Prouza: Agresivita zákazníků v obchodech roste. Prodavači čelí vulgaritám i kvůli smrskflaci

V posledních měsících významně roste agresivita zákazníků v obchodech. Tvrdí to prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, podle kterého si mnozí stěžují na zmenšování zboží neboli tzv. smrskflaci. Terčem vulgarit jsou často prodavači, kteří však za rozhodnutí výrobců upravit obaly nemohou. Obchody ale mnohdy nechávají stejné cenovky na zboží, které prošlo zmenšením.

Podle Prouzy jeden z důvodů, proč v zákaznících roste nevraživost, je smrskflace. „V posledních měsících výrazně roste agresivita zákazníků v obchodech. Stěžují si na zmenšování výrobků, což je rozhodnutí výrobců, které obchody nijak neovlivní – ale odnášejí to naši zaměstnanci. Stěžují si na ceny – a nadávají lidem v obchodech, i když na zdražování v posledních letech vydělávají především dodavatelé,“ řekl pro CNN Prima NEWS Prouza.

Smrskflace je jedním z triků, se kterými přicházejí výrobci. Zmenšují tím například balení čokolád o dvě desítky gramů a s tím upraví i obal. Zákazník to málokdy může poznat. Naposledy s podobnou úpravou přišla veřejně skupina Mondelez, která snížila gramáž známých tabulkových čokolád Milka. Mléčná, bílá či čokoláda s lískovými oříšky se upravila ze 100 na 90 gramů a větší balení se zmenšily z 270 na 250 gramů.

K TÉMATU: Ceny potravin jako klíč k volebnímu úspěchu? Rozhodujeme se přes žaludek, míní politolog

Výrobci ale úpravy produktů nemusí hlásit a spotřebitel si proto nepatrně menšího obalu nemusí všimnout. Nejde jen ale o sladkosti. Podobné úpravy obalů a hmotnosti prodělaly i brambůrky, kečupy nebo prostředky na mytí nádobí.

Prouza tvrdí, že se jedná mnohdy o velmi vulgární konflikty, které byly k vidění zejména v době pandemie covidu. „Na vyvolávání nenávisti a agresivity se bohužel podílejí i někteří politici, kteří doufají, že vlastní útočností získají politické body,“ řekl dále Prouza.

Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy je smrskflace často doprovázena i úpravou složení. „Hovoříme nejen o smrskflaci, ale i takzvané šuntflaci, kdy se například v tyčince, která se tváří jako čokoládová, nenápadně snižuje obsah čokolády,“ řekl dříve pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom Trinity Bank.

Smrskflace získala svůj název z anglického shrinkflation, neboli shrink (smrsknout) a inflation (inflace). V zahraničí je běžné, že výrobce musí informovat o změně balení či úpravě gramáže. To je zavedené například ve Francii. Tuzemský spotřebitel je však odkázaný na své zkušenosti s předchozím nakupováním stejných výrobků.

Konflikty rostou i mezi mladými, varuje Prouza

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ale nežívají obchodníci nepříjemné chvilky jen od napálených zákazníků. Konflikty s verbálními útoky jsou časté i mezi mladými lidmi, kteří chtějí koupit alkohol nebo cigarety. „Podobně nepříjemné situace zažíváme při žádosti o předložení občanského průkazu při nákupu alkoholu a cigaret mladými lidmi. Lidé opět reagují podrážděně, často jsou nepříjemní,“ řekl dále Prouza.

Nepříjemným výsledkem takových sporů je, že mladí lidé nechávají nákup vyložený na pokladním pásu a odejdou. Tím tedy zdržují všechny ostatní a zákazníci jsou proto podráždění i z neustálého čekání. „Případně si chtějí stěžovat vedoucímu prodejny, že po nich prodavačka v souladu se zákonem chce prokázat věk. Tím všechny ostatní ještě více zdržují ve frontě za nimi,“ dodal Prouza.

Cena potravin kvůli obalům poroste, varují potravináři

Potravináři varují, že kvůli rostoucím cenám obalových materiálů budou muset zdražovat své produkty. Důvodem je, že firmy mají od července platit vyšší poplatky za obaly kvůli nově schválené legislativě. Ta zavádí povinnou finanční rezervu autorizované obalové společnosti EKO-KOM na padesát procent ročních nákladů. Potravinářská komora dříve uvedla, že současná rezerva ve výši 25 procent je zcela dostačující.

V Poslanecké sněmovně proto leží úprava, která by vrátila rezervu na dosavadní výši. Zatím ale neprošla ani prvním čtením a dolní komora je stále v permanentních sporech kvůli obstrukcím opozice. „My už nevíme, jakým způsobem na to politiky ještě více upozornit. Je ale pozoruhodné, že právě politici chtějí levné potraviny, ale svými kroky naopak neustále zvyšují firmám náklady. Už není prostor pro nějaké další debaty. Je nutné urychleně přijmout řešení, včera bylo pozdě,“ uvedla k problému prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Toxický benzen, který unikl při výbuchu v Hustopečích, zamořil celé jezero, stěžují si rybáři

Tagy:
jídlo čokoláda obchod ekonomika obchody Tomáš Prouza agresivita maloobchodní prodej zákazník Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky produkty a služby spotřební zboží nápoje a potraviny