Obchodní řetězce některé potraviny zdražují. Následně je ve slevách nabízejí za dřívější sníženou cenu. Agrární analytik Petr Havel tvrdí, že slevové akce jsou vždy na dohodě samotného prodejce a výrobce. Neznamená to tedy, že by výrobek byl zdražen uměle. Pro CNN Prima NEWS také uvedl, že spotřebitelé jsou proti slevám lépe chráněni než v minulosti. I z toho důvodu dostávají řetězce mnohatisícové pokuty za slevy, které jsou ale ve skutečnosti zdražením.
Zákazníci si mohou v posledních měsících všímat drahého másla v obchodech. Před jarním zdražováním přitom kostka 250 gramů másla od společnosti Madeta stála okolo 50 korun. Nyní cena překročila hranici 70 korun.
ČTĚTE TAKÉ: Stovky lidí zapomněly peníze ve zrušeném důchodovém spoření. Štědře tak přispěly státu
Ve slevových letácích je ale k mání i za 54,90 koruny. Spotřebitelé si proto mohou klást otázku, zda není zdražení umělé, když si řetězec může dovolit prodávat výrobek za tuto cenu a neprodělat. Podle agrárního analytika Petra Havla je ale nabízená cena dohodou obchodního řetězce spolu s výrobcem.
Máslo v obchodech prudce zdražuje. Kostka je k mání i za 70 korun, co za tím stojí?
Plošné zdražování potravin dávno skončilo, přesto lidé mohou v regálech obchodů narazit na cenové výkyvy. V současné době se to týká zejména másla, které od jara zdražilo i o několik desítek korun. Zatímco v zimě jsme mohli vidět čtvrtkilogramovou kostku okolo 50 korun, nyní dosahuje cena až k 70 korunám. Máme se obávat dalšího zvyšování?
„Když si vezmeme příklad másla z Madety, tak to je bráno jako značkový výrobek. Připodobnil bych to ke značce Pilsner Urquell mezi pivy. I když je máslo z Madety dražší, tak to neodráží situaci na trhu. Platíte totiž i za image a dlouholetou tradici. Ostatní másla totiž bývají vždy levnější,“ řekl pro CNN Prima NEWS Havel.
V poslední době se na pultech obchodů objevují i slevy, které jsou ve skutečnosti zdražením. Týká se to například čokolády Studentská pečeť. Ta se nabízí v různých prodejnách nesmyslně od 45 až do 140 korun. Lidé pak ani nevědí, kolik by měla ve skutečnosti normálně stát.
Spotřebitelé jsou proti slevovým akcím lépe chráněni od platnosti zákona o ochraně spotřebitele z loňska. Řetězce musí například uvádět slevy z nejnižší ceny výrobku za posledních 30 dní. Pokud cena je označená jako sleva a přitom je vyšší, tak se jedná o zdražení.
Podle Havla se jedná o důležitý krok k tomu, aby si obchodníci psychologicky nezvyšovali ceny. „Podstatné na tom je, že pokud chce obchod nastavit cenu jako 20 nebo 30 procent, tak ji musí brát z nejnižší ceny. To stále spousta obchodníků neví,“ řekl Havel.
Řetězce dostávají vysoké pokuty
Obchodní řetězce jsou ale pod dohledem České obchodní inspekce. Jedním z největších prohřešků jsou právě slevy, které nejsou vypočítané z nejnižší prodejní ceny za posledních 30 dní. Za letošní třetí čtvrtletí dostaly nejvíce pokut řetězce Billa a Lidl.
Billa obdržela od inspekce sedm pokut za téměř milion korun. Lidl dostal pět pokut za 867 tisíc a Penny Market tři pokuty za 240 tisíc korun. Čtvrté místo obsadilo Tesco s pěti pokutami za 167 tisíc korun.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: S návštěvníky míří před Dušičkami na hřbitovy i zloději. Existuje proti nim pojištění