Podnikat začal již ve dvanácti letech, o čtyři roky později se jako jeden z prvních Čechů nechal zplnoletnit. Nyní 25letý Jiří Diblík oslavuje úspěch s aplikací VOS.health, kterou využívají tři miliony lidí napříč světem a jenž jim pomáhá s jejich psychickými problémy. Takzvaného „psychologa do kapsy“ by navíc brzy měla doplnit umělá inteligence. „Vyvíjíme příležitost, kdy si v příští verzi VOS dokážete začít chatovat s celou vaší myslí,“ sdělil Diblík v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Aplikace ToGo, chytrý plánovač Fuzee, deníková aplikace Q365, Presentlist či vývojářská agentura Quision. Za všemi projekty stojí dnes 25letý Jiří Diblík, aktuálně si však jeho jméno lidé spojují s aplikací VOS.health – přezdívanou „psychologem do kapsy“, kterou začal se svým společníkem Ondřejem Kopeckým vyvíjet před koronavirovou pandemií.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: AI a lidstvo. Potenciál k lepšímu žití, nebo hrozba? Odborníci mají jasno:
„Už jsme na aplikaci pracovali, když přišel covid. Někdo si myslí, že jsme ji začali dělat kvůli pandemii, ta nám však pouze pomohla vše urychlit a zjednodušit. Péče o mentální zdraví šla v této době hodně nahoru,“ konstatoval pro CNN Prima NEWS. Díky tomu, že se v minulosti soustředili na projekty ve zdravotnictví, měli přehled o tom, jaké obory porostou.
ČTĚTE TAKÉ: Tajemný projekt Q*: Umělá inteligence může ohrozit lidstvo. Šlo o důvod změn v OpenAI?
„Když jsme dříve začali na něčem pracovat, nebo chystat projekt pro naše klienty, bylo důležité najít velký problém, který řeší značné množství lidí – a za který jsou ochotní zaplatit. Právě z toho nám vypadlo, že mentální zdraví má ohromný potenciál,“ vysvětlil. Za vznikem VOS.health však nestojí pouze nalezená „díra na trhu“.
VOS je vlastně posilovna duševního zdraví.
Jak Diblík přiblížil, na vznik aplikace měla vliv řada faktorů. „Jedním z nich byla osobní zkušenost. Dříve, když mi bylo zhruba 17 let, jsem závodně hrál tenis – a měl jsem docela silné panické ataky. Byl jsem i v nemocnici. Už v této době jsem si uvědomil, že je třeba pro sebe něco dělat: je to stejné jako chodit do posilovny. VOS je vlastně posilovna duševního zdraví,“ zdůraznil.
Osobně mu nejvíc pomáhalo, že si psal deník – což promítl i do aplikace. „Pomohlo mi to uklidnit se. Zjistil jsem, že taková kravina, jako psát si deníček, dokáže posunout životní spokojenost,“ konstatoval. Domnívá se, že dnešní generace mladých neví, jak důležité je pečovat o duševní zdraví. „Nikdo nás to neučil. Každý nám říká, že bychom měli sportovat. Málo kdo nám ale řekne, že bychom měli pečovat o své mentální zdraví,“ uvedl.
Na trhu neexistoval žádný nástroj, který by „zefektivnil a zjednodušil mladým možnost pečovat o své nitro“. Ve spojení s dírou na trhu a vědomím, že oblast kolem duševního zdraví poroste, vše ve VOS spojili do aplikace.
Stres, úzkost i problémy ve vztahu
„Říkáme, že VOS je pocket therapist – psycholog do kapsy. V aplikaci klienti najdou dvanáct intervenčních metod, které jim pomohou pečovat o duševní zdraví: a mají je kdykoliv a kdekoliv dostupné díky tomu, že je ‚mají v kapse‘. Dnes VOS používá více než tři miliony lidí po celém světě. Primárně jde o mladé v rozmezí od 18 do 35 let, kteří k nám chodí řešit stres a úzkosti,“ líčil Diblík.
Své si však v aplikaci najde kdokoliv. „Můžete řešit jakýkoliv problém, ať už je to zmíněný stres, úzkost, problémy ve vztahu, poruchy příjmu potravy, obtíže se spánkem, pohybem a mnoho dalších. Aplikace je navržena tak, aby se přizpůsobila lidem. Nejtěžší pro nás je poznat uživatele. Více personalizované tipy a péči o duševní zdraví začne vydávat až po nějaké době, kdy klienta pozná,“ vysvětlil.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Náhlé odvolání a okamžitý návrat šéfa OpenAI. Vyvine umělou inteligenci, která předčí člověka?
Aplikace – která nabízí bezplatnou pomoc, má však i značně rozšířenou prémiovou verzi – byla spuštěna v angličtině, dnes disponuje devíti světovými jazyky, včetně češtiny. Přesto na Čechy zprvu zaměřená nebyla. „V Česku je sice velký trh, ale pořád není tak rozšířený. Potenciál je v západní Evropě a v Americe. Od začátku jsme aplikaci stavěli tak, aby uspěla v nejsilnějších a největších ekonomikách světa,“ sdělil Diblík.
Uživatelům poskytuje podporu sedmnáct psychologů, kteří pro VOS pracují a píšou si s klienty. „Jde o první psychologickou pomoc, poradnu. Jde o dlouhodobou podporu s reálným člověkem, který je školený na poradenství a krizovou intervenci,“ pokračoval podnikatel. Brzy však čeká aplikaci „upgrade“.
Umělá inteligence? Už příští rok
„Poměrně dlouho vyvíjíme plnou umělou inteligenci (AI) – chatbota – který zajistí klientům veškerou podporu. Dnes poskytujeme psychologické poradenství v angličtině a češtině, ale máme devět jazyků. AI jich dokáže zvládnout 50, dokáže zajistit odpověď do vteřiny, ne jako nyní do jednoho dne. Umělá inteligence je nesmírně škálovatelná. Zjednoduší, kolika lidem budeme moci nabídnout kvalitní pomoc. Na výzkumu pracujeme s univerzitou v Singapuru,“ líčil.
Na zapojení AI do aplikace ve VOS pracují zhruba rok. Průběžně změny testují a analyzují. Obavy z toho, že by umělá inteligence nakonec více škodila, než pomáhala, však Diblík nemá. „Lidi chybují víc než program. Je naprosto minimální šance, že nastane nějaká fatální chyba,“ věří.
Je to něco naprosto nového. Něco, co ještě nikdo neudělal. Vyvíjíme příležitost psát si s vlastní myslí.
Vyvinout vlastní model je příliš nákladné, proto si jej firmy – jako VOS – vezmou například od společnosti OpenAI, a pak ho oddělí a adaptují na vlastní datové modely. „Přetvoříme ho, aby se choval tak, jak my chceme. Následně datový model cvičíme, vylepšujeme a upravujeme, aby fungoval podle našich představ. V nejbližší době ho budeme dokončovat. Aktuálně již funguje, ale testujeme ho,“ uvedl Diblík.
Kam ve VOS vlastně směřují? „Děláme osobní AI modely. Bude to, jako byste si psali s ChatGPT, který bude mít vaši historii a know-how: osobní informace, jak jste spali, hýbali se, co jste psali do deníku, jak vám vyšly psychologické testy, co jste řešili s psychologem, co v sobě řešíte, co máte v e-mailu, jaké je počasí, kde jste. Tohle vše holisticky spojujeme dohromady. Je to něco naprosto nového. Něco, co ještě nikdo neudělal. Vyvíjíme příležitost psát si s vlastní myslí. Ve VOS příští rok dokážeme, že si budete moci začít chatovat s celou vaší myslí,“ vzkázal Diblík.
Blíží se doba superaplikací?
O svá data se ale uživatelé bát nemusí. „Nemáme k nim přístup, všechna jsou klientů. Šifrují se v jejich zařízeních a následně je to změť čísel a dat, která jdou do továrny modulu přes zabezpečené protokoly. Celá technologie a infrastruktura je postavená tak, aby byla naprosto zabezpečená pro všechny uživatele,“ zdůraznil.
A jak Diblík obecně pohlíží na umělou inteligenci? „Podle mě bude budoucnost o tom, že bude vznikat více osobních AI asistentů. Systém všech platforem se bude centralizovat do super aplikací. Myslím, že právě sem to směřuje. Budou vznikat prostředí, kdy za pár let otevřete počítač nebo telefon a AI vám vygeneruje přesně to, co byste měli vidět,“ domnívá se.
„Aplikace budou umět naprosto vše. Třeba budeme ovládat věci přes neuralinky, kdy se zamyslíme nebo něco namluvíme do chytrých brýlí. Třeba, že si chceme koupit boty, a najde nám to přesně ty, na které si myslíme. Nebudeme chodit do jednotlivých aplikací, ale bude jedna centrální, z níž se bude vše ovládat. A vše za nás budou řešit AI agenti,“ pokračoval Diblík.
I on si je však ve spojitosti s umělou inteligencí vědom některých „hrozeb“. „Už nyní se to děje. Mluvil jsem například s lidmi z Tinderu (aplikace, přes níž si lidé domlouvají rande, pozn. red.). Ti zjistili, že v Americe dochází k bizarním situacím, kdy si lidé do aplikace nasadí AI agenty a najednou si nepíšou dva lidé, ale dva AI roboti – domluví si spolu rande, a když na něj člověk přijde, tak zjistí, že mu ho domluvila umělá inteligence. A to jsou věci, které se podle mě budou promítat do všeho,“ konstatoval.
ČTĚTE TAKÉ: Umělá inteligence musí dostat jasná pravidla, tvrdí experti. Naznačili, jak ji regulovat
Lidé se podle něj budou muset naučit s umělou inteligencí pracovat. „Je to jako s ohněm – dobrý sluha, špatný pán, ale strašně bude záležet na tom, jak si lidé dané aplikace nastaví, jak je budou chtít používat: pro dobré nebo špatné věci. To už bude na rozumu každého z nás. Je to stejné jako u lidí, kteří řeší AI bezpečnost – buď dělají viry, nebo antiviry,“ pokračoval Diblík.
Ačkoliv ve VOS chystají nasazení umělé inteligence, je Diblík toho názoru, že lidský faktor bude vždy potřebný. „Do jisté míry budeme schopní suplovat práci vystudovaných psychologů a krizových interventů, ale nemyslím si, že to plně nahradí lidský faktor. V rámci psychologie bude člověk vždy potřeba,“ dodal. A jeho dlouhodobý cíl? „Aby VOS byl pro všechny zdarma. Na konci dne, někdo to zaplatit musí, ale ideální by bylo, aby to neplatil přímo uživatel, ale třeba pojišťovna nebo zaměstnavatel. I to se dnes už děje,“ uzavřel.