Třetí týden války na Ukrajině: Soud v Haagu nařídil Rusku okamžitě zastavit válečné operace
Příčinou prozatímního neúspěchu ruských vojsk na Ukrajině je vedle přímých následků bojových operací také nedostatek pohonných hmot. Enormní žíznivost motorů často velmi letité ruské techniky rychlejšímu postupu agresorů zrovna nepomáhá.
Po zahájení ruské invaze na Ukrajinu se zdálo, že okupační vojska se rychle zmocní velkých oblastí země. Po více než dvou týdnech víme, že se tomu tak nestalo. Může za to samozřejmě ukrajinská obrana, ale podstatné jsou i logistické chyby, kdy se Rusům nedaří zajistit svým vojenským vozidlům dostatek pohonných hmot. Vojenské vozy přitom mají neskutečnou spotřebu paliva, což je dáno i tím, že často jde o staré stroje ještě z časů SSSR.
Válka na Ukrajině
V kolonách je vidět například staré nákladní vozy ZIL, které běžně zkonzumují zhruba 50 litrů benzinu na 100 kilometrů (ano, čtete správně). Podle vojenského experta Josefa Nešpora, který absolvoval povinnou vojenskou službu ještě v československé armádě a s vojenskými ZILy jezdil, činí jejich spotřeba v případě plného zatížení a v terénu dokonce litr benzinu na jeden kilometr.
A kolik paliva spotřebují tanky? V ruské armádě je hojně zastoupen typ T-80, který je upravenou verzí T-64 představeného v roce 1964. Nejčastěji se namísto naftového motoru používá jako pohon plynová turbína (1000 nebo 1250 k), která zlepšila výkon T-80, ale také výrazně zvýšila jeho spotřebu paliva.
Kvůli tomu nádrž o objemu 1 100 litrů vystačí jen na dojezd maximálně 335 kilometrů, to znamená 3,3 litru paliva na kilometr (330 l/100 km). A to se bavíme o přesunech po silnici, ne v terénu, kde spotřeba roste mnohem rychleji. Reálně se u tanku T-80 často blíží úrovni 7,5 litru na kilometr (750 l/100 km).