ZPRÁVY PLUS - 13.8. v 11:30
Tragická srážka vlaků na Domažlicku začátkem srpna si vyžádala tři oběti a desítky zraněných. Přesto ministr dopravy a průmysl Karel Havlíček (za ANO) označuje železniční dopravu za nejbezpečnější. „Ročně při těchto nehodách umírají dva až čtyři lidé, stejnou – jen denní – bilanci mají oběti autonehod. Tato neštěstí nemůžeme bagatelizovat, ale nedá se tomu vyhnout. Máme nejhustší síť tratí v Evropě,“ uvedl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Ministr uvedl, že ročně Česká republika vypraví 2,7 milionu vlaků ročně. „V přepočtu na lidi, které převezou, je železnice nejbezpečnější dopravní prostředek,“ mínil. Podle něj je pak srovnání s autodopravou irelevantní. „U vlakových neštěstí to jsou jednotky ročně,“ zdůraznil. Na co se musí ministerstvo zaměřit, jsou přejezdy.
„Tam umírá řádově 30 až 50 lidí ročně. Nemůžeme nad tím mávnut rukou. Je třeba stále a více investovat do zabezpečení, kam dáváme vysoké zdroje,“ podotkl Havlíček. Stejně tak se buduje síť pro bezpečnostní systém ETCS, který Českou republiku do roku 2030 vyjde na 130 miliard korun. „Nejsou to malé částky, rovněž to musíme vybudovat. Je to o technických kapacitách a čase,“ vysvětlil.
Selhává lidský faktor
Tragické železniční nehody však v tuzemsku zaznamenáváme každoročně. Před rokem se jednalo o nehodu u Perninku, letos u Domažlic. Podle Havlíčka jde vždy o souhrn několika faktorů. „V posledních letech vždy selhává ten lidský. Strojvůdce projede na žlutou, červenou nebo nerespektuje kontrolky. Strojvůdce u Domažlic pak stále mačkal tlačítko bdělosti,“ uvedl s tím, že se tato informace musí ještě prověřit, neboť se jednalo o německou lokomotivu.
Již dříve se diskutovalo o tom, zda německý strojvůdce nejel na červenou. Z řad českých kolegů se však ozvalo, že je to běžné. „Víme o přečinech tohoto charakteru. Když se vypraví 2,7 milionu vlaků, tak ročně dojde ke zhruba 150 přejezdům na červenou,“ potvrdil Havlíček. Důležité podle něj však je zjistit, zda se jednalo o fatální přejetí nebo jen o pár metrů. „Není ale běžné, aby nad tím někdo mávnul rukou. Vždy to musíme změřit vůči kvantitě a o jaký přestupek se jednalo,“ pokračoval.
Z toho důvodu ministerstvo dopravy zavádí monitoring strojvůdců. „Doposud nebyly za tyto prohřešky nijak trestáni. Nyní však budou monitorováni a budou za to sankce,“ doplnil.
Pro další vlády máme „jízdní řád“
Kvůli tragickým nehodám vznikla bezpečnostní komise. „Výsledek je jasný, máme na stole po desítkách let první koncepci zabezpečení českých železnic. Řešíme tam jak ETCS na hlavní tratě – koridorové, tak na lokální. Stejně tak zabezpečení přejezdů,“ představil Havlíček.
Dokument by měl jít do vlády na přelomu srpna a září. „Pokud bude přijat, tak zde máme shodu všech klíčových expertů v rámci železnic. Jedná se o nepolitický a neideologický dokument,“ doplnil. Koncept, který dala bezpečnostní komise dohromady má sloužit i dalším vládám. „Je to jakýsi ‚jízdní řád‘, podle kterého má vláda postupovat. Má tam vše vyčísleno ve smyslu financí, časového rozvrhu, co se kdy bude dělat, i produktové rozlišení,“ popsal ministr.
Stejně tak se v dokumentu pojednává o typu zabezpečení. „To vše je domluveno a máme na to finanční rozpočet,“ uvedl. Dosud má Česká republika zabezpečených zhruba 560 kilometrů železnic. „To však neznamená, že jsou funkční. Pouze je osazujeme, vše se spustí v roce 2023. Evropská komise uvádí, že to má být v roce 2030, my jsme ještě v předstihu,“ pokračoval Havlíček.
Jedná se o investice v řádech desítek miliard, díky kterým bude zabezpečeno až šest kilometrů tratí. „To vše musíme zvládnou v následujících letech. Bez konceptu pak vzniká zabezpečení přejezdů. Modernizujeme každý rok, to zde nikdy nebylo,“ doplnil ministr.
Jedna z variant, proč k nehodě ze začátku srpna u Domažlic došlo, je, že strojvůdce jel na červenou. O těchto prohřešcích ví i ministerstvo dopravy. Zdroj: ČTK
Jedna z variant, proč k nehodě ze začátku srpna u Domažlic došlo, je, že strojvůdce jel na červenou. O těchto prohřešcích ví i ministerstvo dopravy. Zdroj: ČTK