reklama

Neřold: Obětí na silnicích je stále mnoho, kvůli kampani řidiči chování nezmění

Třetí listopadová neděle je Světovým dnem obětí dopravních nehod. Počet úmrtí na silnicích i díky důrazu na prevenci a bezpečnost aut klesá, přesto jsou ale čísla stále vysoká. Podle vedoucího oddělení BESIP Tomáše Neřolda, který byl hostem ve zprávách CNN Prima NEWS, je Česko v počtu dopravních nehod stále za evropským průměrem.

reklama

V období od ledna do března letošního roku zemřelo na českých silnicích 103 lidí. To je v meziročním porovnání o 15 víc. Za říjen to bylo podle předběžné statistiky 39 lidí, což bylo o 12 méně než vloni. Mezi nejčastější důvody patřila nepřiměřená rychlost či nepozornost při řízení. Na dopravu a počty nehod ale mají velký vliv vládní nařízení související s koronavirem, proto je obtížné provádět meziroční statistická srovnání.

„Zaměřovali jsme se právě na nepozornost ze strany řidičů vůči chodcům. Také jsme zdůrazňovali přednosti tramvají. Myslím, že takové skutečnosti mají dopad, ale nechtěl bych to přeceňovat,“ říká vedoucí oddělení BESIP (bezpečnost silničního provozu) Tomáš Neřold, podle kterého jen reklamní kampaň v médiích na snížení nehod nestačí.

„Jde o kombinaci více faktorů, jako je například práce policie. I když se čísla snižují, obětí je více, než jsme plánovali. Jsme za evropským průměrem. Můžeme ale pozitivně hodnotit pokles těžkých zranění,“ dodává.

Světový den obětí dopravních nehod si mimo jiné bude připomínat České sdružení obětí dopravních nehod (ČSODN). To je zodpovědné například za výstavbu Památníku obětem dopravních nehod, který se nachází poblíž nultého kilometru dálnice D1 v Praze na Chodově.

ČSODN bylo založeno v roce 2004 a jeho hlavním cílem je pomáhat pozůstalým obětí dopravních nehod. I když takovou organizaci může leckdo považovat za zbytečnou, podle dopravního psychologa Martina Kořána jsou členy sdružení lidé, kteří ztrátu blízké osoby na silnici často sami zažili, a na setkáních si dokáží navzájem psychicky pomoci.

„Řidiči jsou různí. Znám lidi, kteří jsou jako přímí účastníci dopravní nehody paralyzovaní do konce života. Zažil jsem také řidiče profesionála, který po zavinění těžké dopravní nehody roztrhal svůj řidičský průkaz s tím, že už za volant nikdy nesedne. Jiní se naopak oklepou velmi rychle a další den jsou schopni klidně znovu řídit,“ dodává Kořán.

Tagy:
auta doprava nehody BESIP Tomáš Neřold dopravní nehody Martin Kořán dopravní psycholog autonehody Světový den obětí dopravních nehod

Hlavní zprávy

Ukažme zprávu o Zemanovi veřejnosti, žádá Vystrčil. Političtí lídři už informace mají

Jednotliví političtí lídři mají informace o zdravotním stavu prezidenta Miloše Zemana, který podle zprávy Ústřední vojenské nemocnice není schopen vykonávat úřad. Ve Zprávách CNN Prima NEWS to potvrdil Miloš Vystrčil. Předseda Senátu zároveň navrhuje, aby tyto důležité informace byly odhaleny i veřejnosti, ovšem za podmínky, že by byly „začerněny“ některé údaje. O aktivaci článku 66 Ústavy, který by prezidenta zbavil pravomocí, by měl Senát jednat 5. listopadu.

Krypto Magazín: Bitcoin býval obskurní. Teď s ním firmy spojují budoucnost, říká expert

Dynamický svět kryptoměn byl ještě před pár lety pro řadu lidí obskurní, nyní ale do rozjetého ekosystému naskakují globálně vlivní hráči. V prvním díle pořadu Krypto Magazín to prohlásil investor a externí poradce společnosti XTB Jaroslav Brychta. V rozhovoru okomentoval také kontroverzní projekt digitálních měn centrálních bank či zavedení bitcoinu jako zákonného platidla v El Salvadoru.

Vondráček může zůstat ve vedení Sněmovny. ANO ho za návštěvu Zemana nepotrestalo

Poslanecký klub ANO nevyloučil, že by šéf Sněmovny Radek Vondráček (ANO) mohl zůstat ve vedení dolní komory Parlamentu. Budoucí vládní koalice Spolu a PirSTAN hnutí nabídly dvě křesla místopředsedů. Jedním z nich by mohl být právě Vondráček, pokud pro něj budu poslanci ANO hlasovat, uvedla současná ministryně financí Alena Schillerová. Za šéfem Sněmovny poslanecký klub stojí a trest mu za návštěvu prezidenta Miloše Zemana neudělil.

Šéf výrobce polovodičů Intel: Čipů je dost, ale automobilky je nechtějí

Nejžhavějším tématem posledních dnů a týdnů v automobilovém průmyslu je nedostatek polovodičových součástek nezbytných pro provoz moderních aut. Kvůli jejich absenci automobilky zastavují nebo omezují výrobu, což se zase neblaze promítá do dodacích lhůt. Podle šéfa jednoho z nejvýznačnějších producentů mikročipů, firmy Intel, si však výrobci automobilů za současnou situaci mohou částečně sami.

Vojtěch chce přísnější opatření proti covidu. Týkají se restaurací i roušek v práci

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) ve středu vládě navrhne, aby personál restaurací musel kontrolovat testy či očkování zákazníků. Chce také obnovit povinné nošení respirátorů uvnitř v zaměstnání. Vládě předloží znovu návrh na zkrácení doby platnosti negativních testů na COVID-19, zároveň ale chce zkrátit dobu karantény, pokud bude ukončena negativním PCR testem. Od prosince by navíc testy neměly být hrazeny ze zdravotního pojištění, pokud je nenařídí lékař či hygienická služba.

Měli bychom Zemana zbavit pravomocí, shodli se lídři koalic. Chtějí další zprávu ÚVN

Lídři koalice Spolu a Pirátů se Starosty se seznámili s informacemi o zdravotním stavu prezidenta Miloše Zemana, které Ústřední vojenská nemocnice poskytla vedení Senátu. O aktivaci článku 66 ústavy, která by prezidenta zbavila pravomocí, by měl Senát jednat 5. listopadu. Podle šéfa ODS Petra Fialy by Sněmovna na horní komoru Parlamentu měla navázat do deseti dnů. Pokud se Zemanův stav do té doby nezlepší, lídři obou koalic se vysloví pro aktivaci zmíněného článku.

reklama

Domácí zpravodajství

reklama