Řidiče aut s ukrajinskou poznávací značkou u nás prakticky nic nenutí dodržovat předepsané rychlostní limity. Pakliže je policie nechytí přímo při přestupku „za ruku“, ale jsou jen vyfoceni automatickým záznamovým zařízením, je porušení předpisů z jejich strany de facto nepostižitelné. To samé samozřejmě platí i pro řidiče z drtivé většiny zemí mimo EU.
Že má vymahatelnost práva své limity, se nejaktuálněji přesvědčují čeští správní úředníci, jejichž úkolem je vyřizování agendy spojené s výběrem pokut od řidičů, které elektronická záznamová zařízení, laicky řečeno radary, přistihnou při porušení předpisů.
Mimo EU téměř bez šance
Spáchat dopravní přestupek lze poměrně snadno, stačí, když si řidič ve městě nepohlídá rychlost. Radary v úsekovém měření tento prohřešek zaznamenají a odešlou k řešení. „Data tečou nejprve k nám, my je vyhodnotíme a následně se odesílají na magistrát. Ten je oprávněn rozhodnout o řešení,“ řekla webu Autosalon.tv mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová. V případě cizinců je ale situace složitější.
Pokud je auto registrované v Evropské unii, je řešení přestupku pro úřady ještě poměrně snadné. „Postup upravuje směrnice Evropského parlamentu o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních přestupcích,“ vysvětlil mluvčí pražského magistrátu Tadeáš Provazník. Ať už tedy rychlost překročí Němec, Slovák nebo Ital, není problém mu pokutu zaslat a její zaplacení pomocí sjednocené evropské legislativy účinně vymáhat.
Když jde ale o řidiče, který nepochází z Evropské unie, je šance na zaplacení pokuty téměř nulová. „V případě, že není pachatel přestupku ze státu mimo EU zastaven na místě, vymáhání pokuty může být problémové. Pokud se nepodaří do 60 dnů zjistit, kdo přestupek spáchal, a daného člověka kontaktovat, musí se případ odložit. Jiné možnosti nemáme,“ dodává Provazník.
To je logicky i případ řidičů vozů s ukrajinskou registrační značkou (RZ), u nichž se pravděpodobnost doručení přestupku ještě snižuje kvůli válce. Počet aut s ukrajinskou RZ na českých silnicích od března letošního roku znatelně stoupl, o rozstřílené staré žigulíky jde přitom jen výjimečně.
Jezdí tu ale i množství dalších aut ze zemí mimo EU. Nejčastěji jde o vozy z Ruska, Běloruska, Bosny a Hercegoviny, Srbska nebo Moldávie. I v těchto případech je potřeba jejich řidiče zastavit na místě, jinak je šance na vyřešení přestupku mizivá.