Kdo nejvíc těží z války? Čínské automobilky v Rusku přišly o konkurenci, jdou do ofenzívy

Na sankcích vůči Rusku může v oblasti automobilového průmyslu nejvíce profitovat Čína. Prakticky všechny velké automobilové značky omezily vývoz aut do Ruska a také jejich výrobu v této zemi.

Koncerny Volkswagen, BMW, Hyundai, Toyota, Mitsubishi, GM a další značky patří mezi automobilky, které zastavily výrobu ve svých ruských závodech poté, co západní vlády uvalily na Rusko sankce po jeho invazi na Ukrajinu. Čínské automobilky tak však neučinily a jejich auta se na ruském trhu prodávají i nadále. Není pochyb o tom, že po odchodu konkurence z ruského trhu se jim bude dařit ještě lépe než dosud.

Neznámá jména (zatím)

Jednoznačně nejsilnější pozici na ruském trhu mají pro nás stále ještě exotické značky Chery a Haval z koncernu Great Wall. Jejich představitelé zatím o tom, zda budou v zemi podnikat, mlčí a stejně mlčí i čínští politici. Automobilka Geely, která je v Rusku čínskou trojkou nicméně pro Automotive News Europe uvedla, že její podnikání v Rusku se „v podstatě zastavilo“, ale blíže nespecifikovala, co to znamená.

5 nejsilnějších čínských značek v Rusku

Pořadí Výrobce Prodeje 2021 (ks) Nárůst proti 2020 (%)
1. Chery 40 874 +250
2. Haval 39 126 +125
3. Geely 24 587 +59
4. Changan 5725 -20
5. FAW 3137 +17
zdroj:  AEB

Třetí vzadu

„V případě, že sankce USA a Evropské unie vůči Rusku zůstanou v platnosti delší dobu a američtí a evropští výrobci aut přestanou dlouhodobě v Rusku podnikat tak s pravděpodobností hraničící s jistotou čínské automobilky obsadí jejich místo a získají rozhodující podíl na ruském trhu,“ tvrdí Eunice Lee, senior analytik se zaměřením na asijská auta v bankovní společnosti Bernstein, jeho zprávu cituje server Automotive News.

Dovoz vozů z Číny do Ruska se v roce 2021 ztrojnásobil na 122 800 kusů, v roce 2020 to bylo jen 42 700 kusů. A čínské automobilky tam začínají také vyrábět. Například Great Wall skládá auta v Tule nedaleko Moskvy a Geely má továrnu v Bělorusku, které je aktuálně nejvěrnějším ruským spojencem. Chery výrobu v Rusku plánuje, už o tom jednala s místními výrobci, podrobnosti zatím nejsou známy.

Import do Ruska je minoritní

Rusové dosud nebyli na dovoz aut ze zahraničí příliš závislí. Minulý rok bylo totiž podle dat Autostatu dovezeno jen 18 % z 1,67 milionu prodaných osobních aut, zbytek byl vyroben v Rusku lokálně.

Z velkých automobilek, které v Rusku podnikají, je v nejobtížnější pozici Renault, který přes AvtoVAZ vlastní značku Lada. Ta měla v únoru 24% podíl na trhu a s velkým odstupem vede před druhou Kiou s podílem 13,8 %. Renault sám není v nejlepší ekonomické kondici a Rusko je pro něj druhým největším trhem. Renault o své strategii v Rusku zatím příliš nemluví a není se ani co divit, tento trh je pro francouzskou značku životně důležitý, i když odborníci říkají, že jeho ztrátu by měl přežít.

V každém případě, pro Rusko bude z pohledu výroby aut letošek naprosto kritický. Banka Jefferies předpověděla, že produkce automobilů v této zemi v roce 2022 klesne o 70 %.

Tagy: