Jak vypadá Barrandovský most týden po začátku oprav
Když v polovině května startovala první etapa rekonstrukce Barrandovského mostu, očekávalo se, že dojde ke kolapsu v pražské dopravě. Po více než třech týdnech se ukazuje, že přes několik ojedinělých incidentů zatím oprava nezpůsobila zásadní potíže. Zatím největší problém nastal tuto středu, kdy řidič s poruchou odmítal odtah svého automobilu. Jinak si město ohleduplnost řidičů pochvaluje.
„Myslím, že můžeme být pyšní, jak dobře Praha zvládá rekonstrukci Barrandovského mostu. Během posledních tří let jsme opravili důležité silnice v okolí, zkapacitnili křižovatky a velký důraz jsme také kladli na informovanost Pražanů prostřednictvím komunikační kampaně a Barrandovských novin ve schránkách domácností. Díky ohleduplnosti a opatrnosti řidičů na mostě nevznikají problémy a za to patří všem velký dík,“ pochválil ve středu řidiče pro CNN Prima NEWS náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Přesto si lidé ještě na uvolnění dopravy počkají. „Co se týče dopravního režimu, tak ten současný zůstane až do konce první etapy. Strakonickou jsme vrátili do dvou pruhů v co nejrychlejším čase,“ doplnil náměstek.
První výraznější komplikace nastala až ve středu, tedy více než tři týdny po zahájení oprav. Dopravu na městském okruhu v Praze a v okolí Barrandovského mostu téměř hodinu brzdil řidič, kterému se na mostě porouchalo auto a odmítl odtah zdarma vozy najatými Technickou správou komunikací (TSK). Na svém trval i po výzvě policistů. „Blokoval na mostě jízdní pruh,“ vysvětlil Scheinherr.
Nastane kolaps, věštila ODS
Poklidná situace v pražské dopravě překvapila také opoziční ODS, která již před zahájením oprav varovala kvůli údajně špatné připravenosti rekonstrukce před dopravním kolapsem. Ten však nakonec nenastal.
Přesto starosta Prahy 13 a dopravní expert ODS David Vodrážka připomíná právě středeční událost. „Dnes třeba doprava stála až nahoru na Barrandov. Jsou to tedy nárazové věci, které se někdy dějí. Vždy by to mohlo být lepší, na druhou stranu jde vidět, že jsou řidiči ukáznění a fungovali dobře, ale mimo jiné třeba dnes tam byl třeba neukázněný řidič, který to celé zablokoval a nechtěl si nechat odtáhnout auto,“ vysvětlil ve středu pro CNN prima NEWS.
„V širším kontextu třeba u Zličína je doprava stažena do méně pruhů, takže tam se nám to projevuje a potom se to tlačí směrem do tunelů. Takže jsou tam problémy, ale na druhou stranu nedokážu říct, jestli mohly být lepší nebo horší,“ doplnil
Po zkušenostech z posledních let si tak myslí, že by nakonec letošní léto mohlo být pro řidiče klidnější. „Doufám, že se na hlavním městě trochu lépe zorientovali a oprav v létě nebude tolik a snad konec školního roku proběhne v klidu,“ sdělil Vodrážka pro CNN Prima NEWS.
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výstavba Barrandovského mostu (mostu Antonína Zápotockého) 1978-88 Zdroj: ČTK
Výřez z mapy z roku 1980. Pokud si v pravé dolní části najdete Kunratický potok, octnete se zhruba v místech, kudy dnes proudí tisíce aut po Jižní spojce včetně napojení na Barrandovský most. Zdroj: Michal Borský
Na snímku z roku 1978 pořízeném z Branické skály chybí jak Barrandovský most, tak i návazná kapacitní komunikace stoupající směrem k Barrandovskému sídlišti - které začalo vznikat až v roce 1981. Zdroj: ČTK
V plné kapacitě začal Barrandovský most (tehdy Most Antonína Zápotockého) sloužit v roce 1988. Pásky stříhali soudruzi Jakeš a Štěpán (vpravo). Zdroj: ČTK
Výřez z mapy z roku 1980. Pokud si v pravé dolní části najdete Kunratický potok, octnete se zhruba v místech, kudy dnes proudí tisíce aut po Jižní spojce včetně napojení na Barrandovský most. Zdroj: Michal Borský
První etapa rekonstrukce
Dělníci nyní pracují na nájezdu ze Strakonické a na opravách jižní části mostu ve směru do Braníku. Rampa již byla zbourána a nadcházející víkend by dělníci měli zahájit stavbu bednění pro novou konstrukci. Poté, co ji dokončí, bude na Strakonické otevřen nyní zavřený vyhrazený pruh pro autobusy, který je pod mostem.
Na mostě byla odstraněna vozovka, a to až na konstrukci mostu, a odbourány římsy. Právě těmi do mostu zatékalo a musí být nahrazeny novými. Dělníci odstranili rovněž zábradlí a starou izolaci. V následujících dnech budou konstrukci mostu dočišťovat. „Vše jde podle harmonogramu a nemáme ani půlden zpoždění,“ dodal Scheinherr.
Řidiči musí jezdit po objízdných trasách, které vedou zejména po Pražském okruhu, kde byl dočasně otevřen sjezd na Písnici. U Lihovaru pak vznikla rampa pro otáčení, kvůli které byla u křižovatky s Nádražní zúžena do jednoho pruhu Strakonická ve směru z centra. Rozšířena byla kapacita křižovatky u mostu Závodu míru na Zbraslavi a upraveny byly semafory na klíčových křižovatkách.
Barrandovský most z roku 1983 je součástí městského okruhu. Denně ho přejede na 140 000 aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Rekonstrukce stavby je rozložena do několika let a vždy potrvá jen část roku. Celkem vyjdou práce na 594,5 milionu korun.