Kuchyňský olej místo motorové nafty? Horečné hledání alternativ ke klasickým palivům kvůli raketovému růstu jejich ceny přináší těžko uvěřitelné nápady. Expert z jinak seriózního německého autoklubu ADAC tvrdí, že starší naftové motory olej na vaření klidně spálí a nic jim to neudělá. Pro moderní to ale neplatí, varuje.
Ceny nafty výrazně stoupají a překonaly už hranici padesáti korun za litr. Pro majitele naftových aut je nepříjemnou novinkou také to, že jejich palivo je nyní o několik korun za litr dražší než benzin. Při těchto cenách už opravdu vychází litr slunečnicového nebo řepkového oleje ze supermarketu levněji. Proto v magazínu Focus Online expertům položili otázku, zda by na něj majitelé naftových aut skutečně mohli jezdit. Odpověď není jednoznačná a liší se podle stáří auta a jeho motoru.
Ceny paliv dosahují dosud nevídaných výšin. Atakují hranici padesáti korun za litr
Ceny pohonných hmot dosahují dosud nevídaných výšin. Například cena nafty na dálnici D5 se blíží 50 korunám za litr, u Stříbra tuto mez překročila. Drahé už jsou i některé pumpy mimo hlavní tahy.
Doma to raději nezkoušejte
Experti německého automotoklubu ADAC před takovým experimentováním nicméně jednoznačně varují. „Největším problémem je zásadní rozdíl ve viskozitě oproti klasické naftě. Rostlinné oleje způsobují potíže při startování a mají negativní vliv na výkon a životnost motoru.“ Dodávají, že „čerpadla a vstřikovače v moderních dieselových vozidlech nejsou určeny pro viskóznější rostlinný olej, což způsobí, že spalování není optimální. Nejde jen o snížený výkon motoru, ve střednědobém horizontu se motor resp. palivový systém poškodí.“
Jeden ze špičkových německých odborníků na naftové motory, profesor Thomas Koch z technologického institutu KIT v Karlsruhe, také varuje před olejem v nádrži – alespoň ve velké většině dieselových aut: „Logika řídící jednotky vede kvůli změněným vlastnostem paliva k nesprávnému nastavení motoru z hlediska emisí. Jeho zápalnost je výrazně horší a problémem jsou i vznikající toxické škodliviny při hoření.
Rostlinné oleje by měly být chemicky upraveny, buď esterifikované, nebo ještě lépe hydrorafinované. Potom se dají v určitých poměrech výborně smíchat s palivem,“ řekl Koch pro německý magazín Focus Online. To se však týká moderních dieselů.
Proslulé Piano, tedy Merceds-Benz řady W123, proslul nekonečnou životností naftových motorů. Zdroj: Se svolením společnosti Mercedes-Benz
Proslulé Piano, tedy Merceds-Benz řady W123, proslul nekonečnou životností naftových motorů. Zdroj: Se svolením společnosti Mercedes-Benz
Starší diesely nejsou takové „citlivky“
U starších naftových motorů je situace poněkud jiná. „Jejich motory pracují s mnohem nižšími vstřikovacími tlaky. Navíc často nemají citlivé senzory, které okamžitě reagují na odlišnosti při nesprávném palivu. Proto starší naftové motory s rozdělovacími vstřikovacími čerpadly mohou alespoň dočasně fungovat s rostlinnými oleji.
Některá auta, jako například staré dieselové Mercedesy W123 s předkomůrkovými naftovými motory OM615, mohou tedy bez obav tankovat také „supermarketový olej“.
„Do OM615/616 můžete nalít téměř cokoli,“ tvrdí vývojář tohoto motoru Thomas Koch. Úvahy o tankování oleje místo nafty opravdu nejsou zcela scestné. Koneckonců na podobném základě fungují i některá moderní syntetická paliva.
Například nafta HVO, což je parafínová bionafta druhé generace vyrobená z rostlinných bioolejů, je schválena pro použití v naftových motorech mnoha výrobců, nebrání se jí například ani Audi. Navíc takové palivo z hlediska celkové bilance CO2 snižuje emise motoru až o 90 procent a produkuje i méně oxidů dusíku.