Reklamace spotřebičů by se lidem mohly zkomplikovat. Na vině je návrh Evropské komise

Reklamace by se lidem nemusela podařit, i kdybyste zboží reklamovali v záruční lhůtě. Na vině je návrh Evropské unie.

Evropská komise chce více chránit spotřebiče

Víte, co je to kazítko? Jestli se vám porouchal nějaký spotřebič, například těsně po záruce, možná jste se s ním setkali. Evropská unie jde takovým spotřebním zmetkům už dlouho po krku. Jenže nový návrh míří i proti zákazníkovi. A to kvůli jedinému slovu. Reklamace by se vám tak nemusela podařit, i kdybyste zboží vraceli v záruční lhůtě.

Evropská komise brzy představí novou úpravu spotřebitelských práv. Náhradní díly na porouchané spotřebiče by měly být k dispozici i po ukončení jeho prodeje a záruka by se mohla prodloužit ze dvou let na tři. Má to ale velký háček.

„Máme zde dvouletou záruku, kde se říká, že když se na zboží, které jste si koupil, vyskytne –⁠ a to je strašně důležité – vyskytne vada, můžete jí reklamovat. Nově to bude v České republice tak, že pouze když se vada projeví, tak zboží můžete reklamovat,“ vysvětlil právník Jiří Zelenka. Jinými slovy budete moci výrobek reklamovat jen v případě, kdy bude jasné, že vada na zboží byla už při jeho koupi. Pokud se objeví třeba až po roce provozu, budete mít smůlu.

Kazítka sama o sobě nejsou vadná

Jenže třeba právě pověstná kazítka v elektronice nejsou často vadné součástky samy o sobě. Mnohdy je na vině spíše chybné umístění součástek ve spotřebiči. „Konstruktéři to schválně dělají tak, aby kondenzátor na základní desce vyšel nad určitý chladič nebo blízko transformátoru, který se zahřívá. Ačkoliv by to šlo dát někam jinam, aby to vydrželo déle,“ podotkl opravář Jakub Bohumil Kvasil.

Kvalita jednotlivých dílů záleží i na tom, jaké materiály byly při jejich výrobě použity. Jestli jsou z plastu, nebo z kovu, poznáte podle váhy. Redakce CNN Prima NEWS oslovila několik lidí s dotazem, zda upřednostňují nákup dražších nebo levnějších výrobků. „To záleží. Ledničku jsem si kupoval dražší, abych měl kvalitu,“ uvedl oslovený muž. Jiní uvedli, že se cenově jedná o střed nebo upřednostňují levnější produkty.

Vzhledem k inflaci téměř jakékoliv zboží stouplo na ceně. Pokud tedy něco dnes reklamujete například po roce od zakoupení, prodejcům se vyplatí vrátit vám peníze. A to i přesto, že chcete výrobek opravit, nebo byste rádi dostali nový kus.

„Prodejci se to přestává vyplácet, a tak radši řekne : ‚Ne, já vám vrátím peníze,‘ i když je spotřebitel nechce,“ podotkl Zelenka s tím, že to podle něj není správný postup. Úplně naopak na to jdou v Rakousku, kde nově budou přispívat v přepočtu až pět tisíc korun, když si lidé rozbitý výrobek nechají opravit místo toho, aby si koupili nový.

Tagy: