Elektrické provedení vozu Hyundai Kona Electric je pozoruhodným křížencem konvenčního a ryze elektrického pojetí mobility. Zvenku vypadá jako běžný crossover, uvnitř ale připomíná futuristické modely Ioniq, jimž se podobá i kultivovaným vnitřním prostorem a plavným svezením. Přesvědčí zákazníky benzinové, či hybridní verze téhož modelu?
Při výrobě elektromobilů existují dva základní přístupy vedoucí k témuž cíli: Zatímco aktuální novinky Volvo EX30 a MG 5 míří k elektrické budoucnosti tou nejkratší možnou cestu, Hyundai nabízí podobně jako třeba Toyota barevnější obrázek – i když trochu v obráceném gardu, protože elektromobily se u Korejců derou jednoznačně do popředí na úkor spalovacích motorů. Zcela nekompromisní (a nutno říct, že všestranně povedená) je v tomto ohledu modelová řada ryzích elektromobilů Ioniq 5, 6 a 7. Také nová kompaktní Kona Electric má jednoznačně elektrickou DNA, dokáže ale současně stále připomínat auta, na jaká jsme zvyklí. Zcela elektrický pohon je zde totiž jenom jednou z několika variant, nabízejících hybrid, plug-in-hybrid i ryze benzinový vůz. Ve Slezsku jsme se však osobně seznámili výhradně s elektrickou verzí novinky, která se v tamní továrně v Nošovicích bude vyrábět.
K TÉMATU: Hyundai představil novou generaci SUV Santa Fe. Design připomíná Rolls-Royce a Land Rover
Mocná elektřina
Zatímco vnější design vozu, s velkými dvířky na přípojku kabelu v přední masce, je ve srovnání s elegantními Ioniqy poněkud neohrabaný, vnitřek zaslouží plnou pochvalu. Kvalitní materiály, hodnotné zpracování s řadou funkčních tlačítek klasického střihu i pokroková architektura předčí zmiňované Volvo EX30 o slušný říční parník a MG rovnou o trajekt.
Středobodem přístrojové desky je dvojice 12,3palcových obrazovek sdružených do jednoho celku. Jeden displej dává dokonalý přehled o jízdních datech a aktivovaných systémech, multimediální zařízení nad středovým panelem využívá bezdrátové aktualizace a on-line aplikace jako navigaci nebo streamování hudby, kterou můžete poslouchat prostřednictvím hutně znějícího audiosystému Bose.
Potěší kvanta fyzických tlačítek na všechno možné, takže není nutné pátrat po jednotlivých funkcích v hloubi menu a nedávat kvůli tomu pozor na jízdu. Dle nového konceptu se volič převodovky přesunul pod volant. Prostoru je uvnitř dost, a to i v zadní sekci.
Beskydské poježdění
K projetí zkušebního okruhu vedoucího podhůřím Beskyd s cílem v nošovické továrně jsme měli k dispozici silnější ze dvou nabízených provedení elektrického pohonu. Verze Power distribuuje k předním kolům sílu 160 kW, které mají zdroj v akumulátoru s kapacitou 65,4 kWh. Točivý moment 225 Nm je však u obou variant stejný. Podivuhodný fakt spočívá ve skutečnosti, že zatímco se 17" koly ujede na jedno nabití 514 km, s testovanými devatenáctkami o plných 60 km méně!
Hned po prvních kilometrech jízdy vás mírně otráví asistent hlídající v souladu s novou euronormou překračování povolené rychlosti a samozřejmě také hlídač jízdních pruhů. Světe, div se, na vypínání těchto dvou iniciativních bezpečnostních aktivistů žádné tlačítko nezbylo, a tak je nutné nořit se do menu displeje.
Naštěstí za účelem jejich vypínání si můžete naprogramovat tlačítko s hvězdičkou na volantu.
Raději svižně než rychle
Kona je svým jízdním projevem enormně kultivované a pohodlné auto s vláčným podvozkem, jehož komfort v našem případě jen trochu rušila nepraktická 19" kola. Motor má ale síly až až, což u vozidel s pohonem jen jedné nápravy vyvolává tradiční potíže s trakcí na kluzkém povrchu.
Důvod je zřejmý, auto si pod „plynem“ zaklekne na zadek, odlehčí předek a pak už má elektronika hlídající trakci plné obvody práce, což není ve výsledku zrovna elegantní. Kona při snaze o sportovní jízdu funguje zamokra přesně takhle. Je to potom poněkud kostrbatý způsob jízdy, ze kterého může být lehčím žaludkům špatně. Auto navíc váží okolo 1,8 tuny. Fajn naopak při troše zvyků umí být funkce ovládání jízdy jen plynem, kdy je úroveň rekuperace nastavena do takové výše, že po ubrání plynu auto automaticky brzdí až do zastavení.
Hyundai u silnější verze na 19palcových kolech uvádí spotřebu 16,6 kWh na sto kilometrů. To je solidní hodnota, my jsme během zhruba 150 kilometrů kombinovaného provozu dosáhli takřka identické hodnoty, jen na dálnici si vůz vzal o dvě desetiny více, což se ale dalo čekat.
Novinka se dokáže při rychlém DC nabíjení výkonem až 102 kWh nabít za 15 minut na dojezd až 162 km (s větší baterkou a 17palcovými koly), na 80 procentech kapacity jste prostřednictvím 100kW zdroje za necelou třičtvrtěhodinu.
Sečteno podtrženo, nový Hyundai Kona je dalším z řady perspektivních elektromobilů, které však bude více než co jiného trápit invaze elektrických novinek z Číny, jakkoliv maskovaných pod zavedenými evropskými značkami. Takový úděl ale čeká všechny. Podrobný ceník nového vozu Kona i s technickými údaji najdete pod tímto odkazem.