Hůle: Třetina dětí v Bílině se rodí nevzdělaným rodičům. Podporovat je budou obtížně

Daniel Hůle

360° (505)

Na problémy v Základní škole Za Chlumem v Bílině bychom se neměli dívat jen jedním pohledem. Uvedl to v pořadu 360° na CNN Prima NEWS vedoucí programu Kariérní a pracovní poradenství Člověka v tísni Daniel Hůle. Podotkl, že ve městě je hned několik základních škol, existují tam ovšem rozdíly mezi pedagogickými sbory.

„V Bílině máme několik škol, tři základní a jednu bývalou zvláštní. Dvě základní mají významný podíl dětí ze sociálně vyloučených lokalit,“ uvedl Hůle a zmínil základní školy Za Chlumem a Lidická.

V severočeském městě se pak podle Hůleho rodí v Česku největší podíl dětí „nevzdělaným rodičům“, jedná se až o 36 procent. „Rodiče stěží dokončili základní školu a velmi obtížně dokáží své děti podporovat,“ vysvětlil Hůle.

Co se týče jednotlivých škol, klima na nich je odlišné. „Paní ředitelka ze školy Za Chlumem se vždy snažila spolupracovat, ale měli jsme informace, že pedagogický sbor jedná vůči žákům hodně represivně, na rozdíl od Lidické. Není to ale tak jednoduché, že máme skvělý pedagogický sbor, který se může přetrhnout, a na druhé škole máme děti, které jsou zlotřilé,“ uvedl expert.

Reagoval tak na situaci v Bílině, kde dvě až tři desítky žáků Základní školy Za Chlumem dělají takové problémy, že škola musela reagovat nainstalováním kamer do společných prostor, na situaci na místě navíc dohlíží pracovníci bezpečnostní agentury.

Gazdík a ředitelka se neshodnou

Jak to na místě opravdu vypadá, se plánuje přesvědčit sám nečekanou osobní návštěvou i ministr školství Petr Gazdík (STAN). „V tomto extrému je tato škola skutečně teď asi jediná v České republice. Na druhou stranu tu a tam jsem se už v minulosti ze své praxe krajského radního setkal s případy, kdy jednotlivý žáci měli extrémní způsoby chování,“ uvedl Gazdík.

S tím ale nesouhlasí ředitelka školy. „Rozhodně nejsme jedinou školou, která toto řeší, a možná během těchto 14 dnů, kdy je opravdu na nás velký tlak ze strany médií, začínám rozumět i těm ostatním učitelům, kteří mi píší a říkají, že ty problémy mají stejné, ne-li horší, ale nechtějí o nich mluvit,“ svěřila se ředitelka Barbora Schneiderová.

S tvrzením ředitelky souhlasil v pořadu 360° předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík. „Je to extrém špičky ledovce, skrývají se i problémy na jiných školách. Dlouhodobě o nich víme,“ prohlásil.

Hůle podotkl, že děti nemohou za to, do jakého prostředí se narodily. A jestliže rodiče mají třeba vystudovanou maximálně zvláštní školu, nejsou podle něj schopni sekundovat běžné škole a podporovat děti ve vzdělání.

„To mají dělat učitelé, ale když vidí, že rodina nespolupracuje, tak to klimatu neprospívá. Neříkám, že migrující rodiny nepředstavují problém. Pomoci by mohlo více expertů. Ve škole Za Chlumem je méně speciálních pedagogů než v Lidické a není tam odborník, aby dokázal s žáky lépe pracovat,“ dodal Hůle.

Tagy: