Zbývá necelých šest týdnů do prezidentských voleb a kandidáti postupně zveřejňují své volební klipy. Ve snaze zavděčit se voličům sází na líbivou rétorikou a zdůrazňují pozitivní notu pohyblivých obrázků. Ukazují svět v lepších barvách, ten jejich. Kandidáti lidem slibují, jak za jejich vlády na Hradě bude svět růžový a všichni se budou mít dobře. Protože přece „mají rádi lidi, chtějí moderní zemi a vrátit Česku řád a klid“.
„Mám rád lidi, celý život jsem jim pomáhal. Za naší vlády rostly platy a důchody, snižovaly se daně, investovali jsme a všem se zvyšovala životní úroveň,“ vykládá ve svém nejnovějším volebním klipu šéf hnutí ANO a bývalý premiér Andrej Babiš.
Zároveň kritizuje, že v dnešní době lidé „těžko hledají zastání“. „U mě ho ale vždycky najdou,“ slibuje Čechům. „Zájmy naší země a našich občanů pro mě vždy byly a budou na prvním místě. Můžu vám slíbit, že to bude stejné, pokud se stanu prezidentem,“ snaží se získat si náklonnost voličů v lednovém boji o křeslo na Hradě. Do toho ve videu běží snímky, jak hraje na foukací harmoniku, jede na kole, fotí se s babičkami a dětmi během kampaně a jak mu lidé dávají pusu na čelo, do vlasů nebo na tvář.
Andrej Babiš je známý mistr slibů. Má dobrý marketingový tým, který mu jeho kampaň precizně připravuje podle průzkumů a toho, co jeho voliči chtějí slyšet. „Pomáhá lidem, proto Babiš,“ zní jedno z ústředních hesel jeho prezidentské kampaně. Přitom expremiérovým tvrzením lidé ne vždy mohou věřit. Mezi jeho nejznámější sliby patří například prohlášení na Twitteru, kam v roce 2014 psal, že „ubezpečuje, že nikdy nebude kandidovat na prezidenta“. „Náplň jeho práce by mě nikdy nebavila ani na ni nemám předpoklady,“ tvrdil tehdy.
Normální máma, která zachrání svět
S videem plným emocí přišla i prezidentská kandidátka Danuše Nerudová. Ekonomka a bývalá rektorka v kampani sází na to, že je žena a máma, která má podporující rodinu. V jejím nejznámějším volebním klipu tak hraje mladší syn Daniel. Ukazuje příběh hodné mamky, která veze kluka do školy, zatímco dokáže zachránit svět a být úspěšná.
V autě nejprve rádio hlásí, jak nasbírala přes 80 tisíc podpisů, a Nerudová tlumí zvuk, když říkají, že by se mohla stát první českou prezidentkou. Pak už přebírá roli její syn. „Kde bude za pět let naše země? Žijeme v těžké době, ne všem se daří dobře. To ale překonáme. Mám jasnou vizi, energii a víru v naše schopnosti a pracovitost. Když přestaneme říkat ‚to nejde‘, povede se lépe nám všem. Chci moderní zemi, která nepřešlapuje na místě, a lidem se v ní daří,“ čte si Daniel připravený projev své matky. K němu pak přikreslí červené srdce.
„Za pět let musíme být dál,“ přeříkává na konci videa projev Nerudová před davem tleskajících lidí. Následně si všimne nakresleného srdce od syna. Volič tak může okamžitě uvěřit, jak svět za „prezidentky Danuše“ bude růžovější. Nerudová navíc slibuje, že bude „změnou, která nastartuje Česko“. Konkrétní kroky jak, už ale nedodává.
Obdivovaný hrdina bez emocí, který vrátí řád
Státnicky, ale bez výraznějších emocí působí klip Petra Pavla. Ten však více než do budoucnosti hledí do minulosti. V klipu připomíná své úspěchy z dob, kdy byl aktivním generálem, a označuje se za „válečného hrdinu a respektovaného světového diplomata“. V klipu navíc na rozdíl od Babiše a Nerudové nepromlouvá on sám, ale obdivuje jej hlas cizího muže.
„Západní svět si jej zvolil do čela vojenského výboru NATO, aby chránil naše hodnoty – demokracii a svobodu. Za hodnoty, o kterých jiní jen mluví, on nasazoval svůj život a životy mnohých i zachránil. Francouzi si jeho statečnosti vážili natolik, že mu dali nejvyšší státní vyznamenání. Zachránil totiž život 53 francouzským vojákům ve válce v bývalé Jugoslávii,“ mluví muž o Pavlovi.
Za ním běží generálovy staré fotky a videa z misí i z nejrůznějších setkání s významnými lidmi. „V mnoha krizích nacházel společná řešení s prezidenty, králi a náčelníky štábů našich partnerů, ale i tvrdých protivníků,“ pokračuje muž.
Na konci hlas slibuje, že když si Pavla lidé zvolí na Hrad, „zase jednou budou mít prezidenta, kterého si váží nejen doma, ale i ve světě“. Během toho za Pavlem na pozadí podobně jako u Nerudové stojí několik vyřádkovaných lidí, kteří hlasitě tleskají. Pavel je ve videu označován jako „společný prezident“ a slibuje, že vrátí Česku „řád a klid“. Který Čech ale volá zrovna po řádu, je otázka.
Už bude jen dobře
Jak už bývá zvykem, všechny klipy působí tak, že ať už na Hradě skončí kdokoli, Česko bude okamžitě mnohem lepším místem pro život. A to i když má prezident v zemi jen omezené pravomoci. „To ani nemůže být jinak. U všech kandidátů je kampaň vždy postavená ve smyslu: Zvolte mě a budete se mít líp,“ řekl CNN Prima NEWS politolog Jan Kubáček.
Mnozí komentátoři proto často upozorňují, že současná prezidentská kampaň vypadá spíš tak, že kandidáti bojují o křeslo premiéra. Zároveň ale konkrétní věci neříkají.
Evropské volby
Všichni kandidáti podle Kubáčka vědí, koho jdou žádat o podporu a na koho ve videích cílí. „Je vidět, že všechny klipy přímo reagují na slabiny kandidátů nebo na to, čím potřebují veřejnost přesvědčit. Dobře se to ukazuje u Danuše Nerudové, která logicky jako žena a nová tvář jde přes rodinu, přes nejbližší, protože mnohým je to sympatické. Navíc to ukazuje, že je kandidátka z masa kostí a že řeší to, co každý smrtelník – tedy odvoz dítěte do školy a povinnosti všedního dne. Zároveň je v klipu vidět přesah ve smyslu, že je úspěšná a má velkou šanci uspět,“ komentoval pro CNN Prima NEWS Kubáček.
Pavel se podle něj snaží vyvrátit to, že je jen voják, který je zvyklý poslouchat, což mu podle Kubáčka mnozí lidé vyčítají. „Takže naopak dává odpověď, že má světovou zkušenost, že nebyl jenom ve fázi, kdy přijímal rozkazy, ale že také sám velel nebo přicházel s iniciativou. Navíc dává důraz na zahraniční přesah, protože si uvědomuje, že to je nějaká míra konkurence vůči Andreji Babišovi, který logicky bude tuhle kartu hrát a připomínat, že má kontakty a zkušenosti ze zahraničního jednání,“ upozornil politolog.
Babiš se podle něj zase snaží ukázat, že má oporu a že není kandidát jen s přesvědčenými voliči, který je zbytkem společnosti odmítán. „Podkres je, že je respektovaný širokou veřejností,“ podotkl Kubáček.
Šéf ANO si podle něj navíc dobře uvědomuje, že prezidentské volby mohou opět rozhodnout senioři. „Chodí disciplinovaně k volbám a navíc je to jedna z nejpočetnějších skupin naší společnosti. Lidem vlastně vzkazuje, že je součástí české společnosti, je jimi oblíbený a vrací jim to ve zlepšování životní úrovně. Profiluje se, že je hlasem hlavně seniorů,“ vysvětlil odborník.
Nerudová s Pavlem si mohou přebírat voliče. Profitovat z toho bude Babiš, míní komentátoři
V souvislosti s prezidentskými volbami se mluví hlavně o třech kandidátech. Jsou jimi expremiér Andrej Babiš, generál Petr Pavel a bývalá rektorka Danuše Nerudová. Právě Nerudová s Pavlem si podle šéfredaktora týdeníku Echo Dalibora Balšínka mohou navzájem přebírat voliče. Komentátor Seznam Zpráv Jindřich Šídlo v pořadu 360° na CNN Prima NEWS upozornil, že z toho může profitovat Babiš.
Chyby nováčků
V něčem se ale klipy liší. Pavlův a Nerudové končí tím, že kandidáti stojí před davem lidí, který jim tleská. Babiš si ale na konci podává ruku se svým voličem. To je podle Kubáčka dobrý tah.
„To je dobře promyšlené, protože voliči mají rádi, když jejich kandidát je respektovaný, ale zároveň když z toho pódia sejde a je mezi nimi. Nováčci trochu přepálili, že z nich jejich týmy chtěly udělat autority, které se těší respektu, ale tím je vlastně vydělily. Nerudová ve videu ale aspoň reprezentuje mámu, zatímco Pavel se prezentuje tak, že má nepřenosné zkušenosti a je vlastně nedostupný,“ komentoval politolog.
Babiš, Pavel i Nerudová jsou v posledních předvolebních průzkumech na prvních místech. Například model agentury Ipsos ze začátku prosince ukázal, že by první kolo vyhrál Babiš se 29,7 procenty hlasů. O druhé místo by bojovali Pavel se ziskem 25,3 procenta a Nerudová s 25 procenty.
Zbylých šest kandidátů – Pavel Fischer, Marek Hilšer, Jaroslav Bašta, Josef Středula, Denisa Rohanová a Tomáš Zima – je až daleko za nimi. A to nejen v procentech hlasů, které jim průzkumy přidělují, ale i v kampani a marketingu. Oficiální volební klipy totiž nemají. Podle Kubáčka nedisponují tolika penězi a s videi přijdou až v lednu. „Navíc jim podle mě ani nedošlo, že to je příležitost dát o sobě vědět v podobě, kterou si můžou určit sami, a tím je to pro ně ideální formát,“ podotkl politolog.