
Spotřebitelé dostávají vyúčtování za elektřinu a plyn
Vyúčtování za spotřebovanou elektřinu a propálený plyn většinou chodí zákazníkům právě v těchto dnech. Někteří se mohou vyděsit, pokud na ně čeká vysoký nedoplatek. Ten může být způsoben špatně nastavenými zálohami nebo vyšší spotřebou energií. Pokud ale máte pocit, že něco ve vyúčtování nesedí, tak je dobré se ihned ozvat. Energetické společnosti musí následnou reklamaci vyřídit velmi rychle. Jak na to?
Roční vyúčtování za energie chodí většinou mezi březnem a květnem. V případě elektřiny vypadají vyúčtování všech velkých dodavatelů v České republice podobně. Na první straně najdete souhrnné informace. Tedy započítané období a typ tarifu či služby, kterou odebíráte. Nechybí také jméno, adresa nebo odběratelské číslo.
ČTĚTE TAKÉ: Budeme na tom hůř než loni, myslí si Češi. Jejich optimismus přesto roste, ukazuje průzkum
Jestliže se na vyúčtování objeví nedoplatek, vaše zálohy v minulém roce nestačily na pokrytí spotřeby. Už na první straně je tučně zvýrazněno, o jakou částku se jedná. K tomu je připojené i datum, do kdy je nutné sumu uhradit. Nepříjemností může být i to, že při nedoplatcích dodavatelé zpravidla navyšují zálohy na další období.
Přeplatek může vzniknout v případě, pokud jste platili v předchozím roce měsíční částky s rezervou. Pokud je přeplatek vysoký, můžete se obrátit na svého dodavatele a žádat upravení záloh.
Přeplatky si je dobré následně zkontrolovat. Jeho výši můžete vypočítat tak, že porovnáte přijaté platby za celý rok s celkovou cenou spotřebované elektřiny.
Celkovou cenu elektřiny ale musíte dohledat sami. Na druhé straně vyúčtování můžete najít detailní rozpis vyúčtování. V něm najdete dvě oddělené složky. Tedy regulovanou a neregulovanou. Regulovaná část se skládá z poplatků, které jsou pevně stanoveny Energetickým regulačním úřadem. Patří sem cena za distribuci, platba za příkon, cena za dopravenou MWh, příspěvek na výrobu z obnovitelných zdrojů energie nebo poplatek za systémové služby.
Mezi neregulovanou složku patří silová elektřina, která se na celkové ceně odráží asi ze 40 až 50 procent. Silová elektřina se pak počítá z pevné ceny za měsíc a z ceny za odebranou MWh.
Spotřebitelská organizace dTest doporučuje hlídat si svou spotřebu. „Ověřit také doporučujeme celkovou spotřebu energií, kterou zpravidla zjistíte odečtením konečného stavu měřidla (elektroměr, plynoměr) od počátečního stavu měřidla,“ uvedla ředitelka společnosti Eduarda Hekšová.
Pravidla reklamace
Pokud se vám na vyúčtování něco nezdá, můžete jej reklamovat u vašeho dodavatele. Chybný údaj může být způsoben vadným plynoměrem nebo elektroměrem. Nepřesnosti se mohou vyskytnout i v případě, kdy byl odečet proveden pouze odhadem. Dodavatel má na vyřízení reklamace 15 dní.
„V případě, že by ji nestihl v této lhůtě vyřídit, máte nárok na náhradu. U dodávek plynu činí náhrada 750 korun za každý den prodlení, maximálně však 7 500 korun. U elektřiny je to 600 korun denně, nejvýše však 24 000 korun. Toto právo však musíte uplatnit do 60 dnů od uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace, jinak zanikne,“ dodala Hekšová.
Pokud by vám dodavatel reklamaci zamítl, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad. Ten by pak zahájil spotřebitelský spor, jehož výsledek by byl pravomocný a vykonatelný. Reklamaci můžete podat rovněž ve chvíli, kdy dodavatel nechce vrátit přeplatek. Jak získat v tomto případě peníze zpět, píšeme zde.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Češi ochutnávali vzorky potravin z domácích a německých obchodů. Rozdíl v kvalitě byl závratný