Řetězce zdražují a následně potraviny nabízejí ve slevě za původní cenu. Na co si dát pozor?

Obchodní řetězce některé potraviny zdražují. Následně je ve slevách nabízejí za dřívější sníženou cenu. Agrární analytik Petr Havel tvrdí, že slevové akce jsou vždy na dohodě samotného prodejce a výrobce. Neznamená to tedy, že by výrobek byl zdražen uměle. Pro CNN Prima NEWS také uvedl, že spotřebitelé jsou proti slevám lépe chráněni než v minulosti. I z toho důvodu dostávají řetězce mnohatisícové pokuty za slevy, které jsou ale ve skutečnosti zdražením.

Zákazníci si mohou v posledních měsících všímat drahého másla v obchodech. Před jarním zdražováním přitom kostka 250 gramů másla od společnosti Madeta stála okolo 50 korun. Nyní cena překročila hranici 70 korun.

ČTĚTE TAKÉ: Stovky lidí zapomněly peníze ve zrušeném důchodovém spoření. Štědře tak přispěly státu

Ve slevových letácích je ale k mání i za 54,90 koruny. Spotřebitelé si proto mohou klást otázku, zda není zdražení umělé, když si řetězec může dovolit prodávat výrobek za tuto cenu a neprodělat. Podle agrárního analytika Petra Havla je ale nabízená cena dohodou obchodního řetězce spolu s výrobcem.

„Když si vezmeme příklad másla z Madety, tak to je bráno jako značkový výrobek. Připodobnil bych to ke značce Pilsner Urquell mezi pivy. I když je máslo z Madety dražší, tak to neodráží situaci na trhu. Platíte totiž i za image a dlouholetou tradici. Ostatní másla totiž bývají vždy levnější,“ řekl pro CNN Prima NEWS Havel.

V poslední době se na pultech obchodů objevují i slevy, které jsou ve skutečnosti zdražením. Týká se to například čokolády Studentská pečeť. Ta se nabízí v různých prodejnách nesmyslně od 45 až do 140 korun. Lidé pak ani nevědí, kolik by měla ve skutečnosti normálně stát.

Spotřebitelé jsou proti slevovým akcím lépe chráněni od platnosti zákona o ochraně spotřebitele z loňska. Řetězce musí například uvádět slevy z nejnižší ceny výrobku za posledních 30 dní. Pokud cena je označená jako sleva a přitom je vyšší, tak se jedná o zdražení.

Podle Havla se jedná o důležitý krok k tomu, aby si obchodníci psychologicky nezvyšovali ceny. „Podstatné na tom je, že pokud chce obchod nastavit cenu jako 20 nebo 30 procent, tak ji musí brát z nejnižší ceny. To stále spousta obchodníků neví,“ řekl Havel.

Řetězce dostávají vysoké pokuty

Obchodní řetězce jsou ale pod dohledem České obchodní inspekce. Jedním z největších prohřešků jsou právě slevy, které nejsou vypočítané z nejnižší prodejní ceny za posledních 30 dní. Za letošní třetí čtvrtletí dostaly nejvíce pokut řetězce Billa a Lidl.

Billa obdržela od inspekce sedm pokut za téměř milion korun. Lidl dostal pět pokut za 867 tisíc a Penny Market tři pokuty za 240 tisíc korun. Čtvrté místo obsadilo Tesco s pěti pokutami za 167 tisíc korun.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: S návštěvníky míří před Dušičkami na hřbitovy i zloději. Existuje proti nim pojištění

Tagy: