Policisté našli řidiče, který blokoval na dálnici v záchranářské uličce hasičské auto
Policisté našli a potrestali řidiče cisterny, který na dálnici v záchranářské uličce blokoval hasičské auto. To přitom spěchalo k vážné dopravní nehodě, při níž byl v dodávce zaklíněný řidič. Zdržel hasiče o dlouhé minuty, které často mohou rozhodnout i o přežití člověka v nouzi.
Řidič cisterny blokoval hasičům průjezd na dálnici D2 zhruba sedm kilometrů před Brnem. „Vozidlo jelo pořád před námi, nebylo možné jej objet. Každé zpoždění se počítá, v tuto chvíli můžeme mluvit o desítkách vteřin, možná jednotkách minut. Zpoždění v takových případech může mít opravdu tragické následky,“ uvedl před dvěma týdny mluvčí HZS Jihomoravského kraje Jaroslav Mikoška.
Podle dopravního experta Pavla Čížka, koordinátora BESIP, se řidič zachoval naprosto nesprávně. Měl několik možností, jak vyklidit prostor záchranné uličky. „Co ho vedlo k tomu, že ji blokoval, nedokážu posoudit,“ řekl Čížek.
Řidič dostal na místě pokutu
Když se stane takový incident, často policisté šoféry nenajdou. Nebo je najdou a zjistí, že jeli firemními auty, kdy provozovatel ohlásí, že neví, kdo konkrétní vůz řídil. Případ u Brna dopadl jinak. Hasiči jej totiž nahlásili policistům už během řešení nehody.
„Policisté ještě při vyšetřování dopravní nehody začali pátrat po řidiči cisterny a byli úspěšní. Našli jej v koloně a jeho přestupek vyřešili na místě pokutou,“ informoval mluvčí Policie ČR Jihomoravského kraje David Chaloupka. Výši pokuty policisté neprozradili. V tomto případě ale mohlo jít maximálně o dva a půl tisíce korun, žádné trestné body ani zákaz řízení.
Řidič cisterny měl policistům podle informací CNN Prima NEWS tvrdit, že si myslel, že jede v levém pruhu a že nebylo kam uhnout. Při pohledu na záběry zveřejněné policií se tomu ale dá jen těžko věřit.
Pravidlo platí už dva roky
Nové pravidlo, které na českých silnicích upravilo vytváření záchranářské uličky, přitom platí už dva roky. Stále se však najdou řidiči, kteří jej buďto nerespektují, nebo zneužívají. Neriskují tak jen život lidí, za kterými záchranné složky spěchají, ale i svůj.
V mnoha případech jde doslova o vteřiny. V případě vážné dopravní nehody je rychlá pomoc naprosto klíčová. Přesto záchranné složky stále bojují s problémem, že řidiči záchranářskou uličku občas nevytvoří.
Řidiči záchranářskou uličku zneužívají
Najdou se také řidiči, kteří si myslí, že záchranářská ulička slouží k tomu, aby nemuseli čekat v koloně. V extrémních případech se neváhají ani otočit do protisměru, to se stalo loni po nehodě na dálnici D7. Díky několika videozáznamům už policisté dohledali 30 šoférů, kteří se pro tento nebezpečný manévr rozhodli.
Zásahové vozy hasičů váží od 18 do 25 tun a jejich brzdná dráha je několik desítek metrů. Zneužitím záchranářské uličky se řidiči mohou dopustit trestného činu obecného ohrožení.
Jak se má řidič chovat, když se před ním vytvoří kolona?
Když na dálnici vzniká kolona, je povinností řidiče vytvořit záchranářskou uličku. Levý krajní pruh uhýbá vlevo, ostatní vpravo. Na dálnici se třemi a více pruhy tedy pruh vlevo uhýbá doleva, zbytek doprava. Vytvořením uličky mohou řidiči pomoci zachránit lidské životy. Pomůckou k zapamatování může být pravá ruka. Když oddělíme na pravé ruce položené dlaní na volantu rozevřením palec od zbylých prstů, pak jediný palec je vlevo a ostatní prsty vpravo. Mezi nimi mezera jako záchranářská ulička. Každý řidič může tuto jednoduchou optickou pomůcku v případě paniky či stresu použít, aby si připomněl, kam má své auto nasměrovat při průjezdu záchranářů, a jednat podle toho, zda je v levém krajním (palec – úhyb vlevo), či v některém z ostatních (zbylé prsty úhyb vpravo) pruhů.