Státní organizace Správa železnice hospodařila v roce 2021 s rekordním rozpočtem 60 miliard korun. Společnost spravující tratě v Česku využila 99,9 procenta evropských dotačních prostředků určené pro modernizaci železniční infrastruktury v zemi.
Správa železnic v loňském roce dokončila modernizaci 92 km tratí, došlo také k zahájení a pokračování modernizací a rekonstrukcí dalších úseků i stanic, přibyly kroky v přípravě výstavby prvních úseků vysokorychlostních tratí (VRT). Nadále se opravují nádražní budovy s důrazem na jejich bezbariérovost. Ze šedesátimiliardového rozpočtu pak plynulo 37 miliard korun do investic.
„Díky připraveným projektům Správa železnic velmi úspěšně čerpala finanční prostředky z fondů EU, jejich podíl na investicích mírně překročil částku 20 miliard korun,“ přiblížil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a doplnil: „Pro modernizaci železniční infrastruktury v republice jsme využili 99,9 procenta všech evropských dotačních prostředků, které byly k dispozici.“
Ze všech finančních zdrojů se podařilo na modernizaci železniční infrastruktury využít 99,8 procenta dostupných prostředků.
Mezi klíčové stavby loňského i letošního roku patří především projekty na prvním železničním koridoru, jako jsou modernizace uzlu Pardubice, rekonstrukce trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí či obnova trati mezi Poříčany a Velimí.
Začala též realizace tří projektů mezi Brnem a Blanskem, kvůli kterým v uvedeném úseku nepojedou rok vlaky.
Připravuje se napojení na západoevropské tratě
Na trase čtvrtého železničního koridoru se díky intenzivní stavební činnosti přiblížilo zprovoznění úseků mezi Voticemi a Sudoměřicemi a Soběslav–Doubí.
Dokončila se modernizace mezi pražským hlavním nádražím a městskou částí Hostivař, výrazně se pokročilo v dalších dvou stavbách na území Prahy či v jejím nejbližším okolí. Rekonstruuje se trať mezi Smíchovem a Radotínem, vylepšuje se stanice Praha-Vysočany a navazující úsek do Mstětic.
Správa železnic vyhlásila loni několik veřejných zakázek souvisejících s přípravou vysokorychlostních tratí v Česku, zahájila práce na dokumentacích pro územní rozhodnutí, představila vítězný architektonický návrh terminálu Praha-východ.
Projektanti v průběhu uplynulého roku pracovali na dokumentacích pro územní rozhodnutí ke třem úsekům nových železnic. Jde o Krušnohorský tunel, který zajistí napojení české vysokorychlostní infrastruktury na západoevropskou, VRT Jižní Morava mezi Modřicemi a Šakvicemi a VRT Polabí mezi Prahou a Poříčany.
Významným posunem v přípravách je rovněž návrh Evropské komise na zařazení většiny nových tratí do transevropské sítě TEN-T Core.
Svou podobu získal historicky první připravovaný terminál vysokorychlostní železnice. Přestupní uzel Praha-východ nabídne rychlé železniční spojení pro pravidelné dojíždění do centra hlavního města a zároveň pohodlné spojení s Brnem, Ostravou, Drážďany a dalšími městy v Česku i v zahraničí.
Nová smlouva s francouzskou společností SNCF
Důležitým krokem bylo rovněž uzavření nové smlouvy o spolupráci mezi Správou železnic a SNCF Réseau na příštích osm let. Zástupci francouzských státních drah budou s českými experty konzultovat následující stupně přípravy VRT.
Správa železnic plánuje pro rok 2022 projekční práce na osmi úsecích budoucí sítě vysokorychlostních tratí. Dokumentace by se měly připravovat pro zhruba 300 km nových železnic. Expertní týmy se zaměří také na navazující procesy přípravy vysokorychlostních tratí a přípravu prvních veřejných zakázek typu Design & Build.
Stavět, rekonstruovat a modernizovat se bude jak na páteřních, tak regionálních i lokálních tratích.
Posouvat k cíli by se měla výstavba železničního spojení mezi centrem hlavního města a Letištěm Václava Havla v Praze-Ruzyni s následnou tratí do středočeského Kladna.
Pro vlaky na letiště bude Masarykovo nádraží rozšířeno směrem k ulici Na Florenci ze stávajících sedmi na devět kolejí s nástupišti. Aby se zlepšila dostupnost stanice z oblasti Florence a ze směru od hlavního nádraží a také aby se odstranila bariéra v území, kterou v současné době stanice tvoří, je navržena výstavba platformy nad kolejištěm.
Na rekonstrukci Masarykova nádraží naváže modernizace úseku Bubny–Výstaviště. Bude dvojkolejný a nově také s elektrickým vedením. Součástí projektu je přesunutí nádraží Praha-Bubny jižním směrem ke stanici metra Vltavská. V úseku navíc vznikne nová železniční zastávka Praha-Výstaviště. Dojde také k vybudování nové lávky s přístupem do parku Stromovka.
Další etapou má být částečné zahloubení nově dvojkolejné trati v ražených tunelech mezi městskými částmi Dejvice a Veleslavín. Podle plánů má vzniknout unikátní dopravní uzel v místě stanice metra Hradčanská, k níž také pod zemským povrchem přibude železniční stanice Praha-Dejvice, které spojí zajímavý systém eskalátorů, navíc s napojením na povrchovou dopravu v podobě tramvají a autobusů.