SPECIÁLNÍ VYSÍLÁNÍ, Ondřej Vrkoč, Martin Hub - 10.4. v 10:27
Od začátku osudné plavby slavného Titaniku uplynulo přesně 110 let. Badatel Ondřej Vrkoč ve speciálním vysílání CNN Prima NEWS uvedl, že ikonické tragédii se dalo zabránit. Stačilo vlastně málo a 1500 lidí by v chladných vodách Atlantiku nepřišlo o život.
Titanic ho před lety doslova uchvátil, má o něm hodně nastudováno, dokonce se podílí na stavbě repliky téhle slavné lodi. Když badatel Ondřej Vrkoč vypráví o děsivé noci ze 14. na 15. dubna 1912, jako kdybyste měli jednu z největších dopravních katastrof všech dob přímo před sebou.
Sledujte ZÁZNAM SPECIÁLU 110 let od vyplutí Titanicu: Jak by proslulá loď vypadala na Vltavě?
V neděli 10. dubna uplyne 110 let od vyplutí nejznámějšího parníku na světě. CNN Prima NEWS nabídne v 10:25 před začátkem Partie Terezie Tománkové jedinečný speciál. Vedle hostů v něm dostanou prostor i detailní 3D rekonstrukce scén včetně potopení Titanicu, na kterých pracoval tým 3D grafiků CNN Prima NEWS.
Ve speciálním vysílání CNN Prima NEWS k výročí začátku plavby přesto přiznává, že potopený záoceánský parník si některá svá tajemství přece jen ponechal pro sebe.
„Stále v mnoha ohledech není jasné, co všechno se tam tehdy mohlo stát,“ říká Vrkoč.
Zmiňuje například roli často opomíjeného požáru. Při vyplouvání z loděnice v Belfastu začalo u kotelny hořet uhlí. V místech poblíž ohně byla postavená vodotěsná přepážka.
„Hořel dlouho, dokonce ještě tři dny na Atlantiku, kdy už byla loď plná cestujících,“ popisuje Vrkoč. „Až po jeho uhašení dal kapitán Smith povel plnou parou vpřed. Problém je, že jakmile do lodi začala téct voda, právě tahle přepážka ji měla udržet. Voda skrz ni protékala, kotelníci ji odčerpávali. To díky jejich dřině vydržel Titanic víc než hodinu, kterou původně zmiňoval konstruktér lodi Thomas Andrews kapitánu Smithovi. Ve chvíli, kdy ohněm značně poškozená přepážka zkolabovala, šla pak celá tragédie ráz na ráz.“
Titanic byl ve své době největším parníkem světa. Zdroj: Profimedia.cz
Ledovec, do kterého Titanic narazil. Zdroj: Profimedia.cz
Vpravo kapitán Titaniku Edward J. Smith, vlevo kapitán Arthur Rostron z lodi Carpathia, jež ze člunů zachránila mnoho přeživších katatastrofy. Zdroj: Profimedia.cz
Autentická fotka Titanicu z Ballardovy podmořské expedice v roce 1985 Zdroj: Profimedia.cz
Autentické fotky potopeného Titanicu Zdroj: Getty Images
Profesor Robert Ballard ředstavuje svůj objev. Zdroj: AP
Autentické fotky potopeného Titanicu Zdroj: Getty Images
Jednou z nejčastějších otázek kolem Titaniku je, zda se jeho zkáze dalo zabránit. Vrkoč míní, že pravděpodobně ano. A nejen snížením rychlosti, jak se obvykle traduje.
Kudy vedla plavba Titaniku? Podrobná animace přibližuje osud lodi s tragickým koncem
Kudy vedla plavba Titaniku? Tým grafiků CNN Prima NEWS připravil podrobnou 3D animaci, která mapuje cestu nejslavnější lodi na světě od jejího vyplutí až po potopení na dno Atlantiku.
Problémem bylo podle badatele i to, že radisté na palubě se nepočítali mezi členy posádky, zaměstnávala je společnost Marconi. Jejich primárním úkolem bylo tedy vydělávat peníze, konkrétně posílat depeše bohatých cestujících na pevninu.
„Ten večer, kdy Titanic narazil do ledovce, měl radista za sebou dvanáctihodinovou směnu. Byl unavený,“ vysvětluje Vrkoč. „Vysílačku pro kontakt s kanadskou pevninou měl zesílenou naplno, aby slyšel lehké ťukání morseovky. Jenže nedaleko kotvila loď Californian, jejíž radista posílal Titaniku zprávu o pozici ledovce. Právě protože bylo druhé plavidlo tak blízko, radistovi Titaniku zpráva doslova zabušila do ucha. Strašně ho to rozčílilo. Poslal kolegu do háje s tím, že jeho prací je dělat byznys, tak ať neotravuje a vypne si vysílačku. Zprávu o ledovci si sice zapsal, ale papír s ní zastrčil do kapsy a zapomněl na ni. Na můstek se to nedostalo, proto tam pak ledovec zaregistrovali až na poslední chvíli.“
S kapitánem Titaniku se ve snech hádám, přiznává autor knihy o slavné tragédii
Před 110 lety byl na vodu spuštěn Titanic. Gigantická loď, která ztroskotala hned při své první plavbě. Při katastrofě z dubna 1912 zemřelo 1500 lidí, neštěstí tehdy šokovalo celý svět. Publicista Václav Králíček napsal o tragédii, která se stala symbolem celé doby, úspěšnou knihu. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS popisuje, že v příběhu o Titaniku dodnes věříme mnoha nesmyslům.
Radista z Californianu kolegu z věhlasnější lodi poslechnul, skutečně si vysílačku vypnul. A i to pak napáchalo obrovskou škodu. Pokud by totiž mezi oběma plavidly fungoval kontakt, mohlo být z ledové vody zachráněno mnohem víc pasažérů.
„Zatímco Titanic šel ke dnu, vysílačka na Californianu nic nehlásila. Radista na zakotvené lodi spal,“ popisuje Vrkoč. „Třeba kotelník Californianu si přitom šel v noci zakouřit na palubu a v dálce viděl vystřelování signálních světlic. Pár let před tím se však bohužel měnily zákony, takže lodi v nebezpečí neměly vystřelovat světlice červené, nýbrž bílé. Což nějaký kotelník z Californianu nemohl vědět, považoval to tedy za součást show z lodi plné milionářů.“
Chyb vedoucích ke katastrofě bylo plno. Třeba důstojník Murdoch v klíčové chvíli zavelel zpětný chod motoru, takže kormidlo, které bylo umístěno za lodními šrouby, ztratilo fyzickou vůli s lodí něco udělat.
„Vztlak vody šel zkrátka na druhou stranu,“ říká Vrkoč. „Po mnoha letech se prováděly různé testy. A vyšlo z nich, že kdyby tenkrát prostě jen vypnuli motory, Titanic by se ledovci pravděpodobně vyhnul.“