Rozhovor s Markem Šedivým a Lenkou Skoupou
Dvacet dva českých subjektů dosud získalo hodnocení a značku Prověřená veřejně prospěšná organizace, jež spadá pod program Česká kvalita ministerstva průmyslu a obchodu. Jedné společnosti byla značka odňata.
Tato značka spolehlivosti vznikla v roce 2014 v reakci na poptávku dárců a neziskových organizací. Jejím účelem je poskytnout potenciálním dárcům i široké veřejnosti informaci o tom, že veřejně prospěšná organizace řádně hospodaří se svěřenými prostředky, které transparentně a adekvátně využívá k naplňování svého deklarovaného poslání.
„Značka má svá kritéria, je určená nejnižší hranice, za kterou ji organizace může získat, ale ta je nadstandardně vyšší, než požaduje stát,“ říká v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Marek Šedivý, prezident Asociace veřejně prospěných organizací České republiky.
Jak lze poznat prověřenou veřejně prospěšnou organizaci?
Podle žlutého obdélníku s nápisem Prověřená veřejně prospěšná organizace, což znamená, že je opravdu nezisková a skutečně prospěšná. Jde o zvláštní projekt v rámci systému kvality. Je to produkt pro dárce, ne pro organizace jako takové, a získají tím jistotu, že když ji podpoří, že peníze půjdou tam, kam mají.
Jak probíhá certifikace?
Prvním krokem je splnění kritérií pro vstup do hodnocení. Už ta jsou nastavená přísně, a ne všechny organizace mohou o značku požádat. Vše je rozdělné na tříleté cykly, kdy jednou za tři roky jde o hloubkové hodnocení a audit, každoročně kontrolujeme třeba výroční zprávy.
Čeho se kontroly týkají?
Proces se týká šesti oblastí, jednou z nejdůležitějších je finanční, jde o to zjistit, jak probíhají peněžní toky, kolik prostředků jde na správu organizace a kolik skutečně do jejího poslání. Pak se hodnotí také komunikace, jestli organizace o sobě říká to, co je ve skutečnosti vidět, jak komunikuje s dárci, jestli vystavuje potvrzení o daru. Dalším bodem je i vnitřní řízení, jak se pracuje se zaměstnanci či dobrovolníky. Jde o celkový audit procesů v organizaci.
Legislativní regulace, co se týká transparentnosti, není v Česku podrobná. Značka má svá kritéria, je určená nejnižší hranice, za kterou ji organizace může získat, ale ta je nadstandardně vyšší, než požaduje stát.
Jdou kritéria nad rámec české legislativy?
Hodně záleží na hodnotiteli, jak vidí danou organizaci. Pravidla jsou jasně nastavená, my hodnotíme skutečný stav. Legislativní regulace, co se týká transparentnosti, není v Česku podrobná. Značka má svá kritéria, je určená nejnižší hranice, za kterou ji organizace může získat, ale ta je nadstandardně vyšší, než požaduje stát. Takže přestože stát nevyžaduje zveřejnění výroční zprávy, my bez toho značku spolehlivosti neudělíme.
Kdo všechno může o vydání značky spolehlivosti požádat?
Máme metodiku pro malé organizace, jinou pro větší a velké. Hodnocení probíhá tzv. na klíč. Značku může získat i organizace o třech lidech. A právě proto máme rozdílná kritéria. U těchto nejmenších například není nutné dělat zápasy z porad. U větších či velkých s desítkami zaměstnanců už musí mít i vnitřní komunikaci nastavenou na nějaké úrovni, včetně zápisů z porad.
Kdo hodnotí a jakou mají důvěryhodnost?
Máme odborné hodnotitele, kteří se školí a značka je součástí celosvětové sítě 20 zemí, kde fungují stejné procesy. Každý rok se vyhodnocují, předáváme si poznatky a sdílíme know-how. Řešíme problémy a vysvětlujeme si nové trendy.
V čem je takové ocenění přínosné pro případného dárce?
Někoho zajímá poměr, kolik peněz jde na správu a kolik na činnost. I my se držíme celosvětově akceptovaného etického kritéria, které je nastavené, že 25 procent prostředků jde na správu organizace. V Česku je ke konci září 2021 21 držitelů značky spolehlivosti a průměry jejich výdajů na správu činí v průměru kolem 20 procent. Je potřeba říkat, že je mravné mít náklady na provoz, fundraising (shromažďování zdrojů, pozn.) či PR do 25 procent, aby těch 75 procent šlo na kulturu, zvířata či onu prospěšnou činnost.
Jak ovlivňuje ministerstvo průmyslu a obchodu ovlivňuje přidělování značky Prověřená veřejně prospěšná organizace?
Dost. Třeba už tím, že i my sami jsme museli projít hodnocením v rámci programu kvality.
Značku nelze získat natrvalo
Jednou z posledních organizací, která ocenění o své spolehlivosti získala, je Spolek Toulcův dvůr z Prahy, který provozuje středisko ekologické výchovy, obhospodařuje 10 hektarů pozemků a památkově chráněný statek. Na otázky odpovídá jeho předsedkyně Lenka Skoupá.
V čem je přínos značky Prověřená veřejně prospěšná organizace pro vás?
Kromě důvěryhodnosti také v tom, že jsme lépe pojmenovali interní procesy. Ač jsme je měli dobře nastavené, museli jsme udělat drobnější změny. Zásadní bylo, že jsme prošli finanční auditem, který jsme jako spolek neměli ze zákona povinný. Ale značka Prověřená veřejně prospěšná organizace ho požaduje. Proto již tři roky nazpátek procházíme finančním auditem a až poté jsme se mohli přihlásit k prověření ke značce.
Welfare zvířat, čili jejich blaho nebo ochrana jejich pohody a svobody, beru jako základní kámen pro chovatele, mělo by být prioritou. Avšak není to běžná věc ani u nás ani v zahraničí.
Zaskočilo vás něco?
Jsme na podrobné zkoumání zvyklí z neziskového sektoru. Pro nás to není nic neobvyklého. Bylo by divné, kdyby se značka udělovala natrvalo.
Proč se kromě ekologie a obhospodařování pozemků zabýváte se také ochranou zvířat?
Jsem původem zootechnička. Welfare zvířat, čili jejich blaho nebo ochrana jejich pohody a svobody, beru jako základní kámen pro chovatele, mělo by být prioritou. Avšak není to běžná věc ani u nás ani v zahraničí. Proto pořádáme semináře, osvětových akcí. Jsme ukázkovou farmou, která chová zvířata a díky zkušenostem i můžeme poradit, jak nejlépe.
Sledujte seriál Českou kvalitu nenahradíš
Program Česká kvalita je národním programem podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb. Program je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky a zastřešuje 23 spotřebitelských značek pokrývajících různé segmenty trhu.
Cílem programu je usnadnit spotřebitelům orientaci při nákupu a ujistit je o tom, že výrobky a služby označené některou ze značek v programu jsou nezávisle kontrolovány, je u nich ověřována spokojenost zákazníků a kvalita výrobků a služeb je dlouhodobě kontrolována. Na objektivitu programu dohlíží Řídicí výbor složený z vládních, nevládních i spotřebitelských organizací. Celý seriál v rámci webu CNN Prima NEWS sledujte ZDE.