Pašeráci kradených aut z Německa se vracejí do Česka
Pozorný dopravní policista na Liberecku ve svém volnu pomohl dopadnout pašeráka kradeného luxusního auta. Po jediném pohledu mu prý bylo jasné, že stříbrné SUV k řidiči za volantem příliš nepasuje. Pak už stačil jeden telefonát kolegům ve službě a brzy spadla klec.
„Všiml jsem si toho auta pár kilometrů od Liberce, řidič jel podezřele, kličkoval sem tam, zpomaloval a zase prudce zrychloval. Navíc na první pohled nevypadal jako majitel vozu za několik milionů. Tak jsem zavolal zástupci vedoucího, který značku vylustroval a zjistil, že auto je v pátrání,“ popisuje Petr Kanči, který ve službě chytá rychlé řidiče za volantem policejního auta s radarem.
ČTĚTE TAKÉ: Bizarní krádež. Zloděj v doprovodu dětí odcizil z pražského hotelu všechny nástěnné hodiny
Se svým soukromým autem se za SUV pověsil a kolegům průběžně dával informace. Když auto sjelo na benzínku, spadla klec. „Kolegové ho zatarasili a řidiče zadrželi,“ říká Kanči.
Všiml si, že když se řidič chystal tankovat, bylo auto stále nastartované. Pašerák totiž neměl klíčky a kdyby motor zhasl, už by se nerozjel. Zloději se zaměřují právě na luxusní auta s bezklíčovým odemykáním a startováním. U těch není potřeba klíček vůbec vytahovat z kapsy. Funguje sice jen na krátkou vzdálenost, ale zloději umí dosah jeho signálu prodloužit, i když je klíč třeba v kapse kabátu v předsíni uvnitř domu.
Auto si odemknou, nastartují a v klidu odjedou. Řídící jednotka sice hlásí, že klíč chybí, ale to jim nevadí. Jen nesmějí motor vypnout. „Auto ukradli ten den ráno ve Frankfurtu nad Mohanem. Řidič říkal, že dostal auto nastartované a měl ho dovézt do Polska,“ popisuje policista Kanči.
Pašeráci se obvykle „nastřelí“
Aby pašeráci vydrželi cestu do cílové destinace dlouhou tisíc i více kilometrů jen s minimem zastávek, obvykle se „nastřelí“ nějakou stimulační drogou. Stejné to bylo i v tomto případě. „Orientační zkouška na drogy byla pozitivní na pervitin,“ potvrzuje mluvčí policie Libereckého kraje Ivana Baláková.
„Devětadvacetiletého řidiče odcizeného vozidla jsme obvinili ze zločinu legalizace výnosu z trestné činnosti, hrozí mu až šest let vězení,“ dodává s tím, že pachatel skončil ve vazbě.
Podle zkušených kriminalistů si zlodějské gangy najímají „převozníky“ aut především v polském pohraničí, kde je nouze o práci. Běžná taxa za převoz bývá okolo tisícovky eur. Zatímco pašeráky se čas od času daří dopadnout, ti, co auta kradou, obvykle spravedlnosti unikají.
Kradené SUV se z Liberecka už vrátilo své majitelce do Německa, navíc bez jediného škrábance, což je velmi výjimečné. Zadržení obvykle předchází honička a následná bouračka, kradená auta jsou pak nezřídka na odpis.