Úspory by se v budoucnu nemusely vyhnout ani oblasti školství. Místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Skopeček (ODS) připomněl, že do vzdělávání proudí po důchodech a zdravotnictví největší objem peněz. Podle něj by se mělo zhodnotit, zda inkluzivní vzdělávání plní své cíle a zda je počet nabraných asistentů pedagogů odpovídající.
Vláda Petra Fialy (ODS) stále diskutuje nad možnými úsporami. Jedním z témat by podle Jana Skopečka mohlo být právě inkluzivní vzdělávání. „Kde vidím problém a kde budeme muset kousnout do kyselého jablka, je oblast školství. Kvůli inkluzi přibylo obrovské množství asistentů pedagogů, což stojí obrovské peníze,“ řekl poslanec ODS v pořadu Partie Terezie Tománkové.
Skopeček narážel na to, že resort školství operuje v letošním roce s druhým nejvyšším rozpočtem. Na vzdělání a tělovýchovu míří 239 miliard korun. S více pěnezi hospodaří už jen ministerstvo práce a sociálních věcí – 714 miliard korun. A to zejména kvůli výplatám důchodů.
Na příští rok bude mít resort školství 250 miliard korun. Ministr Vladimír Balaš (STAN) ale požaduje dvě desítky miliard navíc. „Obávám se, že školství se stává stále dražším. Byl jsem kritikem zavedení inkluze od samého začátku a nejsem přesvědčen, že to vede ke kvalitnějšímu vzdělávání,“ řekl pro CNN Prima NEWS Skopeček.
Školy ani učitelé nebyli na inkluzi připraveni, tvrdí NKÚ. Funguje jen díky dotacím
Školy ani učitele ministerstvo školství na inkluzi dostatečně nepřipravilo, uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Jeho prověrka také zjistila, že společné vzdělávání dětí v běžných školách je finančně závislé na penězích z Evropské unie (EU). Podporu získaly v některých případech i projekty, u kterých není jisté, že handicapovaným či jinak znevýhodněným žákům pomohou. Podle ministerstva školství posuzoval NKÚ inkluzi bez širší znalosti problematiky.
Podle něj je inkluzivní vzdělávání jedním z témat, které by se do budoucna mělo otevřít. Už v roce 2017 bylo nákladnější, než předpokládaly prvotní odhady. V té době existovalo okolo 17 tisíc asistentů pedagoga. Ti pomáhají dětem s poruchami a postiženími. Z posledních čísel z roku 2021 vyplývá, že asistentů je na školách už 30 tisíc. „Mělo by se zvážit, zda inkluze přináší kýžené výsledky a zda tomu odpovídají náklady. To jsou relevantní otázky,“ řekl Skopeček.
S jeho postojem souhlasí předseda školského výboru Ivo Vondrák. Podle něj je ale bez debaty, že by v oblasti inkluze měly přijít škrty bez potřebné analýzy. „Jestliže jsme se jednou vydali cestou inkluze, tak ji musíme zajistit. Je ale pravda, že je drahá. O tom není sporu. Vážete totiž celou řadu pedagogických pracovníků na výuku,“ řekl pro CNN Prima NEWS Vondrák.
Podle něj by se ale nemělo jít cestou úspor. Spíše si fungování inkluze zhodnotit a poté ji případně zefektivnit. „Spíš vidím problém ve vysokém školství, kde je deficit už znatelný,“ dodal Vondrák.
Inkluze má podporu ministra
Proti se jednoznačně staví člen školského výboru a pedagog Marek Výborný (KDU-ČSL). „Jde o omyl a nepochopení. Požadavky na asistenty pedagoga jsou dány přiznanými podpůrnými opatřeními. A vzhledem k dopadu pocovidové doby i konfliktu na Ukrajině bohužel tato potřeba spíše roste,“ řekl pro CNN Prima NEWS Výborný.
Lidovecký poslanec připomíná, že je v současné době připravená parametrická změna u financování asistentů pedagoga. „Není to o úspoře, ale spíše o jistotě pro pedagogy samotné a kritériích přidělování asistentů do škol,“ dodal Výborný.
Vládní koalice v rámci úsporných opatření neplánuje, že by se v nejbližší době inkluzi věnovala. Ministr školství Vladimír Balaš už dříve uvedl, že systém má jeho podporu a je v zájmu dětí.