V Česku neumíme trestat agresivní řidiče, kteří se chovají skutečně nebezpečně. Jsou přesvědčení, že jsou mistry světa, vědomě tím ale ohrožují ostatní účastníky silničního provozu, řekl redakci CNN Prima NEWS dopravní expert Roman Budský z platformy VIZE 0. Komentoval tak tragickou nehodu v Jičíně, při které přišel o život řidič Audi R8. Dopravní odborník Jiří Žák podotkl, že se mnoho řidičů v krizových situacích až příliš spoléhá na elektronické systémy v autech. „Fyzikální zákony jsou ale neúprosné. Někdy to skončí dobře, někdy tragicky,“ dodal.
Podle policie se řidič sportovního vozidla zřejmě pokoušel o předjíždění. Kvůli nepřiměřené rychlosti ale nezvládl řízení a narazil do stromu. Majitel luxusní Audi R8 nepřežil, samotné auto se rozletělo na tři kusy. Známá zesnulého řidiče následně uvedla, že muž byl vyznavačem rychlé jízdy a mnohdy na silnici riskoval. „Abych pravdu řekla, tak se to dalo čekat. Na silnici byl jako magor. Hazardoval se životem už delší dobu,“ popsala pro CNN Prima NEWS žena, která si nepřála být jmenována.
Tragický případ z Jičína rozpoutal vášnivou debatu, nakolik šlo podobné nehodě zabránit. Podle dopravního experta Romana Budského je součástí problému absence tvrdých trestů pro agresivní řidiče, kteří neberou příliš ohled na ostatní účastníky provozu a oddávají se rychlé jízdě.
„Nejsme schopni postihovat lidi, kteří se chovají skutečně nebezpečně. Rychlost ani není hlavním faktorem, jako spíše neschopnost řidiče vyhodnotit dopravní situaci a zvládnout řízení motorového vozidla. Dá se říct, že téměř úmyslně dostávají ostatní do situací, které opravdu zavání dopravní nehodou. Je jim to v podstatě jedno,“ sdělil redakci CNN Prima NEWS.
Definici agresivity v silničním provozu má řada zemí Evropské unie, v ČR nicméně chybí. „Když se bavíme s kolegy z okolních států, řeknou, že s ‚bad boys‘ se musí zacházet velice tvrdě. Rozumí jen skutečně tvrdým trestům. Veškeré domluvy, prevence či kampaně po nich stékají jako voda po kachně,“ pokračoval Budský.
Tito agresivní řidiči jsou podle něj přesvědčení, že jsou „mistři světa“ a mají vše v ruce. Nejde ovšem jen o překračování povolené rychlosti, ale třeba také o předjíždění na nepřehledných místech. „Protože se s tím nic nedělá, s jídlem roste chuť. Člověk posléze čím dál více zvyšuje laťku a víc riskuje. Až se může dostat do takové situace jako na Jičínsku,“ varoval dopravní expert.
Třebaže drtivá většina lidí jezdí slušně a podle nastavených pravidel, stále je v české společnosti určitý zlomek procenta, který dělá problémy. Na ně podle Budského může zafungovat už jen soustava přísných trestů, včetně doživotního zákazu řízení. „Jedna věc je postavit radary. Pokud to má ale člověk v hlavě srovnané, tak to samo o sobě není rizikem. Nebezpečím jsou tito ‚týpci‘, kteří jezdí hlava nehlava a vědomě vytvářejí riziko,“ dodal Budský.
Regulace sporťáků nedává smysl
Odborník na dopravu Jiří Žák podotkl, že součástí problému je i absence prostorů pro lidi, kteří mají touhu se vyžít ve sportovní jízdě mimo závodní okruhy. „S ohledem na hustotu provozu a mnohdy i malou zkušenost řidičů to potom dopadá špatně. Aby někdo dokázal řídit takové auto, musí mít poměrně hodně zkušeností,“ řekl na konto majitelů výkonných sportovních vozidel.
Někteří lidé volali mimo jiné po regulacích sportovních vozidel, ta ale podle Žáka není správnou cestou – nic by nevyřešily. „Na to můžete napsat sebelepší zákon, ale zakázat auta, která mají vyšší výkon nebo rychlost, nemá žádný smysl,“ pokračoval expert.
Dalším kamenem úrazu je podle něj přílišná důvěra řidičů v elektroniku v autě. Řada lidí se totiž domnívá, že za ně zvládne každou krizovou situaci. „To ale platí pouze v 20 nebo 30 procentech případů. Fyzikální zákony jsou neúprosné. Někdy to skončí dobře, někdy tragicky,“ konstatoval Žák na závěr.