Pneumatiky podraží
I když zákon dovoluje vyjet na letních pneumatikách bez omezení už od 1. dubna, počasí stále přálo spíše zimnímu obutí. To se s příchodem Velikonoc definitivně změní. Jak se letní pneumatiky liší od těch zimních a které značky si v letošních testech vedly nejlépe?
„Mám takové pravidlo, které je léty osvědčené. A sice nepřezouvat na letní pneumatiky dříve než po Velikonocích. Je mi jedno, že mi zákon umožňuje nandat letní kola už na začátku dubna. Zkušenosti mi totiž říkají, že sněžení může přijít klidně i v prvních dubnových týdnech,“ řekl CNN Prima NEWS Michal z Krupky na Teplicku.
Pravdou je, že Krupka leží na samém úpatí Krušných hor a jaro tam přichází znatelně později než do Prahy, přesto je někdy lepší s přezutím na letní pneumatiky raději pár dní či týdnů počkat i na jiných místech republiky. A podle čeho Michal vybírá „gumy“ na léto? „Volím rozumný kompromis v poměru ceny a kvality. Nechci ty úplně nejlevnější neznámé značky, protože nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci. Nepřeháním to ale ani opačným směrem,“ dodal.
Nabídka letních pneumatik je skutečně široká, a tak není jednoduché se v ní orientovat. Proto bývají předmětem pravidelných testů nejrůznějších (nejen) spotřebitelských magazínů u nás i ve světě. Tuzemský spotřebitelský časopis dTest se tentokrát zaměřil na testy pneumatik o rozměrech 185/65/R15 a 2015/60 R16. Tedy pneumatik, které pasují na poměrně širokou paletu vozidel, která se prohánějí po tuzemských silnicích.
Nejlepší jsou zavedené značky
Mezi patnáctipalcovými pneumatikami (R15) se nejvýše umístily Goodyear EfficientGrip Performance 2 (získaly 70 % v celkovém hodnocení), následovaly Michelin Primacy 4 (69 %) a Bridgestone Turanza T005 (67 %). Doménou Goodyearu byla výdrž, Brigdestone bodovaly na mokru a pneumatiky Michelin představují všestrannou volbu, píše dTest. Cena těchto pneumatik se pohybuje od 1770 do 2 040 korun za kus, což je poměrně přijatelné.
V rámci šestnáctipalcových si nejlépe vedly pneumatiky Continental PremiumContact 6 společně s Michelin Primacy 4 (obě 69 %). Continetaly se podle dTestu o něco více hodí do mokra, Michelinu se zase lépe dařilo na suchém povrchu. Třetí skončily Brigestone Turanza T005 (67 %). Nejhůře dopadly pneumatiky Matador MP47 (15palcové) a Kormoran Road Performance (16palcové). Prvně jmenované získaly 44, druhé 37 procent.
Mezi vozidla, jež lze opatřit 15palcovými pneumatikami patří například Škoda Fabia, Hyundai i20, i30, Volkswagen Polo, Kia Ceed nebo několik modelů vozů Dacia. 16palcové pneumatiky pak nejčastěji najdeme u aut Škoda Karoq, Superb a Yeti, Volkswagen Passat, Sharan nebo Beetle, Ford Galaxy, Mondeo a S-Max nebo u čtyř modelů značky Peugeot.
Luxusu vládne Goodyear
Zajímají-li někoho výsledky testů větších pneumatik, tedy 17- či 19palcových, pak je odkázán na zahraniční magazíny. Navíc jde o rozměry, které najdeme spíše na dražších značkách jako BMW, Audi nebo Volvo. V rámci tří testů, které provedly zahraniční magazíny Auto Bild, Tyre Reviews a Aftonbladet, si nejlépe vedly pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Jednalo se o rozměry 225/45 R17 a 245/40 R19.
Švédský list Aftonbladet u těchto pneumatik ocenil zejména jejich přilnavost a jízdní vlastnosti na mokrém i suchém povrchu. Britský Tyre Reviews zase ocnil sportovní dynamickou ovladatelnost a všestranně dobré užitné vlastnosti na obou typech povrchů. Do karet Goodyearu hrála také nízká hlučnost a malý valivý odpor. AutoBild vedle již zmíněných vlastností zdůraznil také přesné jízdní vlastnosti a slušné rezervy při aquaplanningu.
Co vědět o letních pneu?
Ač si řidiči dávají pozor spíše na pravidla užívání zimních pneumatik, také u těch letních je třeba respektovat zákonná ustanovení. Z hlediska běžného uživatele je klíčová hloubka dezénu, která ze zákona nesmí být menší než 1,6 milimetru. Pokud máte na svém voze gumy „sjetější“, můžete dostat pokutu. A pokud s takovou pneumatikou zavítáte na technickou kontrolu, neprojdete.
Odborníci ale také doporučují kontrolovat stáří pneumatik. Pokud na nich jezdíte už 4 až 5 let, buďte si jistí, že jejich vlastnosti jsou tytam. Jednak začínají být náchylnější k defektu, jednak nemusí na vozovce držet tak dobře jako pneumatiky mladšího data výroby. Rovněž nelze doporučit jezdit přes léto na pneumatikách zimních. Ty jsou totiž vyrobeny z měkčí směsi, která se při vyšších teplotách přehřívá a vůz pak může na silnici takzvaně plavat, a to hlavně v zatáčkách. Prodlužuje se rovněž brzdná dráha, odhadem o 15 procent na suchu, o 45 procent na mokrém povrchu.