Rozhovor s Ludmilou Antošovou a Ladislavem Vaculíkem
Především výrobky přicházející do styku s potravinami či ty určené pro děti do tří let procházejí nejpřísnější a nejčastějším testováním, zda odpovídají legislativním nařízením, normám a jsou bezpečné. Jen takové mohou získat značku ITC certifikovaná kvalita, která spadá pod program Česká kvalita ministerstva průmyslu a obchodu.
Podle Ludmily Antošové, certifikační specialistky Institutu pro testování a certifikaci, lze takové ocenění propůjčit výrobkům pocházejících z Česka, které ze řádně a důkladně otestovat. Nehraje roli, zda jde o nádobí, sportovní výstroj, kancelářské produkty či nábytek nebo obuv.
Certifikační značka „Bezpečné hračky“ jako punc kvalitní, bezpečné a zdravotně nezávadné hračky
Certifikační značka „Bezpečné hračky“, jejímž správcem je Institut pro testování a certifikaci, a.s., má za cíl odlišit kvalitní testované hračky zejména české výroby od ostatních, jež se dostávají nejrůznějšími distribučními kanály na tuzemský trh. „Naše filozofie mířila především na hračky pro nejmenší, aby rodiče, ale i babičky či dědečkové, kteří je kupují, nemuseli pochybovat, jestli je výrobek dobrý nebo špatný a odkud pochází,“ vysvětlila v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Ludmila Antošová, certifikační specialistka Institutu pro testování a certifikaci.
„Ale testovat nádobí je třešinka na dortu, protože je přínosné ho zkoumat a zkoušet. Jde totiž o věci denní potřeby,“ říká Antošová v odborné debatě CNN Prima NEWS a vysvětluje, na co se Institut pro testování a certifikaci zaměřuje: „Kontrolujeme také stálost jakosti výrobků. Výrobek, který značku obdrží, po roce opět přezkoumáváme, a to hlavně v těch parametrech, které zkušebna určí jako kritické. Jde o stálý dohled certifikačního orgánu, což je bonus.“
S tím souhlasí Ladislav Vaculík, ředitel úseku řízení jakosti společnosti Tescoma, podle něhož toto přispívá k důvěryhodnosti zákazníků: „Proces testování a certifikace je pro nás důležitý kvůli uvádění výrobků na trh. Tescoma neprodává jen v Česku, ale také v zemích EU a ve stovce států mimo ni. Výrobky pro potraviny podléhají spoustě omezení, vyhlášek, technických norem. A toto vše se ověřuje při certifikaci výrobku. Jde o zásadní věci i z pohledu mezinárodního certifikace.“
Pro certifikaci se kromě povinných faktorů dají objednávat a provádět i tzv. cyklické zkoušky, kdy se při zátěžovém testu použije výrobek až pět tisíckrát. Z toho se dá usuzovat, jak dlouho bude moci spotřebitel výrobek používat. „A to je jeden z klíčových faktorů rozhodování pro nákup,“ tvrdí Vaculík a doplňuje: „Důvěra zákazníků je pro každou firmu to nejdůležitější, protože se dlouho buduje, ale může se rychle ztratit. A to byl důvod, proč jsme do certifikace vstoupili, abychom měli kontinuální dohled nad stávajícími výrobky.“
Spotřebitele zajímá kromě kvality i bezpečnost
Spotřebitele hodně zajímá, z jakých materiálů výrobek pochází. Také proto, aby například plastová miska neovlivňovala chuť jídla, které se v ní skladuje. Existuje však též velké množství zkoušek bezpečnosti.
Výrobky testujeme na půl milionu cyklů zavření, říká šéf výrobce dveří z Vysočiny
Stavebnictví patří mezi odvětví, které je z hlediska běžného spotřebitele velmi náročné na rozlišení kvalitních materiálů a stavebních doplňků od těch nekvalitních. Zlepšit v tomto směru jejich pozici má za cíl značka Osvědčeno pro stavbu, která je součástí programu Česká kvalita, nad nímž má záštitu Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. „Naše značka dává jistotu pro výrobce, projektanta i budoucího uživatele stavby,“ řekl v rozhovoru CNN Prima NEWS Petr Kučera, předseda představenstva Svazu zkušeben pro výstavbu, který je správcem uvedené značky.
„Jde především o tlakové hrnce či elektrické výrobky na 230 voltů, kde je takové testování prvořadé. A o čem se stále více mluví, je hlídání živostnosti,“ popisuje Vaculík a poodhaluje: „Jako výrobce si chceme být jistí, že produkt odpovídá všem normám, na řízením a je bezpečný. Proto nám taková certifikace pomáhá, abychom ho s klidem a v pořádku mohli uvést na trh.“
Pokud jde o nádobí a výrobky do kuchyní, stále se řeší, jestli lze ještě zlepšovat. Na to odpovídá Vaculík heslem zlínského rodáka a zakladatele obuvnického giganta Tomáše Bati: „Všechno se dá řešit ještě o 10 procent lépe.“ A u kvality to podle Vaculíka opravdu platí. „Výrobky se dají zlepšovat ze dvou důvodů. Techniky, což souvisí s vývojem i technologií, a díky novým materiálům a zpracovatelským technologiím.“ Příkladem mohou být nově vyvíjené antiadhezní povrchy u pánví, které získávají lepší teplenější i mechanické vlastnosti.
„Právě nové technologie nutí výrobce k lepší kvalitě. Navíc také proto, že směrnice týkající se plastů přicházejících do kontaktu s potravinami se neustále zpřísňují. Jde též o reakci na nové materiály a suroviny, které se používají. Na to navazuje zpřísňování legislativy,“ uzavírá Ludmila Antošová, certifikační specialistka Institutu pro testování a certifikaci.
Sledujte seriál Českou kvalitu nenahradíš
Program Česká kvalita je národním programem podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb. Program je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky a zastřešuje 23 spotřebitelských značek pokrývajících různé segmenty trhu.
Cílem programu je usnadnit spotřebitelům orientaci při nákupu a ujistit je o tom, že výrobky a služby označené některou ze značek v programu jsou nezávisle kontrolovány, je u nich ověřována spokojenost zákazníků a kvalita výrobků a služeb je dlouhodobě kontrolována. Na objektivitu programu dohlíží Řídicí výbor složený z vládních, nevládních i spotřebitelských organizací. Celý seriál v rámci webu CNN Prima NEWS sledujte ZDE.
Vybraní držitelé značky Czech Made