reklama

Museli jsme odpojit přibližně padesát podvodníků, říká šéf on-line srovnávače cen

Mezi pomyslné vítěze koronavirová krize jednoznačně patří prodej přes internet. Loni lidé v e-shopech utratili přes 150 miliard korun. Letošní tempo podle odhadců tuto částku ještě zvýší. Black Friday a vánoční nákupní horečka jsou pro e-komerci každoročně žně. Právě v tomto období ale musejí být zákazníci ostražití a nenaletět na podvodné slevy a nabídky.

reklama

Od roku 2015, kdy čeští obchodní z USA převzali marketingový Black Friday, se tato akce začíná spouštět čím dál tím dříve. „Je to takové čecháčkovství. Nejdříve jsme udělali jeden Black Friday, pak dva, tři, a nakonec akci s ohromnými slevami máme po celý měsíc. Mám pocit, že ho najdeme i v létě, přitom oficiálně připadá na čtvrtý pátek v listopadu,“ vysvětluje ředitel nákupního rádce a srovnávače Heureka.cz Tomáš Braverman.

K tématu

Dřívější konání slevové akce je ale běžné i u jeho původce. „V USA Black Friday vznikl v roce 2005 a připadá na den po Dni díkuvzdání. Nejprve se obchody otevíraly například v osm hodin ráno, poté už v sedm, v šest až nakonec obchody otevřely večer v den svátku,“ říká Braverman.

Právě akce s ohromnými slevami je u prodejců symbolem zahájení nákupní sezóny. Brzy se ale stal marketingovým nástrojem, který lidé používají během celého roku. „Největšími prohřešky od obchodníků je umělé navýšení slevy, aby byla výraznější. Často také používají maloobchodní cenu, která je fiktivní a produkt se v její výši nikdy ve skutečnosti neprodává. Obchodníci však tuto cenu využívají k výpočtu slevy, která je pak výraznější,“ uvádí ředitel  internetového nákupního srovnávače.

Lidé by především neměli podle Bravermana věřit všemu, co vidí: „Je dobré si ceny porovnat a nevěřit všemu.“ Cenové podvody na zákazníky jsou běžné i během koronaviru, kdy se nákup přes internet rapidně zvýšil. „Už není doba plná podvodníků, lidé by se neměli bát nakupovat a platit on-line. V první koronavirové vlně se ale přes víkend objevilo několik obchodníků, kteří prodávali roušky, ale fakticky je neměli na skladě,“ připomíná krizi, kdy Češi neměli dostatek roušek.

Podle jeho odhadu museli odpojit přibližně padesát podvodníků. V druhé vlně se už podle něj tyto podvody nekonají. „Lidé by se ale měli podívat na recenze od zákazníků, certifikáty nebo zda jsou obchody důvěryhodné,“ míní.

Z hlediska e-komerce budou vánoční nákupy silné

I přesto, že jsou lidé v nejistotě a třeba i přišli o práci, tak nadále velmi hojně nakupují. „Z hlediska e-komerce budou vánoční nákupy silné. Celá sezóna je díky koronavirové krizi velmi dobrá. V první vlně jsme zaznamenali nárůst v nákupech až o 40 procent, podle odhadů bude jen v listopadu nárůst oproti loňskému roku až stoprocentní,“ uvádí Braverman.

K tématu

Důvodem je podle něj to, že i když se brzy zřejmě otevřou kamenné obchody, tak budou mít své limity. „Lidé budou mít strach, a tak většinu dárků nakoupí na internetu. To jsou pro e-komerci žně. Zaznamenali jsme ale, že luxusní produkty, jako například dražší hodinky, zákazníci tolik nekupují. Šetří, což se více promítne až v příštím roce,“ předpokládá ředitel společnosti.

Na dotaz, co je letošním hitem, Braverman uvedl několik favoritů. „Podle našeho rádce pro ženy to jsou jógamatky, aromadifuzery nebo různá chytrá elektronika. Pro muže zase elektrokola, elektrokoloběžky, elektronika, brýle na virtuální realitu i měřiče tlaku,“ uvádí Braverman. Zájem o elektroniku potvrzuje i Český statistický úřad.

Některou formu nositelné elektroniky, tedy především chytré hodinky, fitness náramky a bezdrátová sluchátka, v České republice používá 32 procent osob, chytré reproduktory 18 procent osob. Zařízení internetu věcí v domácnostech, mezi která patří hlavně chytrá topení či světla, domácí spotřebiče a bezpečnostní zařízení, používá 8,5 procenta domácností.

Pro děti jsou letos v kurzu interaktivní hračky a dětské tablety. Vrací se však trend skateboardů či bot na kolečkách. Klasicky jsou oblíbené i stavebnice nebo Lego.

K tématu

Tagy: nákupy internet on-line rizika koronavirus e-shopy dárky Tomáš Braverman Heureka Group Black Friday

Další hlavní zprávy

Kultura

Testy a respirátory. Co všechno budete muset udělat, abyste mohli do kina

Testy a respirátory. Co všechno budete muset udělat, abyste mohli do kina

Čtvrtý stupeň systému PES by mohl podle chystané úpravy protiepidemického plánu znovu otevřít kulturní život. Člověk, který by se však chtěl během čtvrtého stupně vypravit například do kina, to nebude mít tak jednoduché. Komplikovaný systém vede také k přesvědčení pořadatelů, že za daných podmínek nemá ani smysl otevírat.

Byznys

ON-LINE: Restauratéři z Chcípl PES otevírají. Mají plán, jak odpálkovat policisty

Živě ON-LINE: Restauratéři z Chcípl PES otevírají. Mají plán, jak odpálkovat policisty

Politické hnutí Chcípl PES – Otevřeme Česko vyzvalo majitele restaurací a další živnostníky, aby v sobotu 23. ledna otevřeli své podniky. Označí je jako politické buňky s petičním místem, tím pádem budou moci mít podle výkladu organizátorů otevřeno. Politická jednání totiž mají výjimku z vládních nařízení. Hospody a další podniky nebudou otevřeny pro veřejnost, ale pro ty, kteří se s peticí budou chtít seznámit nebo ji podepsat. Živnostníci navíc dostali manuál, jak mluvit s policií, když je někdo nahlásí.

Česko zůstává ve 4. stupni PES. Za pátek přibylo 8423 pozitivně testovaných
Lyžaři, máte smůlu. Vleky stále nejezdí, policie je zastavila i v Telnici
Čekání na očkování je jako fronta na ledničku za socialismu, kritizuje poslanec za ANO
reklama
reklama
Kvóty na potraviny jsou nesmysl, říká najednou Babiš. Poslanci ANO je ale podpořili

Andrej Babiš

Domácí zpravodajství

Další články
reklama
reklama