Mbappé dává vzpomenout na Ronaldův boj proti Coca-Cole. V Kataru odmítá propagovat pivo

Kylian Mbappé utekl svým gólovým pronásledovatelům. V osmifinále mistrovství světa proti Polsku poslal do brány gólmana Szczesného dvě výstavní trefy a už je v Kataru na metě pěti gólů. Hlavně díky němu Francie ukazuje, že to s obhajobou zlata z fotbalového šampionátu myslí vážně. Zároveň se ale superhvězda z Paris Saint-Germain nechová tak, jak by si přály organizace FIFA a jeden slavný pivovar.

Čtyři dny před Vánoci oslaví Kylian Mbappé teprve 24. narozeniny. I ve fotbale – ve kterém se stárne rychleji než v běžném životě – je stále považovaný za mladíka a během několika málo let na vrcholu toho stihl skutečně hodně. Třeba odehrát za reprezentaci 63 zápasů a dát v nich 33 gólů.

Devět z nich nasázel na mistrovství světa, přičemž takové množství může závidět i osmigólový Cristiano Ronaldo, který je už na pátém mistrovství světa. Konkrétně v Kataru má Mbappé po čtyřech duelech pět branek. Ty nedělní proti Polsku stály za to, k tomu ještě rychlonohý útočník přidal asistenci.

Nebylo divu, že k němu putovala cena pro nejlepšího hráče zápasu. Už potřetí během katarského fotbalového svátku. K takovémuto vyznamenání se váží určité povinnosti. Zaprvé je nutné absolvovat rozhovor. A za zadruhé zapózovat s červenou trofejí, která nese název jednoho z hlavních partnerů šampionátu – pivovaru Budweiser.

Na všech třech fotografiích Mbappého s cenou sponzora ale právě nápis známé společnosti není k nalezení. Tahoun Francouzů vždy předmět natočil tak, aby objektiv zabíral pouze slova „hráč zápasu“. Náhoda? Jednou možná, ale udělat toto třikrát v řadě vyznívá jako nesouhlas se zviditelňováním alkoholických výrobků. Jeho kolegové navíc vždy ukáží, jaký partner cenu zaštiťuje. K tomu je tu ještě jedna indicie. Už v minulosti Mbappé čelil problémům kvůli tomu, že se odmítal účastnit sponzorských akcí fastfoodového řetězce KFC, partnera reprezentace „Les Bleus“.

Osobní přesvědčení mu zkrátka nedovoluje dělat reklamu na značky, které nereprezentují zdravý životní styl. V tomto chování Mbappé nápadně připomíná Cristiana Ronalda, jehož loňský „coca-colový bojkot“ se stal proslulým. Výrobce populární limonády sponzoroval evropský šampionát, přičemž při rozhovorech s hráči i trenéry byl nápoj položen před respondenty.

Ronaldo při jednom takovém interview odsunul kolu mimo záběr a na její místo se slovy „agua“ položil neperlivou vodu, aby ukázal, co preferuje. Spustil tím seriál humorných scének, kdy někteří hráči a trenéři na protest sladký nápoj na místě vypili, případně s láhvemi všemožně manipulovali.

Zpět k Mbappému. Ten po zápasech s Austrálií a Dánskem nesplnil ani druhou část úkolu pro nejlepšího hráče utkání – dojít na rozhovor. Francouzská fotbalová federace proto dostala od organizace FIFA pokutu, kterou ale zatáhne hříšník, jak sám přiznal v neděli. Po postupu přes Polsko totiž konečně prolomil mlčení.

„Nemám nic proti novinářům. Když jsem nedorazil na rozhovor, bylo to kvůli tomu, že se potřebuji plně soustředit na turnaj. Nechci plýtvat energií na jiné věci,“ konstatoval. „Mistrovství světa je mojí obsesí, turnaj mých snů. Celý rok jsem směřoval k tomuto momentu, připravoval jsem se fyzicky i mentálně na to, abychom vyhráli šampionát. Zbytek je podružný,“ dodal k tomu, jestli cílí na zlatou kopačku pro nejlepšího střelce, k čemuž má nyní ze všech nejblíže.

Budweiser by si pravděpodobně přál, aby – pokud Francie bude dále postupovat – dostal do rukou individuální cenu někdo jiný než Mbappé. Katarský šampionát pro výrobce totiž zatím představuje zklamání.

FIFA se těsně před startem mundialu rozhodla, že alkoholické pivo nebude na stadionech v muslimské zemi k dostání, což byla pro značku vzhledem k nemalým zásobám dovezeným do Kataru velká čára přes rozpočet. I kvůli uzavřenému partnerství v hodnotě 75 milionů dolarů.

Pro bezprizorní pivo však Budweiser našel využití. Rozhodl se ho dopravit do země, která mistrovství světa vyhraje.

Tagy: