to s určitým zpožděním zhruba dvou týdnů. Pokud se ale podíváme na fyzický trh, tak je velmi slabý. Ropy je relativně dostatek a nehrozí v nejbližší době nějaká rizika. Nemyslím si, že v následujících týdnech by paliva zdražila natolik, aby lidé na litru platili o několik korun navíc.

Pokud přijdou určité pohyby, tak budou podle mého technického rázu. Velké riziko ale před námi není a motoristům tedy nehrozí velké zdražení.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Pozor na falešné slevy, varuje obchodní inspekce. Expert poradil, jak prodejcům nenaletět

Mohou se lidé těšit na situaci, kdy budou pohonné hmoty pod 30 korun za litr?
Dokážu si představit, že by v případě krize mohla cena paliv klesnout až pod tuto hranici. Například během covidu jsme mohli vidět, že se objevila dokonce negativní cena paliv. Spoustě těžařům by se to ale nevyplatilo. V normálním případě to ale nečekejme.

Tagy: