Museli jsme odpojit přibližně padesát podvodníků, říká šéf on-line srovnávače cen

Co lidé nejčastěji nakupují na internetu

Mezi pomyslné vítěze koronavirová krize jednoznačně patří prodej přes internet. Loni lidé v e-shopech utratili přes 150 miliard korun. Letošní tempo podle odhadců tuto částku ještě zvýší. Black Friday a vánoční nákupní horečka jsou pro e-komerci každoročně žně. Právě v tomto období ale musejí být zákazníci ostražití a nenaletět na podvodné slevy a nabídky.

Od roku 2015, kdy čeští obchodní z USA převzali marketingový Black Friday, se tato akce začíná spouštět čím dál tím dříve. „Je to takové čecháčkovství. Nejdříve jsme udělali jeden Black Friday, pak dva, tři, a nakonec akci s ohromnými slevami máme po celý měsíc. Mám pocit, že ho najdeme i v létě, přitom oficiálně připadá na čtvrtý pátek v listopadu,“ vysvětluje ředitel nákupního rádce a srovnávače Heureka.cz Tomáš Braverman.

Dřívější konání slevové akce je ale běžné i u jeho původce. „V USA Black Friday vznikl v roce 2005 a připadá na den po Dni díkuvzdání. Nejprve se obchody otevíraly například v osm hodin ráno, poté už v sedm, v šest až nakonec obchody otevřely večer v den svátku,“ říká Braverman.

Právě akce s ohromnými slevami je u prodejců symbolem zahájení nákupní sezóny. Brzy se ale stal marketingovým nástrojem, který lidé používají během celého roku. „Největšími prohřešky od obchodníků je umělé navýšení slevy, aby byla výraznější. Často také používají maloobchodní cenu, která je fiktivní a produkt se v její výši nikdy ve skutečnosti neprodává. Obchodníci však tuto cenu využívají k výpočtu slevy, která je pak výraznější,“ uvádí ředitel  internetového nákupního srovnávače.

Lidé by především neměli podle Bravermana věřit všemu, co vidí: „Je dobré si ceny porovnat a nevěřit všemu.“ Cenové podvody na zákazníky jsou běžné i během koronaviru, kdy se nákup přes internet rapidně zvýšil. „Už není doba plná podvodníků, lidé by se neměli bát nakupovat a platit on-line. V první koronavirové vlně se ale přes víkend objevilo několik obchodníků, kteří prodávali roušky, ale fakticky je neměli na skladě,“ připomíná krizi, kdy Češi neměli dostatek roušek.

Podle jeho odhadu museli odpojit přibližně padesát podvodníků. V druhé vlně se už podle něj tyto podvody nekonají. „Lidé by se ale měli podívat na recenze od zákazníků, certifikáty nebo zda jsou obchody důvěryhodné,“ míní.

Z hlediska e-komerce budou vánoční nákupy silné

I přesto, že jsou lidé v nejistotě a třeba i přišli o práci, tak nadále velmi hojně nakupují. „Z hlediska e-komerce budou vánoční nákupy silné. Celá sezóna je díky koronavirové krizi velmi dobrá. V první vlně jsme zaznamenali nárůst v nákupech až o 40 procent, podle odhadů bude jen v listopadu nárůst oproti loňskému roku až stoprocentní,“ uvádí Braverman.

Důvodem je podle něj to, že i když se brzy zřejmě otevřou kamenné obchody, tak budou mít své limity. „Lidé budou mít strach, a tak většinu dárků nakoupí na internetu. To jsou pro e-komerci žně. Zaznamenali jsme ale, že luxusní produkty, jako například dražší hodinky, zákazníci tolik nekupují. Šetří, což se více promítne až v příštím roce,“ předpokládá ředitel společnosti.

Na dotaz, co je letošním hitem, Braverman uvedl několik favoritů. „Podle našeho rádce pro ženy to jsou jógamatky, aromadifuzery nebo různá chytrá elektronika. Pro muže zase elektrokola, elektrokoloběžky, elektronika, brýle na virtuální realitu i měřiče tlaku,“ uvádí Braverman. Zájem o elektroniku potvrzuje i Český statistický úřad.

Některou formu nositelné elektroniky, tedy především chytré hodinky, fitness náramky a bezdrátová sluchátka, v České republice používá 32 procent osob, chytré reproduktory 18 procent osob. Zařízení internetu věcí v domácnostech, mezi která patří hlavně chytrá topení či světla, domácí spotřebiče a bezpečnostní zařízení, používá 8,5 procenta domácností.

Pro děti jsou letos v kurzu interaktivní hračky a dětské tablety. Vrací se však trend skateboardů či bot na kolečkách. Klasicky jsou oblíbené i stavebnice nebo Lego.

Tagy: