Zatímco před lety bylo varování před měřením rychlosti povinné, teď už záleží jen na dobré vůli těch, kteří radary instalují. Téma se zvedlo poté, co na Liberecku dostalo pokutu za překročení rychlosti během tří týdnů přes deset tisíc řidičů. Jiná města k měření rychlosti přistupují jinak a motoristy před kamerami varují třeba i dvě cedule.
„Místo, kde se měří radary, nemusí být označeno značkami, tuto povinnost platná česká legislativa nestanovuje,“ řekl Jan Jakovlevič z tiskového odboru ministerstva dopravy.
ČTĚTE TAKÉ: Řidič nemusí platit pokuty za jízdu v opilosti. Trpí syndromem vlastního pivovaru, uznal soud
Diskusi o označování radarů rozpoutalo nové měření v Liberci. Za překročení nejvyšší povolené rychlosti tam na silnici vedoucí k Ještědu dostalo výzvu k zaplacení pokuty během pouhých tří týdnů jedenáct tisíc řidičů, mnozí za pouhý kilometr navíc. Na dvojici radarů, které měří okamžitou i úsekovou rychlost, žádná značka neupozorňuje.
„Máme za to, že stačí, že řidiči vědí, že projíždějí městem a jaká rychlost tedy v místě platí. Není potřebné je upozorňovat, že se tato rychlost měří,“ vysvětlil mluvčí libereckého magistrátu Tomáš Tesař.
Přístupy jednotlivých měst se přitom výrazně liší. Podobnou cestou jako Liberec jde třeba i Šternberk na Olomoucku. Tam mají hned několik neoznačených radarů. „Měříme v intravilánu města, rozhodně ne hned za cedulí. Nevidíme důvod, proč upozorňovat lidi, že se mají nějak chovat. Když jdete do obchodu, taky tam nejsou cedule ‚nekraďte‘," konstatoval starosta Šternberka Stanislav Orság (ODS).
Expert je pro označování radarů
Druhým extrémem je naopak přístup v Lučanech nad Nisou na Jablonecku. I tam chodí řidičům pokuty z měření, je jich ale poměrně málo. Než se auta dostanou k měřenému místu, minou dvě výstražné cedule a řidiči navíc už zdálky vidí svou rychlost na světelné ceduli.
„A teprve pak, když je někdo nenapravitelný, tak ho kamera vyfotí a přijde restrikce. Nechtěli jsme být nějak zákeřní, šlo nám hlavně o to, abychom zpomalili provoz před přechody pro chodce, kde se v uplynulých letech staly vážné nehody. A to se daří,“ vysvětlil starosta Lučan Jiří Řešátko.
Dopravní expert Roman Budský se kloní spíš k označování radarů. „Radary by měly být v těchto případech přiznané, vždyť jde hlavně o zvýšení bezpečnosti v lokalitě. Řidiči dostanou informaci, a jak s ní naloží, je na nich. To mi přijde férové. A pak by měly odpadnout dohady, jestli někdo překročil padesátku o kilometr nebo o dva,“ uvedl Budský.
V Liberci to ale vidí jinak. Ve městě chystají instalaci dalších radarů a označovat se je nechystají. „Cílem je naopak to, aby si řidiči nebyli nikde jistí, že je to nezměří a přizpůsobili tomu svou rychlost. Pravidla platí všude a pro všechny,“ prohlásil šéf libereckého odboru dopravy Pavel Rychetský.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: V pražské MHD se chystá velká změna: Všechny autobusové zastávky mají být na znamení