„Prezidenti“ na Twitteru: Středulovi fungují procházky, Nerudové tajemství a Babišovi karty

Možní kandidáti na prezidenta Andrej Babiš, Danuše Nerudová a Josef Středula

Odborář Josef Středula „boduje“ s procházkami, ekonomka Danuše Nerudová s „malými tajemstvími“ a expremiér Andrej Babiš s kartami. CNN Prima NEWS ve spolupráci s mediálně analytickou společností NEWTON Media připravila analýzu, jaké jsou nejúspěšnější tweety možných kandidátů na prezidenta. Kterými příspěvky tedy „zazářili“ na sociální síti Twitter?

I když Twitter volby nevyhrává, komunikace na sociálních sítích je podle expertů jednou z nejdůležitějších částí prezidentské kampaně. Do voleb nové hlavy státu v Česku zbývá půl roku a utkat se o Hrad chtějí desítky lidí. Mnoho z nich ale ještě oficiálně kandidaturu neoznámilo.

CNN Prima NEWS tak vybrala deset možných nejúspěšnějších kandidátů na novou hlavu státu podle posledních průzkumů a ve spolupráci s NEWTON Media se v dalším díle analýzy sociálních sítí zaměřila tentokrát na jejich komunikaci prostřednictvím tweetů.

Jde o bývalého premiéra a stávajícího šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, generála Petra Pavla, šéfa Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa Středulu, bývalou rektorku Mendelovy univerzity v Brně ekonomku Danuši Nerudovou, matematika Karla Janečka, senátory a bývalé kandidáty na prezidenta Pavla Fischera, Jiřího Drahoše a Marka Hilšera, senátorku Miroslavu Němcovou a šéfa Senátu Miloše Vystrčila.

Nejdéle z nich je na Twitteru podnikatel Janeček, který se k síti připojil v květnu 2012. O dva měsíce později se přidal i šéf ANO Babiš, v září 2013 pak šéf Senátu Vystrčil a senátorka Němcová. Jako poslední na ní přibyl senátor a bývalý prezidentský kandidát Drahoš, a to v únoru 2017.

Každá z osobností ale má na Twitteru nějakou historii a nezačíná od nuly. To by podle analytičky NEWTON Media Veroniky Lebedové mohla být v prezidentské kampani výhoda. „Kandidáti mají vybudovaný nejen profil, ale také komunitu lidí, která je sleduje,“ upozornila CNN Prima NEWS. Lidé s takovýmito komunitami, jako jsou Babiš, Vystrčil, Němcová či Drahoš, ale kandidaturu zatím neoznámili.

Top tweety kandidátů

V prvním díle tohoto seriálu jsme upozornili, kolik má kdo na Twitteru fanoušků. Vede Babiš, který jich nasbíral přes 488 tisíc. Daleko za ním je Pavel (přes 94 tisíc) nebo Vystrčil (přes 78 tisíc) s Drahošem (nad 70 tisíc).

Které jejich příspěvky mají ale největší ohlas? „Obecně lze říci, že z hlediska politického rozdělení na českém Twitteru převažují spíše sympatie ke stranám či reprezentantům aktuální vládní koalice. Naopak výrazně kritičtější jsou uživatelé této sítě tradičně k Andreji Babišovi či k prezidentu Miloši Zemanovi,“ vysvětlila CNN Prima NEWS analytička Lebedová.

A čísla to potvrzují. Jeden z nejúspěšnějších příspěvků všech osobností má senátorka Němcová. Její tweet kritizující Andreje Babiše jako „primitiva a ostudu ČR“ získal bezmála 11 tisíc reakcí.

Spolupráce s NEWTON Media

CNN Prima NEWS ve spolupráci s mediálně analytickou společností NEWTON Media připravila speciální sérii článků k prezidentským volbám. Ta analyzuje zejména komunikaci jednotlivých kandidátů na sociálních sítích i v tradičních médiích.

„Za jednoznačně úspěšnou lze považovat i twitterovou komunikaci Petra Pavla, který hranici 10 tisíc reakcí překročil hned u čtyř příspěvků, přičemž všechny souvisely s válkou na Ukrajině. Rovněž tweet Jiřího Drahoše kritizující návrhy SPD a komunistů ohledně řešení konfliktu si vysloužil téměř 10 tisíc lajků či sdílení,“ podotkla Lebedová.

Vystrčil zase „bodoval“ s tweetem proti současné hlavě státu Miloši Zemanovi. Proti němu se stavěl i Fischer ve svém historicky třetím nejúspěšnějším tweetu, ve kterém napsal, že „nechce mít za prezidenta Číňana“. Vůbec nejúspěšnější Fischerův příspěvek byl vyjádření podpory Jiřímu Drahošovi v druhém kole minulé volby prezidenta.

Středulovy procházky a Babišovy karty

Nejúspěšnějším příspěvkem Danuše Nerudové bylo vzdání holdu ukrajinské učitelce Iryně Tsvilové. Oznámení kandidatury pak bylo celkově jejím třetím nejoblíbenějším tweetem. Čtvrtou a pátou příčku obsadily tweety se zcela totožným zněním, kdy nejprve v dubnu a pak i v červnu 2021 sdělila Andreji Babišovi „malé tajemství“ ohledně jím často kritizovaného Bruselu.

Kritika Andreje Babiše a jeho vlády byla tématem i nejúspěšnějších příspěvků Josefa Středuly. Nejvýraznějšího úspěchu dosáhl v únoru 2021, když se v několika tweetech ostřeji vymezil proti Babišovi a jeho řešení pandemie COVID-19. „Chtěl jsem znát konkrétní plány a řešení velmi vážné situace. Místo toho jsem byl svědkem něčeho, co zatím neumím vyhodnotit. Musel jsem se jít projít ven...“ napsal Středula 24. února 2021. O dva dny později se podle svého tweetu musel jít projít znovu, a to po výrocích tehdejšího ministra Karla Havlíčka.

Zatímco Facebooku Andrej Babiš jednoznačně kraluje, na Twitteru je spíše terčem ostatních a jeho příspěvky tolik zájmu nebudí. Za poslední dobu získal přes tři tisíce reakcí příspěvek „Zítra řeknu pravdu“, na dva tisíce pak dosáhl tweet s fotografií, na níž hra Solitaire nabízela vyhlásit nouzový stav. Narážel tím na ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09), který hrál karty během jednání Senátu o pandemickém zákonu.

„Jen pro srovnání – legendární Babišův tweet ‚Zítra asi něco koupím‘ získal 97 retweetů a pouhých 124 lajků,“ připomněla Lebedová. Budoucí premiér tím v roce 2013 oznamoval koupi vydavatelství Mafra, které vydává například deníky MF Dnes, Lidové noviny nebo Metro.

Ani Karel Janeček není oblíbencem twitterové komunity. Zájem se mu podařilo zvednout pouze sdílením klipu z Českého slavíka 2021 a následně několika příspěvky ohledně očkování. „Nicméně kromě lajků sbíral od uživatelů spíše slova kritiky a vývoj metrik z posledních dnů ukazuje, že jeho neobliba na Twitteru se vrací k dřívějším hodnotám,“ podotkla Lebedová.

Zároveň ale upozornila, že agentura nemohla zkoumat úplně všechny příspěvky. „Nástroj, který jsme k analýze využili, umožňuje zpětně získat statistiky pro 3 200 tweetů (původní příspěvky, odpovědi a retweety) z každého profilu. U většiny osobností tak bez problému dosáhneme na celou jejich historii. Výjimkami jsou Danuše Nerudová, Andrej Babiš a vůbec nejaktivnější Josef Středula, jejichž aktivitu máme k dispozici jen částečně,“ dodala.

Absolutním vítězem je Středula

Řada možných prezidentských kandidátů byla na síti historicky málo aktivní. „I když má například Janeček největší časový náskok, na síť umístil přibližně tolik příspěvků jako generál Pavel. Ten se přitom na Twitter připojil mnohem později, a to v listopadu 2015,“ uvedla Lebedová.

Druhý nejstarší účet patří Babišovi, který na Twitteru od července 2012 zveřejnil přes 18 tisíc vlastních tweetů, odpovědí či retweetů. „Za přibližně stejnou dobu publikoval dvacetinásobně vyšší množství obsahu než Janeček,“ podotkla analytička.

Nejaktivnější je Středula s 28 500 příspěvky. Mezi historicky méně aktivní „veterány“ pak lze zařadit i účty Vystrčila či Němcové.

I absolutním „vítězem“, co se týká pravidelné aktivity, je odborový předák. Středula za svou „twitterovou kariéru“ zvládnul publikovat téměř tři stovky příspěvků měsíčně, i když se na tuto sociální síť připojil relativně pozdě – v červenci 2014.

Za ním je pak s o polovinu méně příspěvky Babiš, poté Nerudová nebo Fischer. Němcová v celkovém průměru zveřejňuje čtyři tweety za měsíc.

Nejaktivnější Nerudová a probuzená Němcová

Pokud se ale podíváme na aktuální čísla za rok 2022 a pouze na tweety bez odpovědí či retweetů, vychází jako nejaktivnější Nerudová. Ta letos sdílela 467 příspěvků. V těsném závěsu za ní je senátor Fischer se 460 příspěvky.

„Pohled na aktivitu v letošním roce navíc odhaluje, že se do komunikace na Twitteru výrazněji opřela Miroslava Němcová. Zatímco v předchozích třech letech zveřejnila 29 tweetů, za posledních sedm měsíců jsme jich napočítali 140,“ upozornila Lebedová. Aktivní jsou ale i Babiš nebo Středula, kteří letos publikovali přes 200 tweetů. Vystrčil nebo Pavel jich napsali přes 180.

Twitter je platforma Prahy

Na Twitteru je přibližně 600 až 700 tisíc českých uživatelů. Politolog Jan Kubáček upozornil, že je to jen omezená skupina lidí. „Twitter je exkluzivní vlivová komunikační linka. Oproti Facebooku a Instagramu všichni vědí, že tweety píšou pro novináře, pro své politické konkurenty, svět politiků a dejme tomu názorových tvůrců. Adresátem nejsou jejich voliči nebo potencionální voliči a široká veřejnost,“ zdůraznil pro CNN Prima NEWS a dodal: „Twitter je čistě novinářská platforma a platforma Prahy.“

Na síti se podle něj možní kandidáti snaží nastolovat témata. „Pokud bych byl prezidentským kandidátem, tak na Twitter píšu to, co vyprovokuje novináře a politické konkurenty, aby na mě reagovali,“ podotkl Kubáček.

Podle něj je na síti úspěšná Nerudová, Pavel a občas senátorští kandidáti. „Babiš na Twitteru dokáže vyprovokovat a umí zvednout vlnu zájmu. Co se týče nastolování témat a nějakého zájmu, je relativně úspěšný i Josef Středula, ale tato síť je mimo jeho voličský rezervoár. Ostatní kandidáti oslovují úplně jinou část voličstva,“ dodal politolog.

Podle dat agentury NEWTON uživatele nejvíce zajímají příspěvky Petra Pavla, který má v průměru přes tři tisíce reakcí na post. Za ním je Němcová (přes 1 700 na příspěvek) nebo Vystrčil (přes 400 na příspěvek). O Babišovy posty na této sociální síti zájem moc není, podle dat je na až na šestém místě z „top deseti“.

Tagy: