Rozhovor s Petrem Kotenem a Kateřinou Kadlecovou
Dvaadvacet českých společností se může momentálně pyšnit značkou Czech Made, která je součástí programu Česká kvalita ministerstva průmyslu a obchodu. Označení Czech Made může získat firma z jakéhokoliv oboru, musí však jít o organizaci umístěnou v České republice.
„Po sametové revoluci a po rozpadu bývalého Československa se do země začalo dostávat mnoho zboží ze zahraničí. Čeští spotřebitelé po něm bažili a trochu zapomínali na to, že české výrobky jsou dál kvalitní a stále kvalitnější,“ popisuje v debatě CNN Prima NEWS myšlenku vzniku značky Czech Made Petr Koten, výkonný ředitel České společnosti pro jakost, která značku čtyři roky spravuje, a doplňuje: „Byla určitá potřeba, ať už ze strany podniků, nebo veřejného sektoru, aby se odlišilo kvalitní zboží od nekvalitního, aby byla podpořená kvalitní česká produkce.“
Právě proto se iniciativy chopila v 90. letech Česká společnost pro jakost a iniciovala vznik značky Czech Made. „Důležitá byla podpora státu, od tehdejšího ministra průmyslu Vladimíra Dlouhého, tak i od ministra zemědělství Josefa Luxe. Bylo to dobré pro spotřebitele. A také pro podniky, aby o ni mohly usilovat,“ vysvětluje Koten.
V polovině 90. let minulého století získalo označení Czech Made na 200 subjektů, mezi nimi například Plzeňský Prazdroj, ale i výrobce nápojů Toma či Třinecké železárny.
Na otázku, kdo může značku Czech Made získat, Koten odpovídá: „Je otevřená zájemcům napříč všemi sektory. Musí jít o organizaci umístěnou v České republice a musí podstoupit komplexní hodnocení. Díváme se na to ze tří stran. První je sebehodnocení, sepsání toho, co organizace vyrábí, jaké se na výrobek vztahují normy, co musí splňovat. Jaké další atesty má. Druhým faktorem je zákaznické hodnocení. My provádíme šetření mezi klienty oné organizace, abychom zjistili, zda-li je vnímání kvality nadprůměrné. Třetí pilíř je posuzování našich hodnotitelů, odborníků na danou oblast.“
Potvrzení českého původy i kvality
Na přelomu tisíciletí došlo k útlumu zájemců kvůli nárůstu podobných ohodnocení v různých sektorech. Proto například potravinářské společnosti více usilují například o značku Klasa. „Česká společnost pro jakost má značku Czech Made ve správě poslední čtyři roky a usilujeme o to, aby byla víc atraktivní, jak pro držitele a zákazníky. Je však potřeba podotknout, že značka není pro každého,“ poznamenává Koten a vysvětluje, co se změnilo: „Po téměř třiceti letech jsme certifikační systém administrativně zjednodušili a zatraktivnili pro uchazeče.“
Přibližně polovina žadatelů neprojde podle Kotena přes počáteční hodnocení. Příkladem je firma, která oznámí, že vyrábí české parfémy. Jenže… „Když pátráme, jak výroba funguje, tak zjistíme, že jde pouze o dovezení většího množství parfému ze zahraničí. V Česku se zabalí, ale chtěli by ho prodávat pod značkou Czech Made. V tom nevidíme splnění podmínek, proto důsledně přezkoumáváme, jestli je zajištěna kvalita a skutečně pochází z Česka. Toto označení není pro přeprodejce,“ říká jasně Koten.
Jednou z firem, která značku Czech Made na dvouleté období vlastní, je český výrobce vířivek a bazénů USSPA. „Získali jsme ji v roce 2015 a navázali jsme na certifikáty ISO 9001 a 14 001, které máme od roku 2000 a 2003 a potvrzuje to naše snažení v oblasti kvality,“ popisuje Kateřina Kadlecová, spolumajitelka a ředitelka společnosti USSPA.
Společnost o takové hodnocení usilovala proto, aby dala najevo, že její produkty mají český původ. „A jde i o další uznání naší kvality, o což jsme stáli. Můžete o sobě říkat různé věci, ale je dobré to konfrontovat s formálními hodnotami. A to tyto certifikace dělají, pocházejí od nezávislých institucí. Přispívá to k jistotě a klidu zákazníka, že si kupuje skutečně dobrou věc,“ dodává Kadlecová, která v rodinné firmě navazuje na svého otce. Označení Czech Made podle ní pokrývá celý sortiment a k tomu navázané služby jako záruční i pozáruční servis.
Sledujte seriál Českou kvalitu nenahradíš
Program Česká kvalita je národním programem podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb. Program je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky a zastřešuje 23 spotřebitelských značek pokrývajících různé segmenty trhu.
Cílem programu je usnadnit spotřebitelům orientaci při nákupu a ujistit je o tom, že výrobky a služby označené některou ze značek v programu jsou nezávisle kontrolovány, je u nich ověřována spokojenost zákazníků a kvalita výrobků a služeb je dlouhodobě kontrolována. Na objektivitu programu dohlíží Řídicí výbor složený z vládních, nevládních i spotřebitelských organizací. Celý seriál v rámci webu CNN Prima NEWS sledujte ZDE.