Projekty startují u piva, tvrdí Strejčkovi ze studia DRAWetc. Klientům čmáráme po kancelářích

Ilustrace kreslířů ze studia DRAWetc. v Karlových Varech

Rozhovor s Vladimírem a Jindřiškou Strejčkovými ze studia DRAWetc.

Ilustrátoři ze studia DRAWetc. se schází pořád a kreslí neustále bez ohledu na zakázky. Všechny naše projekty vznikají u piva, nemáme žádný byznys plán, říkají zakladatel studia Vladimír Strejček a stratég týmu Jindřiška Strejčková. Klientům prý vyhovuje model, který nepřipomíná agenturu, a sami od umělců vyžadují, ať jim „počmárají kanceláře“. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS dvojice hovořila mimo jiné o tom, jakým výzvám čelí svět ilustrace, a popsala i soutěžní „štengrování“ výtvarníků, které DRAWetc. jako veřejnou akci zaštiťuje.

„V práci si víceméně kreslím nebo se scházím s lidmi. V porovnání s brigádami či výpomocí tátovi na stavbě v mládí jsem to jako zaměstnání nikdy nevnímal,“ prozradil Strejček o svém všedním dnu ve studiu. I tak se ale musel v samém začátku studia, které kolem shromažďuje zhruba stovku lidí, naučit například přemýšlet více ekonomicky či lidsky.

ČTĚTE TAKÉ: Umělecký svět truchlí: Zemřel ilustrátor Reisenauer. Vtiskl tvář Respektu, míní šéfredaktor

Za úspěchem studia stojí podle Strejčkové výjimečné jádro tvůrců, kteří se zadanému projektu věnují z více perspektiv a v jejichž podání získávají načrtnuté obrazy na živosti. „Věnují se specifickým digitálním technikám, kde se budují celé scény. V minulosti jsme se jako celek odkláněli k agenturním modelům, jenže taková poloha nebyla příjemná ani nám, ani samotným klientům,“ vysvětlila v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.

Klienti si u uměleckého studia často objednávají oživení interiérů kanceláří. „Přichází zadání typu: ‚Máme nové officy, přijďte nám je počmárat‘. Touto cestou chtějí narušit dokonalost nového prostředí. Registrujeme poptávku po vytvoření chyby v prostoru, po organické tvorbě,“ konstatovala Strejčková, jež ve studiu zastává pozici stratéga.

Nápady podle hlavních tváří studia přichází neustále. „Ilustrátoři se scházejí na pivu a pořád čmárají. Právě tam vznikají dnes a denně projekty, které se leckdy rozvinou z hospodského fórku. Celý proces má přirozenou dynamiku,“ přiblížili Strejčkovi. Kreslíři, kteří se studiem spolupracují, prý s prací nečekají na zakázky, ale „tvoří furt“. RAWetc. tak pro ně funguje jako filtr, který zprostředkovává průniky mezi jejich uměleckými světy a trhem, kde je možné jejich tvorbu uplatnit.

Na díla téměř stovky ilustrátorů studia se můžete podívat na tomto odkazu.

Tato nezáměrná a spontánní strategie stála rovněž u samotného vzniku studia v roce 2002. „Naše fungování přes dvě dekády nestojí na byznysovém plánování, ale na rozhodnutí u pivního stolu. Snad i proto se k nám zákazníci rádi vrací, protože je to zábavné na obě strany,“ shrnul ilustrátor a zakladatel.

Souboje mezi ilustrátory? Spíš zábavné pošťuchování

Pod záštitou DRAWetc. vznikají i takzvané Raw Art Wrestling, tedy souboje ilustrátorů v reálném čase, kterých se účastní i diváci. Strejček však upozorňuje, že se jedná především o zábavu, kterou jako soutěžní klání nikdo ze zúčastněných nebere vážně. „Soutěžit v kreslení je nesmysl – jde totiž o šťastný moment, který trvá a vy si ho užíváte, a to zas o něco víc, když kolem sebe máte publikum,“ pronesl.

Spíš než zápas vnímá událost jako shromáždění lidí, kteří se mezi sebou „štengrují“. „V procesu tvoření na sebe reagují, soutěží o to, kdo se víc zasměje. Porota sice přítomná je, ale výtvory hodnotí podle naprosto subjektivních měřítek. Výherci jsou tak nakonec všichni,“ vysvětlil ilustrátor, který tento koncept uvedl na domácí scéně.

Sabatikly a terapie

Strejček je napříč ilustrátory známý svým specifickým stylem erotických motivů. Ono „čmárání pinďourů, prsou a zadků“ mu prý pomáhá jako lék, jímž se vyrovnává s problémy. Krédo umění jako terapie je mu tak velmi blízké. „Vyfiltruji se, uvolním se, zakreslím si a jsem uvolněný,“ říká s tím, že by si měl každý najít svou vlastní cestu k psychické hygieně.

Metodou Strejčkové jsou v tomto ohledu sabatikly (tvůrčí volno určené k sebevzdělání či jiným účelům, pozn. red.). „Nařizuji si je řízeně, přestanu pracovat na komerčních záležitostech. Nejezdím ale do pralesa, spíš dělám na projektech, na které bych za běžného provozu neměla čas, nebo si dostuduji nějaká témata. Chci si v tomto čase vymezit postoj, zda je nutné se vrhat automaticky na každou zakázku, která v aplikované tvorbě přijde,“ vysvětlila.

Sociální sítě slouží podle Strejčka jako přínosná platforma pro ilustrátory, jež jim výrazně usnadňuje cestu k potenciálním zákazníkům. „Jsem rád, že existuje takový digitální svět, do kterého směrem dovnitř proudí ilustrace a z kterého naopak přichází reakce od konzumentů,“ nechal se slyšet.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Investovat do umění bez emoce nejde, shodli se experti. Jaká je šance najít poklad z půdy?

V internetovém prostředí však spatřuje jednu nebezpečnou věc. „Člověk, který je spíše zdatný v sebeprezentaci než v kreslení, může sám sebe dobře prodat a získat popřípadě i status artové hvězdy na rozdíl od někoho, kdo je i v offline prostředí introvertní, ale fenomenálně kreslí,“ řekl.

Umělá inteligence změní pravidla hry

Ilustrátor zmínil i některé novátorské aspekty ve fungování studia, jež se za dvacet let působení výrazně rozrostlo. „Vzhledem k tomu, že pracujeme na velkých a zajímavých zakázkách, vypracováváme mimo jiné i realizace, které mohou udávat trendy a být na české scéně zcela nové. Také jsme v minulosti proráželi cestu nezaběhlým věcem, například téma licencování ilustrací jsme před dvaceti lety rozjeli právě my,“ popsal Strejček.

Řeč byla i o umělé inteligenci, která vyvolává nejen mezi výtvarníky znejišťující otazníky. „Pár měsíců nazpátek jsme si o tom povídali s Otou Klempířem, který celou věc hezky popsal. Řekl mi: ‚Vidím to stejně, jako když v roce 1492 indiáni vítali kolonizátory jako božstvo, ale přitom neměli tušení, že vítají svůj vlastní konec‘. I tak se ale můj názor na AI v čase mění,“ zdůraznil v rozhovoru.

Technologii vítá jako nástroj, s nímž je možné efektivně pracovat. „Aktuálně ji vnímám jako deriváty derivátů, jenže to stejné se dá prohlásit v drtivé většině i o ilustracích. Jen z nepatrného množství si sednete na zadek a řeknete si: ‚Wow, to je fenomenální‘,“ pronesl s tím, že příchod umělé inteligence změní pravidla výtvarné scény.

Strejčková podle svých slov nahlíží na technologii z pozice pozorovatele. „Neděsí mě to. Je tu s námi déle, než se o ní otevřeně hovoří. Když se ocitnu v nějaké debatě, vždy jsem ten, kdo ohledně tohoto tématu ostatní uklidňuje. Pro nás jakožto tvůrčí bytosti je AI podnětně zneklidňující a nutí k protiakci a tím současně k hledání nových možností,“ je přesvědčena.

„Z každého tak nejspíš bude možná ilustrátor. Nebude muset mít za sebou roky dřiny, ale spíše to bude o tom, jak přemýšlí. Naše řemeslo projde výraznou změnou, ale ilustrátoři tu pořád budou,“ dodal Strejček.

Jak vnímá veřejnost zaměstnání ilustrátora? A proč Strejček plánuje se svou tvorbou mimo jiné zamířit na platformu OnlyFans? Více se dozvíte ve videu výše.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: V Česku jsou skvělé party. Šlapeme na paty evropské špičce, pochvaluje si DJ NobodyListen

Tagy: