Další komplikace v dopravě. Největší letiště v Evropě chce zastavení prodeje letenek

Do problémů se dostali i Češi na dovolené, kterým byly zrušeny zpáteční lety.

Chaos na letištích

Chaos a přetížené letiště. Realita posledních dní komplikuje cestování stovkám turistů. Londýnské letiště Heathrow proto nyní aerolinky vyzvalo, ať zastaví prodej letenek na léto. Největší evropské letiště informovalo, že plánuje počet odlétajících cestujících omezit na sto tisíc denně. Chce tak dostat pod kontrolu současný chaos, píší zahraniční média.

Kapacitní omezení bude podle šéfa letiště platit od 12. července do 11. září. Podle agentury Reuters se letecké odvětví, na které těžce dopadla protipandemická opatření, nyní potýká mimo jiné s nedostatkem personálu a stávkami.

„Naším cílem je v létě ochránit lety pro naprostou většinu cestujících na Heathrow,“ uvedl generální ředitel letiště John Holland-Kaye. Podle prognózy by Heathrow bez omezení čekalo odbavení 104 tisíc pasažérů denně, dodal Holland-Kaye.

„Uznáváme, že to bude znamenat, že některé letní cesty budou buď přesunuty na jiný den, na jiné letiště, nebo budou zrušeny. Omlouváme se těm, jejichž cestovní plány budou ovlivněny,“ dodal pro web Bloomberg.

Některé letecké společnosti sice přijaly významná opatření, jiné však před problémy zavírají oči. „Domníváme se, že je nyní zapotřebí přijmout další opatření, abychom cestujícím zajistili bezpečnou a spolehlivou cestu,“ uvedl v otevřeném dopise cestujícím Holland-Kaye.

Nápor pociťuje i Praha

Minulý měsíc letiště Gatwick, druhý největší londýnský dopravní uzel, uvedlo, že kvůli nedostatku personálu v červenci omezí počet letů na 825 denně a v srpnu na 850 denně. Před pandemií covidu letiště dokázalo vypravit až 950 letů. Podobné opatření přijalo také amsterodamské letiště Schiphol, které přinutilo nizozemského vlajkového dopravce KLM omezit prodej letenek.

I pražské letiště se vyrovnává s velkým náporem cestujících. Počet pasažérů ve vytížených dnech překročil i 50 tisíc, což je srovnatelné číslo s dobou před covidovou krizí. To může vést k průtahům při odbavení, letišti totiž po pandemii stále chybí desítky pracovníků.

V prvních dnech letních prázdnin kvůli tomu narostlo průměrné zpoždění letu na 50 minut, nyní je pod 20 minutami. Plní se i parkoviště, ta jsou nyní obsazena v průměru na 88 procent. Provoz v posledních dnech zvyšují i účastníci akcí konaných v rámci předsednictví Česka v Radě EU.

Tagy:
cestování doprava letiště letecká společnost Bloomberg Schiphol KLM Royal Dutch Airlines Letiště London Heathrow