Správa železnic plánuje v příštím roce proinvestovat 31,2 miliardy korun. V příštím roce vypíše například zakázky na rekonstrukci vnitřní části Fantovy budovy v Praze, smíchovského nádraží nebo na dva úseky trati na pražské letiště. V příštích letech by navíc investice měly dál stoupat. Cestující se však budou muset potýkat s výlukami, které je čekají na hlavním koridoru z Prahy na Moravu. Pozitivní je, že s novým jízdním řádem mohou lidé jezdit téměř ve všech vlacích různých dopravců na jednotnou jízdenku.
V příštím roce by měly být dokončeny například rekonstrukce přerovského nádraží, dále rekonstrukce tratí Beroun – Králův Dvůr, Křižanov – Sklené nad Oslavou nebo Uničov–Olomouc.
Svítá dálnicím na lepší časy? Soukromníci by mohli budovat kromě D4 i cestu na Moravu
Stát hledá varianty, jakým způsobem by šlo urychlit a zefektivnit dostavbu české dálniční sítě. Jednou z nich by mohlo být zapojení soukromých subjektů, které by dálnici postavily a po určitou dobu spravovaly. První z takzvaných PPP projektů se rýsuje na dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem. Pokud se tato cesta ukáže jako úspěšná, mohla by se podobným způsobem řešit i D35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí.
Správa zároveň plánuje zahájení řady velkých zakázek. Je mezi nimi například rekonstrukce nádraží na pražském Smíchově, opravy interiérů historické Fantovy budovy pražského hlavního nádraží, nebo dva úseky připravované trati mezi Prahou a Kladnem, konkrétně úseky Kladno–Ostrovec a další z pražských Bubnů na Výstaviště. Začít by měla také rekonstrukce vsetínské stanice, výpravních budov v Táboře, Chebu či Bílině a opravy a modernizace řady tratí.
Letošní stavební sezonu podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody příliš nezpomalila ani koronavirová krize. Správa železnic proinvestovala 29,79 miliardy korun, dalších 12 miliard pak vynaložila na opravy a údržbu. Z velkých staveb začala například přestavba úseku Mstětice – Praha-Vysočany za 5,4 miliardy korun, dále modernizace pardubického železničního uzlu s náklady 6,35 miliardy korun a na Brněnsku elektrizace trati z Brna do Zastávky u Brna.
Výluky na koridoru z Prahy na Moravu
Cestující na hlavním železničním koridoru mezi Prahou a Moravou se musí příští rok připravit na komplikace v dopravě. Správa železnic chystá úpravu traťového úseku mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí a z Velimi do Poříčan. Se stavbami budou spojeny výluky a omezení provozu.
„V úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí je od května 2021 do konce platnosti jízdního řádu plánován jednokolejný provoz. V případě rekonstrukce Velim–Poříčany bude omezení významné a bude generovat i náhradní autobusovou dopravu v úseku Poříčany–Kolín a Poříčany–Nymburk,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Výluky začnou 6. dubna.
Před volbami se budou stříhat pásky. V roce 2021 se otevře 46,5 kilometrů dálnic
Výstavba nových úseků dálnic v době vládnutí hnutí ANO a ČSSD doposud velmi pokulhávala. Je to právě hnutí ANO, jehož ministři spravují resort dopravy od roku 2014 a stojí za nimi takové výsledky jako pět kilometrů dálnic v roce 2015 nebo čtyři kilometry v roce 2018. Tempo se urychlilo až v posledních letech a má vyvrcholit v roce příštím, volebním. Řidičům začne sloužit celkem 46,5 kilometrů úseků nových dálnic, což je za dobu účasti ANO ve vládě rekordem.
Podle ředitele Regionálního obchodního centra Českých drah Pardubice Tomáše Netolického se v souvislosti s výlukou mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí zvažuje, že některé vlaky na trase Prah–Brno pojedou přes Havlíčkův Brod.
Úsek mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí a samotná stanice v Brandýse tvoří jedno z nejužších míst na velmi vytíženém prvním tranzitním železničním koridoru. Cílem modernizace je mimo jiné zvýšit kapacitu dopravní cesty, zlepšit bezpečnost, plynulost i spolehlivost provozu. Stanice Brandýs nad Orlicí bude kompletně přestavěna. Zastávka v Bezpráví bude zrušena, v její blízkosti vznikne nová odbočka, která zvýší propustnost trati zejména v případě výluk či mimořádných událostí.
Koncem května 2021 by měla začít nepřetržitá výluka také kvůli modernizaci železničního uzlu Pardubice, která potrvá pět měsíců. Nebudou jezdit vlaky mezi Pardubicemi a Rosicemi nad Labem, nahradí je autobusová doprava ve směru na Chrudim a na Hradec Králové.
Na železnici platí nový jízdní řád, rozšíří se jednotná jízdenka
Na železnici začal v prosinci platit nový jízdní řád. Hlavní novinkou je rozšíření platnosti jednotné jízdenky na téměř všechny vlakové spoje u různých dopravců. Výjimkou jsou komerční linky typické například na trati Praha–Ostrava. Vedle toho nový jízdní řád upravuje čas odjezdů některých spojů, případně také jejich cesty. Větší změny v provozu ovšem nenastanou. Dál budou platit některá omezení zavedená kvůli koronaviru.
Těžká zkouška nové středočeské koalice. Má přesvědčit rebelující obce o Pražském okruhu
Nedokončený Pražský okruh patří mezi největší bolesti dopravní infrastruktury. Chybí ho zhruba polovina a trpí tím nejen Praha, ale návazně také Středočeský kraj. Někteří starostové obcí a pražských městských částí, kterých by se dotkla především výstavba severní části okruhu, však proti plánované trase protestují. Cílem nového vedení Středočeského kraje je pokusit se s obcemi dohodnout.
Od prosince je také možné jezdit téměř ve všech vlacích různých dopravců na jedinou jízdenku. Platí na dálkových i regionálních linkách, které si objedná stát či kraje. Mimo zatím zůstanou komerční linky.
Cestující mohou využívat jízdenky jednorázové, zpáteční, traťové pro pravidelné dojíždění do práce či síťové pro neomezené cestování po Česku. Systém nabízí také věrnostní slevu 25 procent. Dopravci budou vedle jednotné jízdenky i nadále nabízet vlastní jízdné. To bude zřejmě levnější, nebude však platit u konkurence.
Novinkou v provozu bude nový spoj Českých drah z Bohumína do polského Lublinu a také prodloužení vlaku z Prahy přes Krakov do Přemyšle u ukrajinských hranic. Další výraznější změny dopravci zatím neplánují, pouze u některých spojů mírně upraví jejich čas odjezdu, případně pak u regionálních linek. Například v Praze začnou vlaky nově zastavovat v nové stanici Praha-Eden. Větší změny v provozu lze očekávat až od dubna, kdy začne rozsáhlá výluka na úsecích Ústí nad Orlicí – Choceň a Velim–Pečky.
Dopravci také postupně obnovují některé spoje, které dříve zastavili kvůli koronavirové krizi. Díky rostoucí poptávce cestujících průběžně navyšují kapacity spojů a vracejí do provozu některé linky. Hlavní nápor cestujících dopravci očekávají před Vánocemi.